Kolej do końca przyszłego roku planuje zakończyć realizację dwóch specjalnych programów dofinansowywanych z funduszy unijnych, dzięki którym w całym kraju zmodernizowanych zostanie 307 przejazdów. Inwestycja pochłonie niemal 300 mln złotych. Ale łączne wydatki na poprawę bezpieczeństwa na styku torów i dróg będą znacznie wyższe: jeśli doliczyć koszty prac przy przejazdach w ramach modernizacji lub rewitalizacji linii kolejowych, wydatki sięgną około miliarda złotych. W rezultacie liczba zmodernizowanych, bezpieczniejszych przejazdów powinna wzrosnąć do 1300. W całym kraju jest ok. 13,8 tys. skrzyżowań dróg z torami kolejowymi.
– Kwestia bezpieczeństwa takich miejsc to w Polsce wyjątkowo trudny problem. Wypadki zdarzają się co prawda w każdym kraju, ale w Polsce jest ich wyjątkowo dużo – twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
312 mln złotych warte są nakłady na remonty 307 przejazdów, które współfinansuje Unia Europejska
Według spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rocznie na przejazdach dochodzi do blisko 250 wypadków. Średnio ginie w nich 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Tylko w sierpniu tego roku na przejazdach doszło do 16 wypadków. Od stycznia do września w 134 wypadkach zginęło 30 osób, a 21 zostało ciężko rannych.
Modernizacja przejazdów ma poprawić statystyki. W tym roku od stycznia do początku września udało się przebudować 263 przejazdy. Na 257 z nich przebudowano nawierzchnię. Na 31 zmieniona została kategoria, co oznacza instalację np. nowych świateł ostrzegawczych lub rogatek. 64 przejazdy zostały wyposażone w automatyczne urządzenia uruchamiane przez nadjeżdżający pociąg. Na 20 skrzyżowaniach pojawił się monitoring.