W Niemczech dyskusja na temat wykorzystywania danych klientów biur podróży jest tak samo gorąca jak w Polsce. Branżowy portal Travel Talk zapytał, co sprzedawcy wakacji robią z informacjami o swoich turystach.
Co do jednego chyba wszyscy są zgodni – dane klientów to największy skarb agentów turystycznych, bo dzięki nim można lepiej zawiadywać sprzedażą i zwiększać przychody. Także touroperatorzy chcieliby jak najwięcej wiedzieć o turystach, w tym tych, których pozyskali dla nich niezależni sprzedawcy. Nic więc dziwnego, że niemieccy doradcy niechętnie dzielą się wiedzą o swoich klientach. Wolą ją sami wykorzystywać do działań marketingowo-sprzedażowych. W tej sprawie stanowisko zajęły też zrzeszające agentów kooperatywy – przygotowują systemy i narzędzia internetowe, pozwalające przekuć informacje na zysk. Branżowy portal Travel Talk przeprowadził ankietę, w której zapytał, co właściwie dzieje się z wiedzą o preferencjach wyjazdowych i danymi kontaktowymi osób, które kupiły w biurze wycieczkę.
CZYTAJ TEŻ: Pierwszy agent turystyczny pobiera opłatę za poradę
Michael Schultz, właściciel biura Reisebüro auf dem Rodenhof z Saarbrücken mówi, że dzieli je w bazie według zainteresowań klientów, np. wycieczkami wędrownymi, zwiedzaniem czy rejsami. Wysyła im stworzone na tej podstawie propozycje wyjazdów. Zazwyczaj robi to dwa razy w miesiącu. Schultz wykorzystuje do tego gotowy system do zarządzania informacjami. Co prawda wie, że może przekazać dane touroperatorom, by ci przygotowali na podstawie bardziej skomplikowanych algorytmów konkretną propozycję, ale – jak mówi – będzie to robił dopiero, kiedy będzie pewny, że organizatorzy nie przejmą jego klientów.
Rafail Karanikas z biura Noricus Tours z Norymbergii dba przede wszystkim o zgodę klienta na wykorzystanie danych do celów marketingowych. Informacje trafiają do wewnętrznego systemu zarządzania i są aktualizowane za każdym razem, kiedy turysta kupi kolejny wyjazd. Jako dane kontaktowe w formularzach rezerwacyjnych touroperatorów podaje zawsze adres mejlowy swojego biura.