Rainbow: Zimę mieliśmy gorącą

Mimo mroźnej pogody, sezon zimowy był w Rainbow bardzo gorący – pisze w raporcie biuro podróży. Sprzedaż wyjazdów wzrosła o 29,9 procent. Agenci touroperatora zarobili o 15,5 procent więcej

Publikacja: 22.05.2017 08:03

Rainbow: Zimę mieliśmy gorącą

Foto: archiwum prywatne, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Przychody Rainbow w pierwszym kwartale 2017 wzrosły o 17,4 procent. Przy czym te ze sprzedaży imprez turystycznych wzrosły o 22,2 procent (213,4 mln złotych), ale jednocześnie zmniejszyły się kolejny raz przychody z pośrednictwa (o 6,3 mln złotych, czyli o 48,8 procent), co „wynikało z celowej polityki zmierzającej do ograniczenia w sprzedaży bloków dla innych (z reguły mniejszych) touroperatorów”.

W całym okresie zimowym 2016/2017 w imprezach organizowanych przez tę firmę wzięło udział niemal 75 tysięcy klientów, co oznaczało wzrost o 29,9 procent. Tytuł najważniejszego kierunku utrzymały w tym okresie Wyspy Kanaryjskie (Gran Canaria, Teneryfa, Lanzarote i Fuerteventura). Liczba sprzedanych wycieczek wzrosła na tym kierunku o 70 procent.

Na drugim miejscu plasowały się dalekie kierunki, w tym najchętniej kupowane: Kuba, Tajlandia i Meksyk. Duże zainteresowanie wzbudzały też nowości – pisze w raporcie giełdowym biuro podróży – do których należały: Mauritius, Madagaskar, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Bali.

Jak wyjaśnia spółka, okazuje się, że wzrost liczby podróży na Wyspy Kanaryjskie, tańszych niż wyjazdy egzotyczne, spowodował spadek średniej ceny imprezy. W sezonie zimowym wyniosła ona 4,8 tys. złotych, podczas gdy w poprzednim sezonie przekroczyła 5 tys. złotych.

Zysk brutto ze sprzedaży, określany jako marża operacyjna, w I kwartale 2017 roku wyniósł 4,3 mln złotych, podczas gdy w tym samym okresie 2016 roku było to 3,2 mln złotych. Dynamika wzrostu wyniosła więc 37 procent, a rentowność 14,2 procent (dla porównania rok temu – 13,3 procent). Zarazem rentowność netto, stanowiąca stosunek zysku netto do przychodów ze sprzedaży, w analizowanym okresie wyniosła 1,4 procent (rok wcześniej 1,3 procent).

Jak wyjaśnia zarząd spółki, prowizja agentów współpracujących z Rainbow, koszty marketingu i koszty utrzymania własnej sprzedaży (biura sprzedaży i call center) od stycznia do marca tego roku wyniosły łącznie 21,8 mln złotych i były większe o 4,1 mln złotych od kwoty z tego samego okresu 2016 roku. W tym prowizja agentów to 7,2 mln złotych, a więc o 840 tys. złotych więcej. Co ciekawe, dynamika wzrostu sprzedaży w biurach agencyjnych wyniosła 15,5 procent, a we własnych kanałach dystrybucji – o 30,6 procent. W efekcie udział agentów spadł z 52 procent (I kwartał 2016 r.) do 49,2 procent (I kwartał 2017 roku).

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Biura Podróży
Jordania zapłaci biurom podróży za turystów. To koszty wojny na Bliskim Wschodzie
Biura Podróży
Niemcy stawiają na Chorwację. Dertour dokupuje biuro podróży
Biura Podróży
Anex Tour będzie promował Wietnam. „Nowy rozdział w naszej firmie”
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biura Podróży
Wakacje 2025 przestały drożeć. Tylko jeden kierunek wyłamał się z tej reguły
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego