11,9 procent wzrosła, w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku, w pierwszym tygodniu maja sprzedaż wycieczek lotniczych w biurach podróży według danych Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. Choć może się to wydawać nie dużo, warto pamiętać, że mowa o tygodniu, w którym dwa dni, 1 i 3 maja, były dniami wolnymi od pracy, a w niektórych firmach nawet trzy dni, bo pracownicy mieli wolne i 2 maja – zauważa prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej we wstępie do cotygodniowej analizy wydarzeń.
Generalnie wzrost sprzedaży tegorocznego sezonu utrzymuje się więc na poziomie ponad 20 procent.
Temu trendowi – zdaniem eksperta – nie tylko nic nie zagraża, ale wręcz nadchodzące tygodnie powinny przynieść wyraźnie lepszą dynamikę sprzedaży wycieczek. „ jesteśmy [bowiem] w bardzo dobrym dla branży okresie i ponownie wchodzimy w tygodnie dynamicznego wzrostu sprzedaży. Tak korzystna koniunktura powinna utrzymywać się nawet przez 9 – 11 tygodni”, czyli do czasu, gdy spadnie dynamika wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych.
Z raportu wynika również, że nadal dobrze sprzedaje się Turcja i Egipt, a niewielkie objawy spowolnienia zaczynają być widoczne jeśli chodzi o Grecję. Ten ostatni kierunek, niezwykle popularny, będzie w najbliższym czasie drożał – przewiduje Betlej. Przyczyna jest prosta – dwa największe biura, Itaka i Grecos Holiday, sprzedały już dużą część swoich ofert.