Prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w omówieniu minionego tygodnia zwraca uwagę na wyjątkowo dobry start sprzedaży w biurach podróży oferty letniej na 2017 rok. Raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki pokazał bowiem, że sprzedaż wzrosła o ponad 36,7 procent, w tym imprez lotniczych o 45,6 procent. Dobry wynik to efekt głównie z tego, że branżowy lider, czyli Itaka, a także niektórzy inni organizatorzy, wystartowali w tym roku wcześniej ze sprzedażą Lata 2017. Pewną rolę w wysokiej dynamice sprzedaży odgrywać może bardzo atrakcyjna oferta first minute Itaki (więcej o cenach czytaj niżej), co mogło skłonić wielu klientów do wcześniejszych zakupów, zwłaszcza niektórych kierunków, jak np. Grecja – pisze Betlej.
Przestrzega zarazem przed zbytnim optymizmem, przypominając, że rok temu start sprzedaży ofert na kolejny sezon miał jeszcze lepsze wyniki (69 procent), a późniejszy regres spowodował, że nie tylko nic z nadwyżki nie zostało, ale jeszcze pokazał się spadek rok do roku.
Grecos Holiday zaskoczył konkurentów
Betlej pochyla się też nad wstępnymi wynikami sprzedaży podanymi przez biuro podróży Grecos Holiday ("Grecos: Jesteśmy czempionami"). Są one jego zdaniem „znacznie lepsze niż można było przypuszczać". „Oznaczają, że ten i tak najbardziej dynamiczny na przestrzeni ostatnich lat organizator turystyki wcale nie zwalnia tempa wzrostu i to w warunkach lekkiego spadku w branży, gdy mówimy o 12 miesiącach roku turystycznego lub prawdopodobnej stagnacji, gdy rozpatrujemy tylko sezon letni. Podano, że liczba klientów, którzy wyjechali z biurem Grecos do Grecji osiągnęła 163 tysiące, co stanowi wzrost rok do roku o prawie 20 procent. Jest to rezultat, który daje obecnie Grecosowi pozycję lidera na tym zdecydowanie najważniejszym kierunku czarterowych wyjazdów Polaków" – komentuje ekspert.
I dodaje, że wzrost przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych Grecosa może być nawet nieco większy niż 20 procent, bo przez dużą część sezonu ceny jego wyjazdów były wyższe niż ubiegłoroczne. W rozwoju swojego biznesu Grecos korzysta znacząco na trafnym wyborze kierunku swojej działalności, który wbrew niektórym wcześniejszym przewidywaniom rozwinął się w kilku ostatnich latach z nieoczekiwanie wysoką dynamiką. Nie wszyscy touroperatorzy potrafili to przewidzieć, a przynajmniej wykorzystać – wskazuje autor.
Jak dalej opisuje sytuację, dla budowania pozycji Grecosa kluczowy był rok 2012, w którym, po części na skutek zawirowań polityczno-ekonomicznych, wielu organizatorów odsunęło się od kierunków greckich. W tym ważnym dla Grecji roku Grecos poszedł jednak „jak gdyby pod prąd" i osiągnął sukces. Urósł wtedy biznesowo o około 30 procent, podczas gdy pozostali organizatorzy zanotowali (jako grupa) spadek liczby klientów wynoszący około jednej trzeciej.