Fake news? Bruksela żąda od Polski wycofania się ze 180 dni

Fot. AFP

Polska ma czas do 2 czerwca, żeby dostosować się do unijnych zasad, które gwarantują klientom zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę w ciągu 14 dni – podał portal RMF FM. – Totalna bzdura – komentuje dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju.

Informację o konieczności wycofania się przez Polskę z zasady odroczenia rozliczenia z klientem o 180 dni podała brukselska korespondentka radia Katarzyna Szymańska-Borginon. „Polska ma czas do 2 czerwca, żeby się dostosować do unijnych zasad, które w ciągu 14 dni gwarantują klientom zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę, pobyt w hotelu, pociąg czy prom” – czytamy na portalu RMF FM. Stacja nie podaje jednak żadnych szczegółów, kto i kiedy miałby taką decyzję podjąć.

„Jeżeli Polska i pozostałe kraje Unii nie zastosują się do wymogów Komisji Europejskiej, to Bruksela może rozpocząć procedury o naruszenie unijnego prawa” – dodaje tylko korespondentka.

Informacja szybko obiegła media społecznościowe, elektryzując środowisko touroperatorów.

– Nie mamy takiej informacji. To jakiś fake news, totalna bzdura – ucina krótko dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju Rafał Szlachta.

A prezes Polskiej Izby Turystyki i ECTAA Paweł Niewiadomski dodaje, że też nie zna dokumentu, potwierdzającego takie stanowisko Komisji Europejskiej. – Nie mamy czego komentować, bo nie znamy takiej decyzji – mówi.

Wczoraj Komisja Europejska oświadczyła zdecydowanie, że nie zgadza się na umniejszanie praw konsumentów przez obowiązkowe zastępowanie ich rozliczeń z biurami podróży i liniami lotniczymi voucherami. Takie vouchery, obowiązkowe lub fakultatywne wprowadziło wiele krajów. Chciały je też wprowadzić Niemcy, ale pod wpływem krytyki Brukseli, wycofały się.

Jak pisaliśmy wczoraj, Komisja Europejska zapowiedziała wysłanie listów do niektórych państw członkowskich z ostrzeżeniem, że jak będą łamać prawa klientów i pasażerów, to rozpocznie procedurę o naruszenie prawa Unii Europejskiej.

CZYTAJ TEŻ: Komisja Europejska: Vouchery są złe, otwieranie granic dobre

W odroczeniu zwrotów i voucherach chodzi o ratowanie branży turystycznej. Jak wyjaśniają organizatorzy wypoczynku, zaliczki i całe wpłaty klientów zbierane od kilku miesięcy na poczet ich wyjazdów wiosennych i późniejszych, zainwestowali w zagwarantowanie sobie miejsc w hotelach i samolotach. Dzisiaj tych pieniędzy nie mogą odzyskać, hotelarze twierdzą, że też mają swoje wydatki. Touroperatorzy nie mają też takiej gotówki, żeby je oddać klientom. Konieczność oddania w ciągu 14 dni gotówki – a chodzi o 1,5 miliarda złotych – spowodowałoby prawdopodobnie bankructwo zdecydowanej większości organizatorów turystyki, których jest w Polsce około 4700.

Polska w pierwszej ustawie antykryzysowej zapisała więc zasadę, że organizatorzy wyjazdów – ale także koncertów, imprez sportowych czy wydarzeń kulturalnych – mają 180 dni dodatkowo na rozliczenie się z klientami. Oryginalność polskiego rozwiązania polega na tym, że ustawa nie dodaje do starego terminu 14 dni 180 dni, ale przesuwa o 180 dni moment rozwiązania umowy, od którego liczy się dopiero 14 dni. Według naszych informacji, stosunek Komisji Europejskiej do takiego rozwiązania był wcześniej sondowany w Brukseli i nie wywołało ono wtedy zastrzeżeń.

Ustawa przewiduje też, że touroperatorzy mogą umówić się z klientem, że zamienią mu wpłaconą sumę na voucher, który będzie mógł zrealizować na dowolną imprezę tego touroperatora w ciągu roku. Niektóre biura podnoszą wartość vouchera o 5, 10 lub nawet 20 procent i wydłużają jego działanie do półtora roku, a nawet do dwóch lat.

Pieniądze wpłacone biurom podróży (w tym, te zamienione na vouchery) są chronione gwarancjami touroperatorów i zasobami Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Mogą Ci się również spodobać

Moje Hotele – ruszył nowy program lojalnościowy

Możliwość licytacji noclegu to jeden z wyróżników programu lojalnościowego, który niezależnym hotelom oferuje firma ...

POT inspiruje uczniów do podróżowania

W ramach projektu „Turystyczna szkoła” Polska Organizacja Turystyczna uruchomiła bazę multimedialnych materiałów edukacyjnych na ...

Przewoźnicy winni kolejkom na lotniskach

Część winy za długie kolejki do kontroli bezpieczeństwa ponoszą same linie lotnicze – uważa ...

Lotnisko Chopina: Takiego lipca jeszcze nie było

Ponad 1,9 mln pasażerów obsłużono na Lotnisku Chopina w pierwszym miesiącu wakacji. Rok wcześniej ...

W Polsce ruch lotniczy rośnie prawie najszybciej na świecie

W tym roku liczba pasażerów na polskich lotniskach wzrośnie w stosunku do zeszłego roku ...

Wizz Air: 28 milionów pasażerów w 2017 roku

W 2017 roku ponad 28 milionów pasażerów podróżowało w samolotach Wizz Aira. To o ...