Turystyka ma kłopot, ale nie z klientami

To nie brak klientów, ale zabójcza konkurencja, wymuszająca niskie marże, i złe zarządzanie są przyczyną kłopotów biur podróży

Aktualizacja: 01.08.2012 09:06 Publikacja: 01.08.2012 08:33

Turystyka ma kłopot, ale nie z klientami

Foto: PAP/serwis codzienny, Jacek Turczyk Jac Jacek Turczyk

Choć to dopiero połowa wakacji, plajty biur podróży i odwołane loty dotykają już tysięcy turystów. Z szacunków „Rz" wynika, że urzędy marszałkowskie musiały ściągać do kraju prawie 6 tys. pechowych urlopowiczów. Prawie cztery razy tyle straciło wpłacone pieniądze.

Na tym się jednak może nie skończyć. – To raczej początek większych kłopotów, bo fala bankructw zaczęła się wcześnie. Do tej pory większość plajt miała miejsce w sierpniu – zaznacza Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki. Koniec wakacji jest dla branży najtrudniejszy, bo wtedy touroperatorzy rozliczają się z hotelami i liniami lotniczymi. – Jeszcze kilka biur podróży może upaść. Zwłaszcza tych mniejszych – dodaje Łopaciński.

Wczorajsze odwołanie lotów czarterowych przez bankrutujące linie OLT Express zdenerwowało wprawdzie klientów Itaki oraz Sun & Fun, którzy rano mieli wylecieć na wakacje, ale nie na długo. Zastępczymi samolotami wyruszyli oni na wakacje kilka godzin później. – Nic nie odwołujemy, już podpisujemy umowy z innymi przewoźnikami – zapewnił „Rz" Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, największego polskiego biura podróży, które poprzez OLT wysyłało 15 proc. swoich wycieczek. Z usług bankruta korzystały także takie firmy jak Rainbow Tours, TUI, Exim Tours czy Neckermann. – Samoloty się znajdą. Ale problemem będzie związany ze zmianą partnera wzrost kosztów – mówi przedstawiciel jednego z touroperatorów.

Tymczasem koszty topią biura jedno za drugim. W tym sezonie zbankrutowało już sześć z nich. Najgłośniejsza była plajta Sky Clubu, jednego z największych polskich touroperatorów, który pozostawił za granicą przeszło 4,7 tys. klientów, a ponad 19 tys. nie wyjechało. Tydzień później zbankrutowało poznańskie biuro Alba Tour, potem Africano Travel, Blue Rays, Atena i Electra Travel.

Wczoraj branża otrzymała kolejny cios: rozliczająca transakcje kartami płatniczymi firma e-Service wypowiedziała umowy agentom turystycznym. Uzasadniła to tym, że biznes turystyczny jest zbyt obciążony ryzykiem, a nie chce, by klienci upadających biur cofali swe transakcje ratując pieniądze. Tymczasem coraz więcej klientów woli płacić za wyjazd kartą zamiast gotówką, upatrując w tym większego bezpieczeństwa i szansy na odzyskanie gotówki w razie kłopotów biura podróży.

Co ciekawe, biura nie plajtują z braku klientów. W pierwszej połowie tego roku na zorganizowane zagraniczne wycieczki wyjechało 550 tys. osób, czyli o 10 procent więcej niż rok temu. – Głównym powodem bankructw jest brak wymogów kapitałowych i nadzoru nad biurami podróży, zabójcza konkurencja oraz brak doświadczenia w zarządzaniu tym biznesem – mówi Andrzej Betlej, ekspert branży turystycznej, prezes firmy doradczej InfoServices.

Jego zdaniem w Europie Zachodniej mniej biur upada, bo są ściśle kontrolowane – m.in. przez ubezpieczycieli i urzędy wydające licencje.

Choć to dopiero połowa wakacji, plajty biur podróży i odwołane loty dotykają już tysięcy turystów. Z szacunków „Rz" wynika, że urzędy marszałkowskie musiały ściągać do kraju prawie 6 tys. pechowych urlopowiczów. Prawie cztery razy tyle straciło wpłacone pieniądze.

Na tym się jednak może nie skończyć. – To raczej początek większych kłopotów, bo fala bankructw zaczęła się wcześnie. Do tej pory większość plajt miała miejsce w sierpniu – zaznacza Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki. Koniec wakacji jest dla branży najtrudniejszy, bo wtedy touroperatorzy rozliczają się z hotelami i liniami lotniczymi. – Jeszcze kilka biur podróży może upaść. Zwłaszcza tych mniejszych – dodaje Łopaciński.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek