W Łodzi o problemach europejskiej turystyki

Problemy prawne mające wpływ na branżę turystyczną w 2018 roku były przedmiotem odbywających się w Łodzi obrad członków zarządu ECTAA, prestiżowej europejskiej organizacji zrzeszającej biura podróży

Aktualizacja: 19.10.2017 10:56 Publikacja: 19.10.2017 10:27

Spotkanie zarządu ECTAA z prezydent Łodzi Hanną Zdanowską.

Spotkanie zarządu ECTAA z prezydent Łodzi Hanną Zdanowską.

Foto: materiały prasowe

O tym, z jakimi problemami na gruncie prawa UE przyjdzie mierzyć się branży turystycznej w przyszłym roku rozmawiał zarząd Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA), który obradował 17 października w Łodzi. Wizyta ta została zainicjowana przez Polską Izbę Turystyki, która reprezentuje Polskę w ECTAA.

Wśród problemów, które znalazły się w przyjętym przez zarząd programie pracy na 2018 rok, znalazła się m.in. transpozycja Dyrektywy w sprawie imprez turystycznych. Nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać od 1 lutego 2018 roku. Po zakończeniu wdrażania prawa, przyjdzie czas na ocenę tego, jak zostało to zrobione i z jakimi problemami związanymi z nowym funkcjonowaniem przepisów muszą zmierzyć się biura turystyki wyjazdowej.

Wśród innych tematów, które znajdą się w obszarze zainteresowania ECTAA w przyszłym roku, będą problemy związane z transportem lotniczym, a konkretnie – z zabezpieczeniem praw pasażerów i agentów turystycznych sprzedających bilety lotnicze. Zdaniem członków ECTAA rynek ten nadal wymaga uregulowania, jeśli chodzi o finansowe zabezpieczenie przed upadłością przewoźników.

Członkowie organizacji przypomnieli, że upadłość linii lotniczych może być też problemem dla agentów turystycznych zrzeszonych w IATA. Przykładowo, niektórzy pośrednicy nadal nie odzyskali swoich pieniędzy po bankructwie linii Malev. Europejscy agenci, wśród których znajduje się sześć firm zrzeszonych w PIT, złożyli za pośrednictwem ECTAA pozew przed sądem holenderskim, w celu wyegzekwowania swoich należności od IATA. Zgodnie z przewidywaniami, rozstrzygnięcie tej sprawy nastąpić ma w 2018 roku.

Tematem, który również monitoruje ECTAA, są nieuczciwe praktyki rynkowe, w tym te podlegające prawu antymonopolowemu. Jak wynika z ostatniego raportu ekspertów awiacji GRA, sporządzonego przy wsparciu ECTAA, trend konsolidacji przewoźników lotniczych i tworzenia w ten sposób dużych międzynarodowych koncernów obsługujących znaczną część rynku, nie działa na korzyść klientów. Ogranicza to bowiem dostęp do oferty w konkurencyjnej cenie. Również sami przewoźnicy dążą też do monopolizowania kanałów sprzedaży, nakładając dodatkowe opłaty za transakcje dokonywane przez niezależnych dystrybutorów posługujących się Globalnymi Systemami Rezerwacji (GDS). ECTAA zgłosiła więc jedną z tego typu praktyk do Komisji Europejskiej i zamierza w 2018 roku monitorować postępowanie w tej sprawie.

Wśród planowanych działań na 2018 rok planowane są również te związane z transpozycją Dyrektywy o usługach płatniczych, regulacjami dotyczącymi geo-blockingu i przepisami podatkowymi, w tym tzw. specjalną procedurą VAT marża stosowaną przy rozliczaniu imprez turystycznych.

Oprócz problemów merytorycznych, podczas posiedzenia zarządu ECTAA omówiono też sprawy wewnętrzne organizacji, przyjęto budżet na rok 2018 i sprawozdanie finansowe za pierwszą połowę roku 2017. Omówiono także najbliższe aktywności organizacji, w tym zbliżający się zjazd w Budapeszcie.

Zdaniem PIT wizyta w Łodzi jednej z najważniejszych w europejskiej turystyce organizacji miała ogromne znaczenie dla promocji starań miasta o organizację międzynarodowej wystawy Expo 2022. ECTAA już wcześniej poparła te dążenia. List poparcia dla kandydatury Łodzi podpisał Michel de Blust, sekretarz generalny organizacji.

Przy okazji wizyty w Łodzi goście z ECTAA zwiedzili najbardziej rozpoznawalne obiekty w mieście: Manufakturę, Muzeum Fabryki, a także ulicę Piotrkowską i obiekty z tzw. Nowe Centrum Łodzi - dworzec Łódź Farbryczną oraz EC1. Specjalnie dla gości udostępnione zostało Centrum Nauki i Techniki EC1, które nie jest jeszcze otwarte dla zwiedzających.

Po zwiedzeniu miasta przedstawiciele ECTAA wzięli udział w uroczystym spotkaniu z prezydent miasta Hanną Zdanowską. Zapoznali się też z prezentacją na temat miasta przedstawioną przez prezesa Łódzkiej Organizacji Turystycznej Tomasza Koralewskiego, który przybliżył gościom historię Łodzi oraz jej postindustrialne, wielokulturowe i filmowe tradycje.

Prezentację o walorach i potencjale Łodzi przygotował także Zespół ds. Expo Urzędu Miasta Łodzi. Koordynator projektu Maciej Riemer opowiedział o idei przedsięwzięcia oraz drodze, jaką przebyła Łódź, starając się o prawo do organizacji Expo 2022.

W posiedzeniu zarządu ECTAA udział wzięli: prezes Merike Hallik (Estonia), sekretarz generalny Michel de Blust, zastępca sekretarza generalnego Christina Russe, skarbnik Tomas Olsson (Szwecja) i wiceprezesi: Paweł Niewiadomski (Polska), Frank Oostdam (Holandia), Corinna Kleinert (Niemcy), Nikki White (Wielka Brytania) i Pedro Costa Ferreira (Portugalia).

O tym, z jakimi problemami na gruncie prawa UE przyjdzie mierzyć się branży turystycznej w przyszłym roku rozmawiał zarząd Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA), który obradował 17 października w Łodzi. Wizyta ta została zainicjowana przez Polską Izbę Turystyki, która reprezentuje Polskę w ECTAA.

Wśród problemów, które znalazły się w przyjętym przez zarząd programie pracy na 2018 rok, znalazła się m.in. transpozycja Dyrektywy w sprawie imprez turystycznych. Nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać od 1 lutego 2018 roku. Po zakończeniu wdrażania prawa, przyjdzie czas na ocenę tego, jak zostało to zrobione i z jakimi problemami związanymi z nowym funkcjonowaniem przepisów muszą zmierzyć się biura turystyki wyjazdowej.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek