Jak mówi podsekretarz stanu w ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Anna Moskwa rejs to połączenie kilku pomysłów na promocję kraju i uczczenie 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Będzie promował gospodarkę, historię i pomoże partnerom rejsu zawiązać za granicą nowe kontakty biznesowe.
W portach przy udziale partnerów rejsu mają zostać zorganizowane imprezy tematyczne o polskiej gospodarce, kulturze i historii. jego przygotowanie trwało ponad rok, a koszt przedsięwzięcia to około 23 milionów złotych. Część pieniędzy – na konserwację statku, prowiant i pensje dla załogi – pochodzi z budżetu państwa. Fundusze na imprezy promujące Polskę pochodzą natomiast od partnerów rejsu.
W rejsie „Daru Młodzieży” weźmie udział łącznie 1000 osób, które będą podzielone na sześć zmian. 60 procent załogi będą stanowić studenci szkół morskich z Gdyni i Szczecina. Pozostali członkowie to laureaci konkursu ogłoszonego przez resort Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, którzy następnie przeszli tygodniowe szkolenie na morzu. Konkurs składał się z dwóch etapów. Pierwszy polegał na zamieszczeniu w mediach społecznościowych filmu lub innej prezentacji promującej małą ojczyznę kandydata. Drugi etap, dla wybranych w części pierwszej, składał się z testu wiedzy marynistycznej, z historii polskiej drogi do niepodległości i części religijnej pod tytułem „morze w Biblii”.
Po dwóch etapach wyłoniono 400 osób, które następnie musiały przejść szkolenie w warunkach morskich.
„Dar Młodzieży” opłynie świat i odwiedzi jedne z największych portów świata, między innymi Kapsztad, Singapur i Dżakartę. Statek weźmie też udział w Światowych Dniach Młodzieży w Panamie gdzie będzie cumował od 22 do 28 stycznia 2019 roku.