Ultimatum dla Austrian Airlines

Właściciel austriackich linii lotniczych Austrian Airlines, niemiecka Lufthansa, dofinansuje je, jeśli do końca miesiąca przedstawią one plan ratunkowy

Publikacja: 04.03.2012 19:33

Ultimatum dla Austrian Airlines

Foto: Bloomberg

To oznacza, że Austrian Airlines może zniknąć z rynku. Byłaby to już siódma w tym roku linia lotnicza w Europie, która przestałaby latać. Dotychczas najdotkliwsze dla rynku i pasażerów były bankructwa hiszpańskiego Spanaira oraz węgierskiego Malevu.

To może tanie linie?

Nie jest wykluczone, że Lufthansa będzie chciała powtórzyć scenariusz ratowania szwajcarskiego Swissaira, czyli formalną likwidację linii i stworzenie na jej bazie nowej,  ale już taniej linii lotniczej. W wypadku Swissaira był to Crossair, który zmienił się w Swissa. W wypadku Austrian Airlines, jej majątek mógłby zasilić tanią linię Lufthansy - Tyrolean Airlines.

W ostatni piątek Lufthansa zdecydowała się spróbować uratować Austrian Airlines bez jej likwidowania i przenoszenia majątku. Wiceprezesa ds. handlowych Andreasa Birewirtha zastąpił Karsten Benz z Lufthansy, wschodząca gwiazda niemieckich linii, specjalista od zarządzania siatką i sprzedażą.

Nieudana naprawa

Austrian Airlines jest w bardzo trudnym momencie restrukturyzacji. W ubiegłym roku plan ratunkowy tego przewoźnika przewidywał oszczędności w wysokości 220 mln euro. Okazało się jednak, że bardzo wysokie ceny paliw oraz ostra konkurencja ze strony niemieckiego Air Berlin uniemożliwiły te plany.

Lufthansa jesienią 2011 r. dokonała zmian w zarządzie austriackiej linii. Miejsce prezesa Petera Malanika zajął jeden z najbardziej znanych menedżerów w światowej branży lotniczej, były szef Star Alliance, Jaan Albrecht. Miał to być sygnał dla związków zawodowych w Austrianie, że niemiecki właściciel naprawdę chce ratować tę linię.

Wysokie koszty pracy

Kłopot Austriana polega na bardzo wysokich kosztach pracy. Albrecht miał nadzieję uzyskać  zgodę związków zawodowych na ich obniżenie. To był element jego programu oszczędnościowego, który przewidywał cięcia o 220 mln euro.

Oprócz tego linia miała się pozbyć 11 boeingów 737 i zastąpić je airbusami, wynegocjować obniżenie kosztów dostaw i uzyskanie niższych opłat na wiedeńskim lotnisku Schwechat. Tyle że negocjacje ze związkowcami utknęły w miejscu.

Dwa tygodnie temu Albrecht wypowiedział umowy zbiorowe i spotkał się z otwartym protestem. Na nowe warunki nie chcą się zgodzić piloci, którzy zapowiadają strajk.

To oznacza, że Austrian Airlines może zniknąć z rynku. Byłaby to już siódma w tym roku linia lotnicza w Europie, która przestałaby latać. Dotychczas najdotkliwsze dla rynku i pasażerów były bankructwa hiszpańskiego Spanaira oraz węgierskiego Malevu.

To może tanie linie?

Pozostało 86% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy