Media społecznościowe niezastąpione w turystyce

Po lekturze komentarzy w mediach społecznościowych co trzecia osoba decyduje się na zmianę zarezerwowanego już hotelu, a co dziesiąta - na wybór innego miejsca podróży - wynika z raportu WTM Global Trends 2011 zaprezentowanego podczas targów World Travel Market w Londynie.

Publikacja: 08.11.2011 14:28

Media społecznościowe niezastąpione w turystyce

Foto: materiały prasowe

Podczas drugiego dnia największych w Europie targów branży turystycznej – World Travel Market, mediom społecznościowym i obecności w sieci poświęconych zostało kilka seminariów i konferencji.

Eksperci rynku turystycznego zgodnie bowiem uznają, że media społecznościowe są dziś najważniejszym narzędziem marketingowym tej branży. Dlatego też linie lotnicze, sieci hotelowe czy biura podróży coraz większą wagę przywiązują do swojej obecności w sieci. Szczególnie na portalach społecznościowych i blogach. Wiedzą, że w dzisiejszych czasach internet jest niezastąpionym narzędziem dystrybucji, a dzięki internetowym wyszukiwarkom można skutecznie generować zainteresowanie danymi kierunkami.

„W Wielkiej Brytanii aż 40 proc. osób przy wyborze wakacji sugeruje się wpisami na blogach czy portalach społecznościowych; 89 proc. uznaje je zaś za pomocne" – czytamy w raporcie. „Złe opinie innych internautów skutkują najczęściej zmianą hotelu (33 proc.), miejsca pobytu (10 proc.), zmianą agenta lub biura podróży (8 proc.) a nawet linii lotniczej (5 proc.)" – wylicza dokument.

Popularność mediów społecznościowych rośnie w tak dużym tempie, że skuteczne jeszcze kilka lat temu metody marketingowe, takie np. PPC (pay per click) musiały, w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, ustąpić miejsca komentarzom w mediach społecznościowych czy recenzjom umieszczanym na blogach. Co więcej, aż 50 procent firm, które wykorzystują do promowania swojej działalności media społecznościowe, przestało inwestować w PPC oraz reklamę w internetowych wyszukiwarkach.

Znaczenie mediów społecznościowych podkreślano też podczas wielu seminariów. Jedno z nich poświęcone było wyłącznie współpracy przedstawicieli branży turystycznej z blogerami, których aktywność w sieci może nie tylko uwidocznić w sieci dany brand, ale także przełożyć się na wzrost sprzedaży.

O tym, jak ważna w turystyce jest obecność w mediach społecznościowych świadczyć mogą także specjalnie zorganizowane warsztaty, na których uczestnicy uczyli się, jak skutecznie „tweetować" oraz przygotowywać materiały video do zamieszczenia na profilach.

- Inormacje zamieszczane w sieci przez firmy z branży turystycznej mają ogromne znaczenie. Dzięki nim można coś sprzedać, albo zupełnie stracić. Po angielsku mówimy „content counts!" (liczy się kontent) – przekonuje Paul Richer, travel technology consultant z Genesys.

Jak się  okazuje, obecność w mediach społecznościowych nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Nie wystarczy bowiem samo założenie profilu na Facebooku czy Twitterze i sporadyczne wrzucanie na niego informacji o konkursach czy ofertach specjalnych. Strategia musi być dokładnie zaplanowana, a przede wszystkim - długoterminowa.

- Rozdawanie voucherów na darmowy masaż czy pedicure w zamian za kliknięcie ikonki „Lubię to" nie jest skuteczne – mówi Fiona Jeffery, szefowa World Travel Market. – Każdy użytkownik dobrze wie, że portale społecznościowe, których używa, są narzędziem PR-u i marketingu dla wielu firm i bezwzględnie wykorzystuje taką sytuację. Dlatego branża turystyczna musi wykazać się strategicznym myśleniem w efektywnym ich użyciu – tłumaczy.

By zainteresować użytkowników mediów społecznościowych, potrzeba więc nowych rozwiązań. Takich jak np. zastosowane przez Fiesta Hotel Group z Ibizy. W porozumieniu z Facebookiem, kurort przygotował dla swoich gości bransoletki zsynchronizowane z profilem na portalu. W hotelach zainstalowano też specjalne punkty, w których użytkownicy Facebooka jednym pociągnięciem bransoletki wzdłuż sensora, mogą dodać zdjęcie lub aktualny status na swoim profilu.

Jak wynika z raportu, branża turystyczna wykorzystuje media społecznościowe głównie z czterech celach: popularyzacja marki, promowania ofert specjalnych i programów lojalnościowych oraz tzw. crisis management, czyli działań podejmowanych w celu rozwiązania kryzysu. Np. w sytuacji kiedy firma znajdzie się w kłopotach finansowych lub ma złą prasę.

Podczas drugiego dnia największych w Europie targów branży turystycznej – World Travel Market, mediom społecznościowym i obecności w sieci poświęconych zostało kilka seminariów i konferencji.

Eksperci rynku turystycznego zgodnie bowiem uznają, że media społecznościowe są dziś najważniejszym narzędziem marketingowym tej branży. Dlatego też linie lotnicze, sieci hotelowe czy biura podróży coraz większą wagę przywiązują do swojej obecności w sieci. Szczególnie na portalach społecznościowych i blogach. Wiedzą, że w dzisiejszych czasach internet jest niezastąpionym narzędziem dystrybucji, a dzięki internetowym wyszukiwarkom można skutecznie generować zainteresowanie danymi kierunkami.

Pozostało 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska