Hotelowy pokój za 215 tysięcy euro

Tempo budowy hoteli rośnie, ale ze sprzedażą starych coraz gorzej

Publikacja: 23.09.2012 16:30

Hotelowy pokój za 215 tysięcy euro

Foto: Materiały Promocyjne

Obecny rok, mimo kryzysu, przynosi wzrost inwestycji w hotelarstwie. W sierpniu w całej Europie na etapie budowy lub projektowania znajdowało się 888 hoteli mających łącznie 144 tysiące pokojów – informuje branżowy portal e-hotelarstwo, powołując się na raport Hotel Pipeline Construction firmy badawczej STR Global.

To przeszło 8 procent więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, gdy inwestycje hotelarskie obejmowały 819 obiektów. Największy przyrost liczby pokojów odnotowuje Azerbejdżan i Kazachstan, ponadto Rosja, Wielka Brytania i Rumunia. Trzeba jednak zaznaczyć, że dwa pierwsze i ostatni z wymienionych krajów mają niewielką bazę hotelarską, więc już dwie, trzy inwestycje znacząco poprawiają wyniki.

Dynamicznie rośnie także rynek polski. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba hoteli zwiększyła się o ponad 41 procent, a pokojów hotelowych o 47 procent. W tym czasie najszybciej przybywało hoteli w najwyższych kategoriach: liczba hoteli pięciogwiazdkowych wzrosła z 27 do 46, czterogwiazdkowych z 93 do 221, o przeszło połowę przybyło obiektów z trzema gwiazdkami.

Obecnie cały polski rynek liczy 2102 hotele, a w branży panuje przekonanie, że dalej będzie się rozwijał, choć już nie w takim tempie. – Panuje coraz większa konkurencja, więc inwestorzy będą stawiać na wyższą jakość, lepsze dopasowanie do lokalizacji, większą funkcjonalność – twierdzi Andrzej Szafrański, niezależny analityk zajmujący się hotelarstwem.

W miniony czwartek otwarty został czterogwiazdkowy Holiday Inn w Łodzi. Znajdujący się w samym centrum miasta przy ul. Piotrkowskiej hotel ma 127 pokojów oraz prawie 500 metrów kwadratowych powierzchni konferencyjnej. Jeszcze w tym roku otwarty zostanie Ibis Styles w Redzie niedaleko Gdyni - pierwszy obiekt tej marki w Polsce, włączony do sieci na zasadzie franczyzy.

Tempo inwestycji nad morzem jest szczególnie duże - w roku przyszłym w Ustroniu Morskim pierwszych gości przyjmie hotel Zdrojowej Invest, a także kolejny Golden Tulip w Gdańsku. - Rozwój infrastruktury hotelowej zwiększy atrakcyjność poszczególnych miejscowości. Np. w Kołobrzegu liczba Polaków korzystających z hoteli wzrosła w latach 2007 – 2010 o 140 procent – mówi Janusz Mitulski, partner w branżowej firmie doradczej Horwath HTL.

Choć hoteli przybywa, coraz trudniej je sprzedać. Rynek transakcyjny w Europie kurczy się. Jak prognozuje firma doradcza HVS, w tym roku zmniejszy się o 16 procent. Potwierdza to okres od stycznia do końca sierpnia - w tym czasie wartość transakcji stopniała do 3,5 mld euro. Powodem są trudności z zaciąganiem kredytów przez inwestorów oraz niepewna sytuacja gospodarcza. – Sytuacja nie zmieni się dopóki kredyt nie stanie się bardziej dostępny – twierdzi Tym Smith, dyrektor HVS London.

Wielka Brytania pozostaje największym rynkiem inwestycyjnym, mając we wszystkich transakcjach hotelarskich 29-pocentowy udział. Na drugim miejscu znajdują się Niemcy z udziałem 15-procentowym, na trzecim Francja – 11 proc. HVS podaje, że od początku roku spadła średnia cena sprzedawanego pokoju: do 215 tys. euro z 251 tys. euro przed rokiem.

Obecny rok, mimo kryzysu, przynosi wzrost inwestycji w hotelarstwie. W sierpniu w całej Europie na etapie budowy lub projektowania znajdowało się 888 hoteli mających łącznie 144 tysiące pokojów – informuje branżowy portal e-hotelarstwo, powołując się na raport Hotel Pipeline Construction firmy badawczej STR Global.

To przeszło 8 procent więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, gdy inwestycje hotelarskie obejmowały 819 obiektów. Największy przyrost liczby pokojów odnotowuje Azerbejdżan i Kazachstan, ponadto Rosja, Wielka Brytania i Rumunia. Trzeba jednak zaznaczyć, że dwa pierwsze i ostatni z wymienionych krajów mają niewielką bazę hotelarską, więc już dwie, trzy inwestycje znacząco poprawiają wyniki.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży