Niemcy wydali na podróże więcej niż przed rokiem

Prawie 100 miliardów euro przeznaczyli w zeszłym roku Niemcy na swoje podróże. Kwota ta obejmuje zakup wycieczek w biurach podróży, pojedynczych usług turystycznych i wydatków na miejscu.

Publikacja: 05.03.2020 07:52

Niemcy wydali na podróże więcej niż przed rokiem

Foto: Fot. AFP

Deutscher ReiseVerband (DRV, odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) przedstawił wyniki analizy finansowej niemieckiego rynku turystycznego. Z badania opracowanego przez instytut GfK, które powstało na podstawie comiesięcznych ankiet z 19 tysięcy gospodarstw domowych (łącznie 38 tysięcy osób), wynika, że w roku obrotowym 2018/19 Niemcy przeznaczyli na podróże 98,1 miliarda euro, czyli o 3,6 procent więcej rok do roku. Kwota obejmuje wszystkie wydatki związane z wyjazdami z co najmniej jednym noclegiem – zakup oferty w biurze podróży, rezerwację pojedynczych usług turystycznych, a także wycieczki fakultatywne, za które płaci się na miejscu.

CZYTAJ TEŻ: Niemcy zimą wybierają Azję

DRV podaje, że jeszcze przed rozpoczęciem podróży Niemcy wydali 69,5 miliarda euro (plus 3,6 procent). W ostatnich pięciu latach udział usług zamawianych w kraju w całkowitych wydatkach na turystykę rośnie rocznie średnio o 4,3 procent i odpowiada 70 procentom całkowitej kwoty. Z tych niemal 70 miliardów euro 35,4 miliarda przypada na wycieczki zorganizowane zamawiane u touroperatorów (plus 1 procent).

Wzrost sprzedaży imprez turystycznych jest napędzany także przez biura średniej wielkości i te specjalizujące się w jakimś rodzaju podróży. Nie bez znaczenia jest również rosnący popyt na rejsy wycieczkowe – mówi prezes DRV Norbert Fiebig. Te ostatnie urosły w zeszłym roku o 7 procent (według wielkości obrotu), a ich udział w zorganizowanym rynku wyjazdowym Niemiec wynosi już prawie 17 procent. Prezes dodaje, że na razie nie widać „efektu Grety” (chodzi o rezygnację z latania jako formy transportu szkodzącej środowisku) – liczba wycieczek lotniczych wzrosła o 6 procent.

ZOBACZ TAKŻE: Niemcy w tym roku nie będą oszczędzać na podróżach

W zeszłym roku więcej było też samodzielnie składanych podróży – na wyjazdy tworzone w ten sposób (klienci kupują oddzielnie przeloty, zakwaterowanie i inne usługi) Niemcy przeznaczyli 34 miliardy euro. Jak tłumaczy Fiebig, mimo że ta forma podróżowania zyskuje na znaczeniu, to nadal największe udziały w rynku należą do segmentu wycieczek zorganizowanych, które mają szereg zalet – touroperatorzy gwarantują pomoc w sytuacjach kryzysowych, opiekę rezydenta, poza tym wyjazdy te są o wiele bardziej elastyczne niż przed laty.

Z raportu wynika też, że agenci są nadal najważniejszym kanałem dystrybucji dla organizatorów. Ich obroty wzrosły w zeszłym roku o 3 procent do 23,7 miliarda euro (dane dotyczą biur stacjonarnych i internetowych). 22,1 procent przypadło w udziale agentom stacjonarnym, które mają 62,3 procent udziałów w sprzedaży touroperatorów. Ci ostatni są z kolei najważniejszym partnerem agentów – ponad 90 procent sprzedaży to imprezy zorganizowane.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"
Biura Podróży
Ceny wakacji w Grecji, Turcji i Bułgarii wspięły się na nowe szczyty
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Nekera: Hiszpania to nasza specjalność