Unia poluzuje prawo lotnicze

Europejskie władze zamierzają złagodzić limity posiadania przez cudzoziemców udziałów w europejskich liniach lotniczych, aby zachęcać do inwestowania i wesprzeć sektor transportu lotniczego

Publikacja: 09.11.2015 07:19

Unia poluzuje prawo lotnicze

Foto: Pixabay

Na mocy obecnych przepisów zagraniczni inwestorzy nie mogą posiadać więcej jak 49 procent w europejskich przewoźnikach, a kontrola takiej linii musi znajdować się w europejskich rękach.

„Należy kontynuować łagodzenie przepisów o własności i kontroli na zasadzie wzajemności poprzez dwustronne porozumienia o świadczeniu usług lotniczych"- stwierdza projekt dokumentu o nowej strategii, do którego dotarła dziennikarka Reutera Julia Fioretti.

Komisja Europejska ma przedstawić strategię w grudniu, bo dąży do zwiększenia konkurencyjności europejskiego sektora lotnictwa, ograniczonego z powodu wzrostu popularności tanich linii i przewoźników znad Zatoki Arabskiej oraz zwiększeniem znaczenia Azji jako dużego ośrodka przesiadkowego.

Dokument odnotowuje, że powodami skłaniającymi do rozważań o zwiększeniu limitów własności jest handlowo-finansowe znaczenie linii lotniczych i ich znaczne potrzeby inwestycyjne do działania w konkurencyjnych warunkach.

Komisja ma przyjąć wytyczne do ustawy o własności i kontroli unijnych linii lotniczych, aby nadać więcej pewności prawnej inwestorom i przewoźnikom. Zbada także działania wobec nieuczciwych praktyk handlowych z krajów trzecich, bo - zdaniem wielu - obecne przepisy dotyczące tych kwestii nie są skuteczne. W efekcie Emirates, Etihad Airways i Qatar Airways naraziły się na ostrą krytykę niektórych linii europejskich i amerykańskich za korzystanie z nieuczciwej pomocy państwowej.

W ramach nowej strategii Bruksela zaproponuje negocjowanie na szczeblu Unii porozumień o lotnictwie komercyjnym z Chinami, Turcją, Arabią Saudyjską, Bahrajnem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Kuwejtem, Katarem, Omanem, Meksykiem, Argentyną i krajami ASEAN.

Organ wykonawczy UE zajmie się również kwestią linii lotniczych zatrudniających zagranicą pracowników za niższe stawki w celu unikania wysokich kosztów pracowniczych w Europie. Np. trzeci w Europie tani przewoźnik Norwegian ominął norweskie przepisy o pracy, tworząc bazy dla swych załóg i samolotów w Hiszpanii i Tajlandii.

Komisja będzie ponadto nakłaniać kraje UE do sfinalizowania projektu Jednolitego Nieba Europejskiego. Projekt, który jest dyskutowany od ponad 10 lat, miał być wdrożony na wiosnę 2012 roku. Nadal jest jednak w powijakach, mimo że przewiduje znaczne zmniejszenie kosztów linii lotniczych i emisji spalin.

Na mocy obecnych przepisów zagraniczni inwestorzy nie mogą posiadać więcej jak 49 procent w europejskich przewoźnikach, a kontrola takiej linii musi znajdować się w europejskich rękach.

„Należy kontynuować łagodzenie przepisów o własności i kontroli na zasadzie wzajemności poprzez dwustronne porozumienia o świadczeniu usług lotniczych"- stwierdza projekt dokumentu o nowej strategii, do którego dotarła dziennikarka Reutera Julia Fioretti.

Pozostało 81% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek