IATA zaostrza warunki agentom, ECTAA protestuje

Fotolia

Linie lotnicze zrzeszone w Międzynarodowym Zrzeszeniu Przewoźników Powietrznych IATA zlikwidowały konsultacje z biurami podróży i podważają program mediacji między liniami lotniczymi a licencjonowanymi agentami. Europejscy touroperatorzy protestują

Pod koniec października (30-31 października) podczas konferencji w Genewie 41. PAConf-Passenger Agency Conference, mimo protestów środowiska agentów mających licencje na sprzedawanie biletów lotniczych przyjęto dwie zasadnicze zmiany w przepisach, które znacząco osłabiają konsultacje agentów dotyczące kryteriów akredytowania i możliwość odwoływania się do pomocy niezależnych mediatorów.

Jak wyjaśnia w komunikacie dla swoich członków Polska Izba Turystyki, aby „uzyskać akredytację agenci muszą spełniać kryteria finansowe (lokalne kryteria finansowe lub LFC) ustalane wspólnie przez linie lotnicze i agentów w ramach tzw. Wspólnej Rady Programów Agencji (APJC) na poziomie krajowym lub regionalnym w celu odzwierciedlenia potrzeb rynkowych. Nowe zasady umożliwią stronom trzecim dokonanie przeglądu LFC, jeżeli IATA uzna je za ‚niewystarczające’ i przedstawi zalecenia APJC. Zasadniczo oznacza to, że zdolność agentów do określania LFC jest poważnie ograniczona i czyni APJC nieistotnym”.

Agenci mogą domagać się oceny decyzji IATA, która wpływa na ich działalność, udając się do niezależnego mediatora, zwanego komisarzem biura podróży (TAC). Wszelkie zmiany w programie TAC muszą być omówione i uzgodnione przez linie lotnicze i agentów wspólnie w ramach tzw. Globalnej Wspólnej Rady ds. Programów Pasażerskich (PAPGJC). Ale mimo silnego sprzeciwu agentów i wbrew poszanowaniu własnych zasad, konferencja jednostronnie przyjęła zmiany w programie TAC, co znacznie ogranicza zdolność agentów do odwołania się do  niezależnego mediatora – opisuje sytuację PIT.

Jak dalej pisze w komunikacie agenci kilkakrotnie zgłaszali swoje obawy przed głosowaniem podczas genewskiej konferencji. Zapewniano ich, że ich obawy zostały wzięte pod uwagę. Niemniej jednak zmiany zostały przyjęte jednostronnie przez linie lotnicze będące członkami IATA podczas zamkniętej sesji.

– To policzek wymierzony wszystkim agentom IATA i społeczności agentów na całym świecie – komentuje cytowany w komunikacie Michel de Blust, sekretarz generalny Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA), której PIT jest członkiem a prezes PIT Paweł Niewiadomski prezesem. De Blust dodaje, że „nie jest to podejście oparte na współpracy” i wskazuje że nowe zasady „zakłócają przepisy IATA dotyczące dystrybucji biletów lotniczych ze szkodą dla agentów”. – Jeśli podejście oparte na współpracy nie jest możliwe, będziemy musieli znaleźć inny sposób – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lotnisko w Helsinkach lepiej uzbrojone

Przez Wielkanoc na głównym fińskim lotnisku Helsinki-Vantaa patrole policyjne będą uzbrojone w broń automatyczną. ...

Załogi LOT-u i Condora już się zaprzyjaźniają

Czy Condor przyjmie się w grupie LOT-u?

Przejęcie Condora, największego niemieckiego przewoźnika czarterowego, przez Polską Grupę Lotniczą poruszyło branżę. Takiej konsolidacji ...

Lufthansa do pasażerów: Weźcie kanapki na drogę

Pasażerowie Lufthansy odlatujący 2 grudnia z Frankfurtu, Monachium, Duesseldorfu, Kolonii, Stuttgartu i Berlina nie ...

Wyspy Kanaryjskie chcą dopłacać do lotów z Polski

Władze Wysp Kanaryjskich ogłosiły listę 20 nowych połączeń lotniczych, które chciałyby zasilić dopłatami. Wśród ...

Ruszają targi Lato i Regionalia

Spotkania z Beatą Pawlikowską i Jarosławem Kuźniarem, konkursy i animacje, setki pomysłów na wakacje, ...

Brytyjska branża lotnicza boi się kwarantanny

Brytyjska branża lotnicza apeluje do rządu w Londynie o alternatywne rozwiązanie dla planu objęcia ...