UOKiK: Nie ma potrzeby odwoływania wyjazdów wakacyjnych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Fot. Newseria Biznes

Nie trzeba jeszcze odwoływać wyjazdów wakacyjnych czy jesiennych. Jeśli jednak okaże się, że stoją one pod znakiem zapytania, warto rozwiązać umowę polubownie, w drodze mediacji – ocenia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Przepisy tarczy antykryzysowej dają organizatorowi dodatkowe 180 dni na zwrot wpłaconych środków. Ale jeśli klient wyrazi na to zgodę, zamiast odstąpienia od umowy może przyjąć od organizatora voucher.

– W wypadku imprez turystycznych, które odbędą się za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i czekać. Nie ma obecnie potrzeby, żeby tego typu wyjazdy czy loty odwoływać. Jednak sytuacja zmienia się diametralnie z dnia na dzień – mówi agencji Newseria Biznes prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Co do zasady konsument może odstąpić od umowy z powodu wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu imprezy lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy. Taką sytuacją jest na przykład epidemia, a klient nie jest wówczas obciążany kosztami odstąpienia od umowy.

CZYTAJ TEŻ: UOKiK: Koronawirus upoważnia do zerwania umowy z biurem podróży

W wypadku pandemii koronawirusa sytuacja jednak zmienia się praktycznie co tydzień, już pojawiają się informacje, że część krajów planuje zmniejszyć restrykcje związane ze społeczną kwarantanną. Dlatego też odstąpienie w tym momencie od umowy dotyczącej na przykład lipcowego wyjazdu może wiązać się dla konsumenta ze stratą.

– Kodeks cywilny przewiduje w art. 357 możliwość zastosowania klauzuli rebus sic stantibus. Jeżeli istnieją szczególne okoliczności, na które strony nie miały wpływu w momencie zawarcia umowy, a powodowałyby one możliwość wystąpienia rażącej szkody bądź szczególnej uciążliwości przy realizacji tego typu świadczenia, strony powinny w drodze mediacji rozwiązać tę umowę polubownie – przypomina Tomasz Chróstny.

Wprowadzone przepisy tarczy antykryzysowej miały być swoistą próbą zrekompensowania strat obu stronom. Pozwalają organizatorowi wyjazdów zwrócić pieniądze nie w ciągu 14 dni, jak dotychczas, ale 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy. Klient dostaje z powrotem wpłacone pieniądze, a biuro podróży wydłużenie czasu na ich zwrot, co może pozwolić mu przetrwać. Tarcza antykryzysowa daje też możliwość zwrotu pieniędzy nie tylko w formie gotówki, ale też w formie vouchera na inne wydarzenie turystyczne, które zostanie zrealizowane w późniejszym terminie.

ZOBACZ TAKŻE: Są biura, które wolą zwracać gotówkę niż dawać vouchery

– To sytuacja szczególna. Pamiętajmy, że nie mają na nią wpływu ani przedsiębiorcy, ani konsumenci, stąd powinniśmy rozliczyć się w taki sposób, żeby skutki ekonomiczne związane z obecną sytuacją były rozdzielone sprawiedliwie i solidarnie – przekonuje prezes UOKiK.

Jak podkreśla, jeżeli już teraz zdecydujemy się na odwołanie wyjazdu zaplanowanego na czerwiec lub później, odstąpienie od umowy mogłoby być przedwczesne i nie zostać uznane przez biuro podróży. Tym samym touroperator nie musiałby zwracać wpłaconych pieniędzy.

– Nie ma obecnie przesłanek, by wskazać, w jaki sposób za kilka miesięcy będzie wyglądała sytuacja, czy to ryzyko dalej będzie materialne, czy dalej będzie zachodzić ryzyko w kraju docelowym. Dlatego poczekajmy chwilę, jeżeli to jest możliwe, spróbujmy jeszcze kilka tygodni wytrwać, czekając na to, jak rozwinie się sytuacja, bo być może będzie możliwe skorzystanie z tej oferty – ocenia Tomasz Chróstny.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Betlej: Touroperatorzy, trzymajcie kciuki za Merkel

Polscy touroperatorzy powinni trzymać kciuki za Angelę Merkel i Jeana-Claude’a Junckera, żeby pozostali na ...

Turystyka daje chleb większości Greków

W maju 70 procent zatrudnionych w Grecji pracowało w sektorze turystycznym – podaje tamtejsze ...

Polska na celowniku Madagaskaru

Europę Wschodnią traktujemy od tego roku priorytetowo – zapewniał przedstawiciel Narodowej Organizacji Turystycznej Madagaskaru, ...

Accor wprowadza nową markę hotelową

Marka greet jest odpowiedzią na proekologiczne trendy, za którymi podąża coraz więcej turystów. Hotelarze, ...

Orbis stawia stopę w Bośni i Hercegowinie

Orbis otwiera hotel MGallery by Sofitel Tarcin Forest Resort & Spa w rejonie Sarajewa ...