Lotnisk wystarczy na wiele lat

Polskie lotniska w tym roku mają odprawić około 25 milionów osób. Ich możliwości pozwalają na obsłużenie ponad 40 mln podróżnych

Publikacja: 16.08.2012 10:19

Lotnisk wystarczy na wiele lat

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

Dzięki inwestycjom, które kosztowały w ostatnich latach 6 miliardów złotych porty lotnicze modernizowały się i rozbudowywały, osiągając zwiększanie możliwości obsługiwania turystów po 11 milionów pasażerów rocznie.

Ostatnie przetargi

Mimo to są w kraju lotniska, które jeszcze pękają w szwach. Przetarg na budowę nowego terminalu mają ogłosić w tym miesiącu władze krakowskiego lotniska. Tamtejsze terminale pasażerskie (krajowy i międzynarodowy) mogą obsłużyć około 4,5 mln osób rocznie.

Przepustowość budynku, w którym odprawiani są pasażerowie na trasach międzynarodowych, wynosi 3,5 mln osób rocznie. To tyle, ile przewinie się w sumie  przez lotnisko tym roku. – Nowy terminal zacznie działać w 2015 r. Do tego czasu istniejąca infrastruktura powinna wystarczyć – mówi Urszula Podraza, rzecznik krakowskiego portu.  Jak dodaje, nowy budynek ma być tak duży, że w komfortowych warunkach będzie można odprawić nawet 8 mln podróżnych. Ma wystarczyć więc, według prognozy, do 2030 roku.

Ciasno jest też w terminalu bydgoskiego portu lotniczego. Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego jego przepustowość wynosi 280 tysięcy osób rocznie. Tymczasem już w tym roku – jak szacują zarządcy lotniska – port obsłuży 320 tys. klientów.

Są już jednak plany rozbudowy. - Budynek nowego terminalu został zaprojektowany na 500 tys. pasażerów – mówi Joanna Sowińska, rzecznik bydgoskiego lotniska. – Planujemy modernizację tak, by na przyszły sezon letni stworzyć na niewykorzystywanej dotąd powierzchni trzecią salę odlotów – wyjaśnia Joanna Sowińska.

Na ostatnią chwilę swój budynek rozbudowuje też lotnisko w Poznaniu. W tym roku z usług portu ma skorzystać 1,6 mln podróżnych. Tymczasem terminal pasażerski jeszcze do niedawna mógł obsłużyć 1,5 mln pasażerów rocznie. – W przyszłym roku skończy się modernizacja istniejącej infrastruktury, z której częściowo już korzystamy. Przepustowość  nowego terminalu to 3 mln osób – wyjaśnia Hanna Surma, rzecznik poznańskiego lotniska Ławica.

Największe luzy

Największe różnice między możliwościami portu a liczbą podróżnych, którzy pojawią się tam w tym roku, są w Gdańsku (około 2 mln osób) i we Wrocławiu (około 1,5 mln osób).  Otwarte w tym roku porty w Modlinie i w Lublinie również nie muszą myśleć o rozbudowie przez najbliższych kilka lat. Modlin jest przygotowany do obsługiwania 2 mln podróżnych rocznie, a w pierwszym roku działalności liczy na około 400 tys. klientów. Port w Lublinie ma w pierwszej fazie działalności obsługiwać 300 – 350 tys. osób rocznie, podczas gdy istniejąca infrastruktura pozwala na swobodną odprawę miliona pasażerów.

Jak szacuje Bartosz Baca, partner w firmie doradczej BBSG, przepustowość, jaką mają obecnie porty lotnicze, wystarczy im na pięć – dziesięć lat. Teraz realizowane będą inwestycje okołolotniskowe, czyli budowa hoteli i parkingów.

Porty lotnicze infrastrukturę rozbudowują na wiele lat naprzód – taka jest specyfika branży. Zgodnie z prognozami Urzędu Lotnictwa Cywilnego wybudowane i planowane terminale przestaną wystarczać w 2020 roku.

Przygotowana przez resort transportu prognoza dla branży lotniczej mówi, że do 2035 roku ruch na polskich lotniskach ma wzrosnąć czterokrotnie. Największe regionalne porty lotnicze: w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu oraz Poznaniu, mają mieć wówczas 45 proc. udziału w rynku. Liczba pasażerów wzrośnie tam nawet o 250 proc. Pozostałe porty lotnicze muszą się przygotować na około 580-procentowy wzrost liczby podróżnych.

Dzięki inwestycjom, które kosztowały w ostatnich latach 6 miliardów złotych porty lotnicze modernizowały się i rozbudowywały, osiągając zwiększanie możliwości obsługiwania turystów po 11 milionów pasażerów rocznie.

Ostatnie przetargi

Pozostało 93% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek