Reklama

One Voice: O sprawiedliwsze relacje agenta z touroperatorem

Opłata serwisowa za zawarcie umowy z klientem, większa specjalizacja agentów i skupienie się na wybranych touroperatorach – takie zmiany we współpracy touroperatorów ze sprzedawcami widzi nowa inicjatywa niemieckiej branży turystycznej One Voice.

Publikacja: 29.09.2020 22:52

One Voice: O sprawiedliwsze relacje agenta z touroperatorem

Foto: Fot. materiały promocyjne

Touroperatorzy specjaliści powołali nową inicjatywę One Voice, której motto brzmi „mówić jednym głosem”. Tym razem nie chodzi o stworzenie wspólnego frontu, by walczyć o pomoc dla branży turystycznej, ale o ustanowienie „sprawiedliwych zasad współpracy” agentów z małymi i średnimi organizatorami. A bliżej – żeby znaleźć kompromis w newralgicznych kwestiach.

CZYTAJ TEŻ: Lipiec nadal słaby dla niemieckich agentów turystycznych

Jak pisze niemiecki portal branży turystycznej Travel Talk, moment powstania inicjatywy nie jest przypadkowy – w czasach kryzysu nie trudno o dodatkowe konflikty. By ich unikać, organizacja pod przewodnictwem ekspertki ds. komunikacji Christiane Blaeser i doradcy Berenda Rieckmanna, odbyła szereg warsztatów z touroperatorami i agentami, by dowiedzieć się, jakie są potrzeby obu stron.

Okazuje się, że jednym z najważniejszych problemów jest termin zapłaty za zawarcie przez agenta umowy z klientem – zdania stron są mocno podzielone. Mali organizatorzy tłumaczą, że nie mogą sobie pozwolić na wypłacenie prowizji w momencie zakładania rezerwacji, bo pieniądze są im potrzebne na przedpłaty u usługodawców. Kompromisem byłoby ustalenie opłaty za obsługę, wyszczególnionej na rachunku, i stałej opłaty uiszczanej na rzecz agenta przez touroperatora.

Obie strony zgadzają się też, że informacje muszą być przekazywane w dwie strony. By to umożliwić, One Voice planuje stworzenie platformy, na której zamieszczane będą wiadomości o szkoleniach, wspólnych działaniach marketingowych i baza wiedzy. W tym kontekście narodził się też pomysł większej specjalizacji agentów – poszczególne biura agencyjne powinny mocniej skupić się na wybranych organizatorach, za to dostawałyby lepsze warunki handlowe.

Reklama
Reklama

ZOBACZ TEŻ: TUI Deutschland poprawia system rozliczeń z agentami

Na razie nie udało się znaleźć rozwiązania odnośnie do wypłacania prowizji w wypadku rezygnacji klienta z wyjazdu. Agenci tłumaczą, że za obsługę i doradzenie klientowi powinni dostać wynagrodzenie. Z kolei organizatorzy wskazują, że przecież tracą przychody. Obie strony zgadzają się natomiast, że w sytuacji wyższej konieczności kosztami częściowo powinien być obciążany klient, dzięki czemu pewna pula pieniędzy zostawałaby w biurze podróży i w biurze agencyjnym.

Wśród innych tematów znalazły się vouchery za zmianę rezerwacji, prawo do wykorzystywania danych klientów i dopłaty do działań promocyjnych. Organizacja ma przedstawić do końca tego tygodnia pierwszy projekt umowy „fair deals”. W następnej kolejności rozwiązane mają być kwestie partnerstwa i wspólnych platform komunikacyjnych.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Unia wzmacnia prawa klientów biur podróży. Branża turystyczna umiarkowanie zadowolona
Biura Podróży
Rekordowy rok niemieckich touroperatorów napędzany cenami, nie klientami
Biura Podróży
Koniec prac nad rewizją dyrektywy o imprezach turystycznych. Co się zmieni?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biura Podróży
W biurach podróży mała przecena czterech wakacyjnych kierunków. To już trzecia
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama