Nawet 1,4 mld zł ma wynieść wartość finalizowanych w tym roku inwestycji hotelarskich. To o niemal ćwierć miliarda złotych więcej niż przed rokiem. – Łączna wartość inwestycji jest znacznie wyższa niż rok temu dzięki rekordowej liczbie otwarć nowych hoteli pod międzynarodowymi markami – twierdzi Andrzej Szafrański, ekspert rynku hotelarskiego. Tylko trzy najbardziej wartościowe hotele przygotowywane do uruchomienia w sieciach Marriotta i Hiltona mają być warte ok. 460 mln zł.
Na ten rok zaplanowano też otwarcie m.in. Campanile w Bydgoszczy, Golden Tulip w Krakowie i Gdańsku, B&B we Wrocławiu. Posiadający w Polsce już pięć hoteli Hilton uruchomi cztery kolejne: Doubletree by Hilton w Warszawie i w Łodzi, a także dwa hotele ekonomiczne: w Warszawie oraz w Gdańsku.
Obecnie Hilton realizuje 10 inwestycji w Polsce, która dla sieci jest strategicznym rynkiem. – To najsilniejsza w regionie gospodarka i największy kraj, gdzie cały czas brakuje markowych hoteli – mówi Magdalena Sekutowska, dyrektor ds. rozwoju na Europę Wschodnią Hilton Worldwide. Budowane przez sieć hotele utworzą 400–500 nowych etatów.
Silniejsze polskie marki
A co z polskimi markami? Należący do francuskiego Accoru Orbis, posiadający 59 hoteli w Polsce i 2 na Litwie, będzie w tym roku rozwijał się poprzez franczyzę. – Podpisaliśmy już 3 umowy na hotele w Wałbrzychu, Wrocławiu i Siedlcach. Do końca 2013 roku planujemy dodatkowo podpisać 8 umów franczyzy bądź zarządzania na rynku polskim i w krajach nadbałtyckich – informuje Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Orbisu.
Spółka chce podpisywać średnio jedną umowę miesięcznie. Dzięki temu do końca 2015 roku stan posiadania Orbisu zwiększy się do 90 hoteli. W tym roku firma uruchomiła już hotele pod marką Mercure w Piotrkowie Trybunalskim i Krynicy, Ibis Styles w Wałbrzychu oraz Novotel w Łodzi. Natomiast z początkiem lipca ruszy Mercure Airport w Warszawie.