- Polska kolej się zmienia z dnia na dzień, konsekwentnie realizujemy programy modernizacyjne - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Chcemy stawiać na rozwój polskiej kolei, w przyszłości będzie to główna gałąź transportu zbiorowego.
Fundamentem zmian jest opiewający na ponad 70 miliardów złotych Krajowy Program Kolejowy, w ramach którego zostanie zmodernizowanych około 9 tysięcy kilometrów torów kolejowych, a użytkownicy kolei odczują skrócenie czasów podróży. Poprawi się też przepustowość i bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych oraz możliwości operowania przewoźników cargo. KPK obejmuje w sumie 220 zadań inwestycyjnych w horyzoncie do 2023 roku.
- Na kolei dzieje się dziś bardzo dużo. Jesteśmy liderem w ramach pozyskiwania środków z instrumentu CEF Łącząc Europę. Do tego mamy program utrzymaniowy wart 23 miliardy złotych, który służy temu, aby nową infrastrukturę utrzymywać w należytym stanie, ale też powoli odrabiać wieloletnie zaległości na polskiej kolei. Jeszcze kilka lat temu nie było na nią mody, teraz na szczęście ten trend się odwrócił - mówi Andrzej Bittel.
Według danych UTK w całym 2018 roku wszyscy przewoźnicy kolejowi obsłużyli w sumie 310,3 miliona pasażerów – o 6,7 miliona więcej niż jeszcze rok wcześniej. Tendencja jest wzrostowa już od kilku lat, więc również sami przewoźnicy decydują się na kolejne inwestycje.
W trakcie realizacji dużego planu inwestycyjnego jest także PKP Intercity. Przewoźnik wyda w sumie 7 miliardów złotych na nowe wagony, elektryczne zespoły trakcyjne i nowe lokomotywy. Tylko w ubiegłym roku spółka podpisała lub rozszerzyła umowy na zakup lub unowocześnianie taboru na ponad 2 miliardy złotych i pozyskała 654 milionów złotych dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Z kolei pierwsze półrocze tego roku było dla PKP Intercity rekordowe pod względem liczby pasażerów - z usług przewoźnika skorzystało 22,8 miliona osób, czyli ponad 1,3 miliona więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.