Gotowy jest już projekt uchwały powołującej park kulturowy na liczącym niemal 40 hektarów obszarze. Znajdują się w nim zapisy regulujące umieszczanie na tym terenie reklam i szyldów, prowadzenie remontów czy funkcjonowanie sezonowych ogródków przy restauracjach. Nowe prawo pozwoli egzekwować przepisy od właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osób prowadzących na terenie Starego Miasta działalność gospodarczą.
W przyszłym tygodniu rozpoczną się konsultacje projektu przygotowanego przez Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu kulturowego, określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Pozwala ona na uporządkowanie przestrzeni m.in. poprzez ograniczenie nadmiaru elementów reklamowych i wyeksponowanie wyjątkowej architektury obszaru miasta, którego dotyczy.
- Miasto musi mieć narzędzia do walki z chaosem i wrzaskiem przestrzeni, takim narzędziem będzie właśnie ta uchwała. Uporządkowanie przestrzeni miejskiej to jeden ze sposobów podnoszenia komfortu życia w mieście – mówi rzeczniczka poznańskiego magistratu Hanna Surma.
Według proponowanych zasad na obszarze parku zabroniony będzie handel w bramach, podcieniach budynków i poza budynkami. Wyjątek stanowić będzie sprzedaż pamiątek i kwiatów w określonych miejscach na Starym Rynku, handel podczas imprez i na placu Wielkopolskim, gdzie znajduje się targowisko. Zabronione będzie wykorzystywanie jako nośników reklamowych obiektów małej architektury, urządzeń infrastruktury technicznej, czy elewacji budynków. Regulacją objęte zostaną też wszystkie szyldy.