Pieniądze wracają do klientów Neckermanna

Już dziś towarzystwo ubezpieczeniowe Allianz Partners zacznie wysyłać pieniądze do klientów poszkodowanych w wyniku upadku biura podróży Neckermann – dowiaduje się nasz serwis. W sumie jest ich ponad 19 tysięcy.

Allianz Partners to firma, która wystawiła polskiej spółce Neckermanna gwarancję ubezpieczeniową opiewająca na 25 milionów złotych. Po ogłoszeniu w środę przez touroperatora niewypłacalności marszałkowi Mazowsza, pieniądze te służą do regulowania rachunków za hotele, w których przebywali lub jeszcze przebywają klienci tego biura podróży.

Czytaj: „Neckermann Polska jest niewypłacalny. Co z turystami za granicą?”

W chwili zakończenia działalności biura, za granicą wypoczywało 3,6 tysiąca osób. Większość z nich już wróciła. W weekend przylatywały między innymi czartery z Turcji, Egiptu, Hiszpanii, Grecji i Włoch. Turyści wracają planowo, kiedy kończy im się wypoczynek zgodnie z umowami z Neckermannem. Samoloty powrotne zdążył jeszcze opłacić organizator. Za granicą pozostaje jeszcze 800 osób, które będą ściągane w miarę, jak będą im się kończyły opłacone pobyty. To jednak jeszcze trochę potrwa, bo niektórzy korzystają nawet z trzytygodniowych imprez, a są rozsiani po całym świecie.

Czytaj: „Skandaliczne zachowanie hotelarzy wobec klientów Neckermanna”

Jednocześnie do ubezpieczyciela zgłaszali się klienci z umowami z Neckermannem, którzy czekali dopiero na wyjazd, głównie chodzi o sezon zimowy (Neckermann miał bardzo rozbudowaną ofertę noclegów dla narciarzy, a na grudzień planował imprezę we Włoszech na otwarcie sezonu narciarskiego, z udziałem Adama Małysza). „Sierot” po Neckermannie w kraju jest ponad 19 tysięcy (to liczba osób, bo liczba rezerwacji nie przekracza 10 tysięcy).

– Już pierwszego dnia odebraliśmy dwa tysiące telefonów od nich – mówi dyrektor sprzedaży i marketingu w Allianz Partners Piotr Ruszowski. – A w ciągu dwóch dni wpłynęły do nas wnioski obejmujące tysiąc sześćset osób. W tej nadzwyczajnej sytuacji pracowaliśmy też w weekend. Jesteśmy przygotowani do tej pracy, wykorzystujemy narzędzia elektroniczne, których używamy w codziennej obsłudze ubezpieczonych. Proszę pamiętać, że jesteśmy największą w Polsce firmą, jeśli chodzi o ubezpieczenia typu assistance. Rocznie 10 milionów klientów korzysta z naszej opieki. Wystawiamy też ubezpieczenia turystyczne klientom biur podróży, w tym TUI (w 2018 roku było ich około 840 tysięcy – red.), Ecco Holiday (24 tys. w 2018 r. – red.) i, do niedawna, Neckermanna (107 tys. – red.).

Ponieważ weryfikowanie dokumentów osób poszkodowanych idzie sprawnie, już w poniedziałek rozpoczniemy wysyłanie pieniędzy do pierwszych z nich – deklaruje Ruszowski. – We wtorek powinni mieć je zaksięgowane na kontach. Myślę, że będzie to kilkaset osób. Chcemy, żeby klienci Neckermanna jak najmniej odczuli niewygodę związaną z upadkiem ich biura podróży i zdążyli jeszcze poszukać sobie nowej imprezy u innego organizatora.

Ruszowski przypomina, że poszkodowani muszą sami zwrócić się o zwrot pieniędzy. Przedstawić umowę z touroperatorem, potwierdzenie, że wpłacili pieniądze, wypełnić oświadczenie, że impreza nie doszła do skutku i podać numer konta.

Jak szacuje Ruszowski, na opłacenie pobytu polskich klientów za granicą z gwarancji pójdzie 4 – 5 milionów złotych. Kolejnych 18 – 20 milionów trafi do klientów, którzy jeszcze nie wyjechali. W sumie pieniędzy z gwarancji powinno wystarczyć na pokrycie wszystkich kosztów. A to oznacza, że marszałek nie będzie musiał uruchamiać dodatkowych środków z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. W tym ostatnim jest już zgromadzonych 137 milionów złotych.

Mogą Ci się również spodobać

LOT zabierze Małopolan do Budapesztu, a nawet dalej

LOT ogłosił uruchomienie nowego połączenia – z Krakowa do Budapesztu. Jednocześnie przewoźnik zwiększa częstotliwość ...

Austrian Airlines stopniowo wracają do latania

Należące do Grupy Lufthansa Austrian Airlines nie wykonały od 18 marca ani jednego rejsu. ...

Floryda tańsza niż Hiszpania

Dla przeciętnej brytyjskiej rodziny wyjazd na wypoczynek na Florydę może okazać się dużo tańszy ...

Lotnisko Katowice chce terminalu dla 7 milionów pasażerów

Lotnisko w Katowicach przygotowuje rozbudowę i przebudowę terminalu B, swojego głównego obiektu W ten ...

QTA do agentów turystycznych: Grunt to informacja

Niemiecka organizacja branżowa QTA uruchomiła stronę internetową, na której publikuje informacje od touroperatorów, linii ...

Piotr Pryszcz na czele Krakowskiej Izby Turystyki

Piotr Pryszcz został nowym prezesem Krakowskiej Izby Turystyki. Swoje 25-lecie organizacja uczciła konferencją o ...