Europejska branża turystyczna: Rozdajmy klientom vouchery

Vouchery mające być potwierdzeniem zamiaru wykonania usługi chcą swoim klientom rozdawać touroperatorzy i agenci turystyczni. Liczą, że dzięki temu nie stracą klientów, a oni zgodzą się pojechać na wycieczki kiedy minie kryzys.

Publikacja: 17.03.2020 16:41

Europejska branża turystyczna: Rozdajmy klientom vouchery

Foto: Fot. Aleksander Kramarz

Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej ECTAA nie ustaje w lobbowaniu na rzecz ratowania branży turystycznej w Europie w dobie kryzysu wywołanego koronawirusem i decyzjami władz o zamknięciu granic, lotnisk, portów, ograniczeniu ruchu samolotów.

Tym razem touroperatorzy i agenci turystyczni z Europy wzywają Komisję Europejską do „pragmatyzmu i do elastycznego stosowania zasad zwrotów przedpłat”.

CZYTAJ TEŻ: ECTAA zadowolona z reakcji Brukseli na kłopoty biur podróży

Jak pisze ECTAA w piśmie do Komisji Europejskiej, wirus Covid-19 spowodował zastój w branży turystycznej i zahamował podróże. Każdy dzień epidemii powoduje spowolnienie europejskiej gospodarki. Biorąc pod uwagę, że jest to kryzys o niespotykanych rozmiarach, europejscy organizatorzy turystyki i agenci turystyczni wzywają Komisję Europejską do wysyłania dalszych silnych sygnałów do branży turystycznej w Europie.

Zdaniem przedsiębiorców należy niezwłocznie opracować rozwiązanie, które zapobiegnie masowemu rezygnowaniu ludzi z podróżowania. Odwoływanie wycieczek powoduje niespotykane problemy z płynnością finansową firm, co w bardzo bliskiej przyszłości może prowadzić do niewypłacalności tysięcy organizatorów turystyki i agencji turystycznych.

– Rządy i branża współpracują, żeby wypracować rozwiązania korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm turystycznych. Może to polegać na przykład na zapewnianiu klientom, którzy chcieliby teraz wycofać pieniądze wpłacone na wycieczki, voucherów, dzięki którym mogliby oni wyjechać po zakończeniu kryzysu – wyjaśnia prezes ECTAA Paweł Niewiadomski. – Oczekujemy, że Komisja Europejska zezwoli na taką wyjątkową elastyczność stosowania Dyrektywy 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. Leży to w interesie wszystkich: klientów, firm turystycznych, dostawców i rządów.

– Pamiętajmy, że jeżeli firmy turystyczne zbankrutują, co jest bardzo prawdopodobne, bo większość nie ma teraz pieniędzy, żeby zwrócić klientom (te pieniądze zatrzymały hotele i linie lotnicze), to klienci nic nie zyskają – dodaje.

ECTAA wzywa też Komisję Europejską do umożliwienia i zachęcenia państw członkowskich do pilnego zastosowania artykułu 107(3)b) TFUE (Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej) do udzielenia wsparcia finansowego organizatorom turystyki i agentom turystycznym i innym podmiotom w turystyce (transport, usługi hotelarskie i dostawcy innych, powiązanych usług).

„Tak jak w Nowej Zelandii, rządy państw europejskich powinny niezwłocznie rozważyć przeznaczenie znaczącej części PKB na wydatki zmierzające do zwalczania ekonomicznych skutków epidemii wirusa Covid-19. Konieczne jest wysłanie silnego pozytywnego sygnału, aby pomóc gospodarce przezwyciężyć trudności” – czytamy dalej w apelu.

Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) zrzesza krajowe stowarzyszenia agentów turystycznych i touroperatorów z 30 krajów Europy, w tym 27 z państw członkowskich Unii Europejskiej i reprezentuje około 70 tysięcy podmiotów. ECTAA ma także czterech członków z innych kontynentów: z Izraela, Malezji, Maroka i Tunezji.

Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej ECTAA nie ustaje w lobbowaniu na rzecz ratowania branży turystycznej w Europie w dobie kryzysu wywołanego koronawirusem i decyzjami władz o zamknięciu granic, lotnisk, portów, ograniczeniu ruchu samolotów.

Tym razem touroperatorzy i agenci turystyczni z Europy wzywają Komisję Europejską do „pragmatyzmu i do elastycznego stosowania zasad zwrotów przedpłat”.

Pozostało 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"