Porozumienie w Austrian Airlines

Największy austriacki przewoźnik lotniczy, Austrian Airlines, nie straci swojej niezależności. Jego majątek nie będzie przeniesiony do Tyrolean Airways

Publikacja: 29.04.2012 15:02

Porozumienie w Austrian Airlines

Foto: Bloomberg

Dosłownie w ostatniej chwili doszło do porozumienia pomiędzy pracownikami i zarządem Austrian Airlines. Majątek firmy nie zostanie przeniesiony do należącego do tej linii niskokosztowego przewoźnika, Tyrolean Airways.

Trzy tygodnie temu zarząd Austrian Airlines (AUA) zdecydował, że 1 lipca rozpocznie przenoszenie majątku do Tyrolean Airways. Tyrolean należy do Austriana, a obydwie linie razem — do Lufthansy.

Zdaniem Jaana Albrechta, prezesa Austriana, po łączeniu obydwu marek w jedną, znacznie łatwiej będzie konkurować jej na rynku. Planowano ujednolicenie floty (boeingi 737 miały zostać wycofane i zastąpione przez airbusy 320) oraz zmniejszenie liczby dostawców towarów i usług. — Dla naszych pasażerów zmiana nie będzie w ogóle odczuwalna. Boeing 777 Austrian Airlines nadal będzie latał z Wiednia do Nowego Jorku i bardzo chciałbym, by na jego pokładzie byli ci sami pracownicy - mówił Albrecht po posiedzeniu zarządu i rady nadzorczej 10 kwietnia.

Związkowcy jednak w ostatniej chwili poszli na ustępstwa za cenę utrzymania niezależności. Odstąpili od roszczeń płacowych. Ich zarobki nie zostaną obcięte, ale zamrożone na obecnym poziomie do czasu, kiedy koledzy z Tyroleana będą zarabiać tyle samo. Wcześniej, niezależnie od wyników finansowych przewoźnika, pracownicy mieli zagwarantowaną rokrocznie podwyżkę płac. W tej chwili różnica między zarobkami w Tyroleanie i Austrianie wynoszą 25 proc. Austrian przynosi straty od kilku lat.

Jesienią 2011 Albrecht, który wcześniej był prezesem StarAlliance wprowadził program oszczędnościowy mający przynieść 220 mln euro. Przewidywał on właśnie obniżkę zapisanych w umowach automatycznych podwyżek płac i wypowiedział dotychczasowe porozumienie emerytalne oraz obniżył odprawy.

Kiedy jednak w marcu okazało się, że Austrian nadal traci pieniądze, rozważane były dwie możliwości. Radykalna zakładała przeniesienie aktywów do Tyroleana. Druga stawiała na przetrwanie trudnych czasów w obecnym kształcie przy wsparciu właściciela, Lufthansy. Właściciel zdecydował się na podniesienie kapitału AUA o 140 mln euro, z zastrzeżeniem jednak, że linia musi poprawić wyniki. Związkowcy początkowo nie zgadzali się na żadne z tych rozwiązań.

Austrian Airlines ma 77 samolotów i lata do 130 portów. Zatrudnia 600 pilotów i 1500 pracowników pokładowych.

Najbardziej rozbudowaną siatkę ma w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie konkuruje z LOT-em. Tam zresztą Albrecht upatrywał szansy na rozwój przewoźnika. Przejęcie największej austriackiej linii przez Niemców spowodowało spadek zainteresowania Lufthansy kupnem LOT-u. Żeby zwiększyć atrakcyjność korzystania z połączeń Austriana, w czerwcu 2012 roku w Wiedniu zostanie otwarty uroczyście terminal Star Alliance, którego austriacka linia jest członkiem.

Dosłownie w ostatniej chwili doszło do porozumienia pomiędzy pracownikami i zarządem Austrian Airlines. Majątek firmy nie zostanie przeniesiony do należącego do tej linii niskokosztowego przewoźnika, Tyrolean Airways.

Trzy tygodnie temu zarząd Austrian Airlines (AUA) zdecydował, że 1 lipca rozpocznie przenoszenie majątku do Tyrolean Airways. Tyrolean należy do Austriana, a obydwie linie razem — do Lufthansy.

Pozostało 86% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy