Miliard złotych na przejazdy kolejowe

PKP PLK inwestuje w poprawę bezpieczeństwa?na na niemal 1300 skrzyżowaniach dróg z torami. Chce w ten sposób zmniejszyć liczbę wypadków

Publikacja: 13.10.2014 11:10

Miliard złotych na przejazdy kolejowe

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

Kolej do końca przyszłego roku planuje zakończyć realizację dwóch specjalnych programów dofinansowywanych z funduszy unijnych, dzięki którym w całym kraju zmodernizowanych zostanie 307 przejazdów. Inwestycja pochłonie niemal 300 mln złotych. Ale łączne wydatki na poprawę bezpieczeństwa na styku torów i dróg będą znacznie wyższe: jeśli doliczyć koszty prac przy przejazdach w ramach modernizacji lub rewitalizacji linii kolejowych, wydatki sięgną około miliarda złotych. W rezultacie liczba zmodernizowanych, bezpieczniejszych przejazdów powinna wzrosnąć do 1300. W całym kraju jest ok. 13,8 tys. skrzyżowań dróg z torami kolejowymi.

– Kwestia bezpieczeństwa takich miejsc to w Polsce wyjątkowo trudny problem. Wypadki zdarzają się co prawda w każdym kraju, ale w Polsce jest ich wyjątkowo dużo – twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

312 mln złotych warte są nakłady na remonty 307 przejazdów, które współfinansuje Unia Europejska

Według spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rocznie na przejazdach dochodzi do blisko 250 wypadków. Średnio ginie w nich 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Tylko w sierpniu tego roku na przejazdach doszło do 16 wypadków. Od stycznia do września w 134 wypadkach zginęło 30 osób, a 21 zostało ciężko rannych.

Modernizacja przejazdów ma poprawić statystyki. W tym roku od stycznia do początku września udało się przebudować 263 przejazdy. Na 257 z nich przebudowano nawierzchnię. Na 31 zmieniona została kategoria, co oznacza instalację np. nowych świateł ostrzegawczych lub rogatek. 64 przejazdy zostały wyposażone w automatyczne urządzenia uruchamiane przez nadjeżdżający pociąg. Na 20 skrzyżowaniach pojawił się monitoring.

– Montujemy nowoczesne urządzenia, szkolimy załogę, usprawniamy procedury. To wszystko poprawia bezpieczeństwo – wylicza Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Problemem są jednak koszty. Komplet sygnalizacji dla jednego skrzyżowania to wydatek blisko miliona złotych.

Najlepszym rozwiązaniem i jedynym w pełni bezpiecznym jest budowa wiaduktów nad torami, ale taka inwestycja kosztuje przynajmniej dwa razy więcej. W rezultacie w samej Małopolsce PLK wydadzą na wyposażenie 41 przejazdów w dodatkowe urządzenia ostrzegawcze lub rogatki ok. 46 mln złotych.

Modernizacje obejmują m.in. linie z Krakowa do Oświęcimia, z Trzebini do Oświęcimia, od Woli Łużańskiej do Stróż, od Tarnowa przez Nowy Sącz, Rytro, Piwniczną do Muszyny, od Suchej Beskidzkiej przez Chabówkę do Zakopanego od Tunelu do Wolbromia i od Jaworzna Szczakowej do Bukowna.

W woj. śląskim remonty obejmują 19 przejazdów, co będzie kosztować 23 mln złotych. W Wielkopolsce na tego typu inwestycje trzeba będzie wydać 35 mln złotych. Najwięcej przejazdów w ramach programów unijnych ma być zmodernizowanych w woj. pomorskim – 46 za przeszło 41 mln złotych.

Modernizacja przejazdów powinna w każdym przypadku uwzględniać lokalne zmiany – np. wzrost liczby samochodów, a także powrót pociągów na niektóre linie. Dlatego na części przejazdów, gdzie wcześniej wystarczał znak Stop, pojawi się dróżnik. Na innych dróżnika zastąpią urządzenia automatyczne.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek