Mondial: Szykują się rekordowe wakacje Polaków

Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Dwa miliony Polaków więcej niż w zeszłym roku deklaruje, że wyjedzie na wakacje. Za granicę chce jechać o 3,2 miliona więcej, ale na wypoczynek w kraju – 1,2 miliona mniej. Coraz mniejszą barierą są koszty podróży

Jak co roku Ipsos na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Mondial Assistance zapytał Polaków, jak planują swoje wakacje*. Wyniki pokazały, że na 30,7 miliona dorosłych mieszkańców kraju 60 procent (18,5 miliona) zadeklarowało, że między czerwcem a wrześniem wyjedzie na wakacje. To duża zmiana, bo rok temu taką zapowiedź złożyło 52 procent (16,5 miliona).

To nie znaczy, że pozostałe 40 procent obywateli nie rusza się z domu w ciągu roku. Niektórzy rzeczywiście rezygnują lub nie mogą sobie pozwolić na jakikolwiek wyjazd, ale są też osoby, które wykorzystają urlop czy inny wolny czas poza ścisłym (czerwiec – wrzesień) sezonem. Dlaczego nie mogą jechać w czasie szeroko rozumianych wakacji? 38 procent odpowiada, że ma wtedy inne obowiązki. To duża zmiana w stosunku do badania z roku 2017, kiedy taką odpowiedź dało 27 procent ankietowanych. Z kolei 28 procent wskazuje jako przyczynę brak pieniędzy. Widać tu radykalną poprawę, bo rok temu „nie mam pieniędzy na (wakacyjny) wyjazd” odpowiedziało aż 35 procent ludzi. Z powodu stanu zdrowie nie pojedzie 16 procent (przed rokiem 17 procent). Gwałtownie – z 4 do 7 procent – wzrosła liczba osób twierdzących, że nie może wyjechać na wakacje, bo nie ma urlopu.

Z grupy tych, którzy planują wakacje, 60 procent (11 milionów) wybiera się na wypoczynek w kraju, a 40 procent (7,5 miliona) za granicą. Co ciekawe, liczba planujących podróż do innego kraju miałaby urosnąć w tym roku aż o 3,2 miliona, czyli o 74 procent, a zamierzających spędzić czas bez opuszczania Polski maleje o 1,2 miliona. Skąd takie radykalne zmiany? Organizatorzy badania nie potrafią powiedzieć. – Trudno powiedzieć, ale dwa miliony więcej ludzi na wakacjach to super wynik – komentował prezes Mondial Assistance Tomasz Frączek podczas konferencji, na której zaprezentowano wyniki badania. – Cieszy szczególnie, że brak pieniędzy nie jest już na pierwszym miejscu wśród powodów odmawiania sobie wypoczynku.

Jakie to będą wyjazdy? Z biurem podróży pojedzie 51 procent, czyli 3,85 miliona, a samemu podróż zorganizuje sobie 49 procent, czyli 3,64 miliona. Warto przy tym zauważyć, że wzrost deklarujących skorzystanie z usług touroperatora o 2 miliony jest prawdopodobnie pokłosiem zeszłorocznego badania, według którego liczba klientów biur podróży miała spaść o 20 procent, tymczasem wzrosła o 25 procent (czytaj: „Największe biura podróży 2017 roku: Itaka, TUI, Rainbow”).

100 złotych drożej, 100 złotych taniej

Podczas gdy turyści planujący zagraniczny wyjazd przeznaczają na ten cel o 99 złotych mniej niż przed rokiem, czyli 1864 złotych na osobę (spadek o 3,3 procent), ci którzy nastawiają się na wypoczynek w kraju – 96 złotych więcej, czyli 1588 złotych (wzrost o 6,4 procent). Tu też nie ma wyjaśnienia, skąd przekonanie, że zagranica będzie tańsza w tym roku, a Polska droższa. Ale widać pewną logikę – Polacy są przekonani, że wczasy w kraju zdrożały, a za granicą – potaniały. Dlatego w kraju chce spędzić wakacje 1,2 miliona mniej obywateli, a za granicą o 3,2 miliona więcej.

Piątek wskazywał, że ceny w biurach podróży nie rosną. Wręcz przeciwnie – zorganizowany wyjazd w terminie między końcem długiego weekendu ze świętem Bożego Ciała a początkiem wakacji szkolnych może być niezwykle tani. – Za przelot i dobry hotel z all inclusive na tydzień można zapłacić tylko 500, 600 czy 750 złotych. Takie są teraz ceny. Biura podróży chcą odzyskać choć trochę zainwestowanych w samolot i hotel pieniędzy, sponsorują więc swoich klientów – przekonywał.

Niespodziewany awans Bułgarii

Dokąd wybierają się Polacy, którzy myślą o zagranicznym wojażu? Najwięcej, bo 14 procent, deklaruje, że do Hiszpanii (licząc z Wyspami Kanaryjskimi). Na drugim miejscu stawiają Chorwację – 12 procent, na trzecim Grecję – 10 procent, na czwartym Włochy – 9 procent, a na piątym Bułgarię – 7 procent. Kolejne miejsca w ich planach zajęły Egipt (4 procent), Tunezja (4 procent), Francja (4 procent), Wielka Brytania (4 procent) i Turcja (3 procent).

Jak zwraca uwagę Frączyk, takie kraje jak Egipt, Tunezja czy Turcja nie były w ogóle obecne rok wcześniej. Widać też duży awans Bułgarii – z miejsca ósmego (4 proc.) na piąte (7 proc.).

Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, uczestnik konferencji Mondiala, wskazuje z kolei, że lista preferencji respondentów nie pokrywa się z listą krajów najczęściej wybieranych przez klientów biur podróży, co wynika ze zrobionych już rezerwacji w systemie rezerwacyjnym MerlinX. Tam kolejność (skumulowana sprzedaż na cały rok 2018) jest następująca: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja, Portugalia.

Ipsos pokazał też, że deklaracje respondentów nie pokrywają się z tym, co później rzeczywiście się wydarza. I tak, chociaż rok temu wyjazd do Hiszpanii planowało 14 procent Polaków, to ostatecznie wyjechało tam tylko 10 procent z nich. Odwrotnie, jeśli chodzi o Chorwację – zamiast 10-procentowego planu wyszła 19-procentowa rzeczywistość. Ale największy rozziew między deklaracjami a czynami ujawnił przykład Bułgarii – wakacje w tym kraju planowało 4 procent ankietowanych, a spędziło je tam aż 15 procent!

Z biurem, czy na własną rękę?

Ciekawe dane przynosi ta część badania, w której respondenci, którzy wybrali wakacje za granicą byli pytani, dlaczego decydują się na samodzielne przygotowanie wyjazdu lub na skorzystanie z usług biura podróży. W tej pierwszej grupie przeważyła postawa „lubię (sam) decydować, jak spędzam czas” (63 procent odpowiedzi, rok temu – 38 procent), przekonanie, że dzięki temu zapłacą mniej (27 procent, przed rokiem – 25 proc.) i lepiej dopasują do swoich potrzeb wszystkie elementy podróży (26 procent, rok temu – 39 procent). Druga grupa jako atuty wymieniła: wygodę (77 procent, rok wcześniej – 73 procent), możliwość skorzystania z dodatkowych świadczeń (31 procent, rok wcześniej – 8 procent) i lepszą cenę (21 procent, a przed rokiem – 14 procent). Ważne jest też zaufanie do biura, z którego się już korzystało (19 procent wobec 28 przed rokiem).

Jakie biura gwarantują udany, a przede wszystkim bezpieczny urlop? Okazuje się, że klienci, wcześniej nieco wystraszeni groźbą bankructwa, lgnący więc do dużych touroperatorów w ich mniemaniu gwarantujących bezpieczeństwo, teraz odwracają się od nich. Coraz swobodniej wskazują, że godne zaufania są też „lokalne, ale znane biura podróży” (16 procent) i „inne zarejestrowane biura podróży” (8 procent). Dlatego w ostatnim badaniu „największe na rynku biura podróży” uzyskały poparcie już tylko 24 procent ankietowanych, chociaż rok wcześniej wskazywało na nie 33 procent pytanych. Największe zaufanie pokładają jednak od lat w biurach z których już korzystali (33 procent).

Dzięki funkcjonowaniu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który zgromadził już 50 milionów złotych i dynamicznie powiększa tę sumę, nie ma już żadnego ryzyka związanego z powierzeniem pieniędzy organizatorowi turystyki – komentuje Piątek.

Systematycznie rośnie udział turystów świadomych zalet ubezpieczenia się przed wyjazdem na wakacje. Cztery lata temu zakup polisy deklarowało 67 procent potencjalnych wakacjuszy. A w tym roku już 73 procent. – Cieszy nas, że rośnie świadomość ubezpieczeniowa, chociaż nie łudzimy się, że tak duży odsetek turystów wykupi ubezpieczenie. Nasze doświadczenia pokazują, że co roku o kilkanaście procent rośnie sprzedaż ubezpieczeń turystycznych, ale jeszcze daleko do liczb, jakie wynikałyby z sondażu – przyznaje Frączek.

Zobacz wyniki badania z 2017 roku: „Mondial: W tym roku 800 tysięcy Polaków zrezygnuje z wakacji”.

*Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 4 – 17 maja 2018 roku. Odbyło się w terminie zbliżonym do badań w poprzednich latach. Wybrano maj na badanie, bo „w maju większość Polaków nie tylko planuje wyjazdy wakacyjne, ale też podejmuje niezbędne formalności związane z tymi wyjazdami”.

Metoda realizacji badania – wywiady ilościowe przeprowadzone techniką CATI na ogólnopolskiej próbie 2000 osób reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości, w których mieszkają.

Mogą Ci się również spodobać

W tym roku (Brytyjczykom) najtaniej na narty do Bułgarii

Bansko w Bułgarii to w tym roku najtańszy europejski ośrodek narciarski. Na drugim miejscu ...

Wzrosła liczba zabitych przez drzewo na Maderze

Liczba ofiar śmiertelnych po upadku drzewa na Maderze wzrosła wczoraj późnym wieczorem do 13 ...

Japonia: Turystów jest więcej, ale wciąż za mało

W czerwcu do Japonii przyjechało 2,34 miliona turystów zagranicznych, o 18,2 procent więcej niż ...

Sto tysięcy Chińczyków zwiedzało Polskę

We wrześniu wjechał do Polski stutysięczny w tym roku turysta z Chin. Tym samym, ...

Żegluga Augustowska wypłynęła na jeziora

Regularne rejsy po jeziorach rozpoczęła Żegluga Augustowska. Na niektóre kursy w czasie majowego weekendu ...

Bieszczadzkie drezyny popularne jak nigdy dotąd

Prawie 50 tysięcy turystów od początku tegorocznych wakacji zwiedzało Bieszczady, korzystając z drezyn rowerowych ...