Reklama
Rozwiń

Pociągi jeżdżą już najdłuższym tunelem

Najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie został oddany do użytku komercyjnego. Nowy tunel Świętego Gotarda przyspieszy ruch pociągów między północną i południową Europą przez Alpy Szwajcarskie

Publikacja: 12.12.2016 08:32

Pociągi jeżdżą już najdłuższym tunelem

Foto: AFP

Pierwszy pociąg wyruszył z Zurichu o godzinie 7.09 i przyjechał do Lugano o godzinie 8.17. Tunel został oficjalnie otwarty w czerwcu przez prezydenta Szwajcarii Schneider-Ammann w towarzystwie kanclerz Niemiec Angeli Merkel, prezydenta Francji Francois Hollande'a, ówczesnego premiera Matteo Renziego i kanclerza Austrii Christiana Kerna.

Nowy tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel) ma 57,09 km długości, a jego trasę dzieli w pewnym miejscu od powierzchni ziemi aż 2300 metrów. Jest najdłuższym tunelem kolejowym w świecie i zepchnął na drugie i trzecie miejsce oddane do użytku w 1988 roku podmorskie połączenie japońskich wysp Honsiu i Hokkaido oraz funkcjonujący od 1994 roku tunel pod Kanałem La Manche, które liczą odpowiednio 53,8 i 50,4 kilometra. Pozycji tej nie odbierze mu budowany obecnie tunel bazowy pod przełęczą Brenner na granicy Austrii i Włoch, który ma mieć 55 kilometrów długości. Nie pozbawi on także tunelu gotardzkiego światowego rekordu głębokości, gdyż nie oddali się od powierzchni ziemi więcej niż o 840 metrów.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta