PZOT opiera swoje obliczenia na wynikach sprzedaży, która przechodzi przez popularny system rezerwacyjny MerlinX. 30 października zakończył się, liczony od 1 listopada 2016 roku, rok turystyczny, obejmujący sezon zimowy 2016/2017 i letni 2017.
W tym czasie, według danych PZOT, liczba wszystkich klientów biur podróży wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 17,1 procent. O 16,77 procent więcej klientów skorzystało z wycieczek lotniczych, które stanowiły 89,6 procent wszystkich wyjazdów sprzedanych przez biura podróży. O 21,5 procent wzrosła liczba klientów, którzy kupili tylko same noclegi (6,8 procent udziału w sprzedaży), a o 15,5 procent liczba uczestników wycieczek autokarowych (6,3 procent udział).
Co trzeci do Grecji
Najwięcej turystów – prawie co trzeci klient biur podróży - pojechało na zorganizowane wakacje do Grecji (31,5 proc.). Na drugim miejscu Polacy wybierali na urlop Hiszpanię (16,5 proc.), trzecim zaś ich ulubionym kierunkiem była Bułgaria (9 proc.).
Na dalszych miejscach uplasowały się kierunki postrzegane – przynajmniej w pierwszej części roku turystycznego – za mniej bezpieczne, czyli Turcja (7,9 proc.) i Egipt (6,6, proc.). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Włochy (6,3 proc.), Albania (2,6 proc.), Portugalia (2,4 proc.), Chorwacja (2,2 proc.) i Cypr (1,4 proc.). Co ciekawe, już na 11 pozycji w tym rankingu znalazła się Polska.
Najbardziej z dziesięciu najważniejszych kierunków w porównaniu rok do roku zyskały Egipt – 11,7 procent, Albania – 99,5 procent i Turcja – 37,5 procent. Najmniej Hiszpania – 1,3 procent. Rekordzistką w statystykach MerlinaX okazała się jednak Malta (miejsce 17. wśród najpopularniejszych krajów) z wynikiem 120,5 procent wzrostu.