PIT pisze list do premiera. Chce rządowych pożyczek dla branży

Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski ujawnił w komunikacie dla członków organizacji, że szykuje list do premiera Mateusza Morawieckiego z propozycjami pomocy, jakiej państwo mogłoby udzielić branży turystycznej w trudnych chwilach paniki wywołanej koronawirusem.

Publikacja: 04.03.2020 21:20

PIT pisze list do premiera. Chce rządowych pożyczek dla branży

Foto: Paweł Niewiadomski jest prezesem PIT i Prezesem ECTAA. Fot. PIT

W piśmie do członków prezes PIT wyjaśnia jakie działania podjęła Izba w sytuacji kryzysu. Jak pisze, „Izba zwraca uwagę, że branża turystyczna jest jedną z najbardziej wrażliwych gałęzi gospodarki, w związku z czym bezwzględnie należy wystrzegać się paniki, działań nieprzemyślanych i niespójnego przekazu„.

Wymienia cztery kierunki działań. Na pierwszym miejscu znalazło się „przygotowanie głębokiej analizy prawnej obowiązków organizatora turystyki w związku z występowaniem koronowirusa w kontekście art. 47 ust. 4”. Prace jeszcze trwają, a prezes informuje, że jak tylko dokument będzie gotowy, członkowie go dostaną.

CZYTAJ: KIT domaga się zmian w ustawie o imprezach turystycznych

Jako drugie działanie Niewiadomski wymienia powołanie specjalnego zespołu, który ma za zadanie opracować wniosek do premiera Mateusza Morawieckiego „w sprawie wprowadzenia konkretnych działań ochronnych i wspierających branżę w tej kryzysowej sytuacji”. Zastrzega przy tym, że „oczekiwania branży powinny być stonowane i realne, gdyż postulaty, które są oderwane od rzeczywistości tylko powiększają panikę i wprowadzają dodatkowe zamieszanie”.

Jak wyjaśnia w rozmowie z naszym serwisem wiceprezes PIT Andrzej Kindler, nadzorujący powstawanie propozycji, pismo do premiera ma zawierać między innymi postulat uruchomienia przez rząd specjalnych kredytów z Banku Gospodarstwa Krajowego, które pomogłyby firmom turystycznym, które znalazły się w trudnej sytuacji z powodu paniki wywołanej koronawirusem, przetrwać najbliższe miesiące. Wiele firm znalazło się na skraju bankructwa lub mają poważne problemy, ponieważ klienci wycofują się z wcześniej zawartych umów, żądając zwrotu zaliczek bez potrącania kosztów. – Chyba lepiej pomóc tym firmom niż czekać aż upadną, a ich pracownicy zasilą szeregi bezrobotnych – mówi Kindler.

PIT uruchomił szereg kontaktów międzynarodowych – pisze w punkcie trzecim prezes PIT – żeby poznać rozwiązania, jakie przyjmują w sytuacji kryzysu inne kraje Unii Europejskiej. „W ramach aktywności w ECTAA (Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej – red.) prowadzony jest [też] dialog z Komisją Europejską w sprawie możliwych rozwiązań ratunkowych dla branży na poziomie całej Unii Europejskiej” – dodaje.

CZYTAJ: ECTAA do Brukseli: Chrońcie branżę turystyczną przed koronawirusem

W czwartym punkcie wyjaśnia, że władze Izby opracowały „strategię przekazu medialnego”. O co chodzi? „W związku z licznymi przekłamaniami i nieścisłościami medialnymi, Izba ograniczyła krótkie wypowiedzi dla mediów, które mogłyby być poddane niewłaściwej interpretacji. Zdaniem Izby nie jest w interesie organizatorów turystyki ani klientów wprowadzanie dodatkowego zamieszania medialnego lub uczestnictwo w spontanicznych dyskusjach medialnych na temat interpretacji prawa” – pisze Niewiadomski.

ZOBACZ TEŻ: Prezes PZOT: Nie ulegajmy panice

Na zakończenie dodaje, że „w celu zapobieżenia panice wstrzymującej rezerwacje imprez, Izba podkreśla, że:

– klient legalnie działającego biura podróży jest chroniony przed niewypłacalnością organizatora,

– jeśli klient obawia się wyjazdu, zawsze może zrezygnować z imprezy turystycznej za opłatą, a wielu organizatorów dodatkowo umożliwia klientom możliwość zmiany terminu lub miejsca docelowego,

– w przypadku spełnienia przesłanek art. 47 ust. 4 ustawy, ale wtedy i tylko wtedy, klientowi przysługuje zwrot wpłaty. Bezwzględnie trzeba podkreślić, że dotyczy to bezpośredniego, faktycznego zagrożenia, takiego, jak np. wyjazd do stref objętych kwarantanną. Jest niezwykle istotne, aby klienci biur podróży byli przekonani, że nie będą zmuszani do wyjazdu w miejsca, w których występują faktyczne ogniska epidemii”.

CZYTAJ WIĘCEJ: Petycja: Rządzie, pomóż finansowo branży turystycznej

W piśmie do członków prezes PIT wyjaśnia jakie działania podjęła Izba w sytuacji kryzysu. Jak pisze, „Izba zwraca uwagę, że branża turystyczna jest jedną z najbardziej wrażliwych gałęzi gospodarki, w związku z czym bezwzględnie należy wystrzegać się paniki, działań nieprzemyślanych i niespójnego przekazu„.

Wymienia cztery kierunki działań. Na pierwszym miejscu znalazło się „przygotowanie głębokiej analizy prawnej obowiązków organizatora turystyki w związku z występowaniem koronowirusa w kontekście art. 47 ust. 4”. Prace jeszcze trwają, a prezes informuje, że jak tylko dokument będzie gotowy, członkowie go dostaną.

Pozostało 82% artykułu
Nowe Trendy
Rowerem do Polski - sposób urzędnika na promowanie naszego kraju
Nowe Trendy
Polska przyroda i zabytki w krainie tulipanów. Jubileusz ogrodów pod Amsterdamem
Nowe Trendy
Brytyjska branża turystyczna: Brakuje pracowników i zrównoważonej gospodarki
Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem