Rainbow: Zimę mieliśmy gorącą

Mimo mroźnej pogody, sezon zimowy był w Rainbow bardzo gorący – pisze w raporcie biuro podróży. Sprzedaż wyjazdów wzrosła o 29,9 procent. Agenci touroperatora zarobili o 15,5 procent więcej

Publikacja: 22.05.2017 08:03

Rainbow: Zimę mieliśmy gorącą

Foto: archiwum prywatne, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Przychody Rainbow w pierwszym kwartale 2017 wzrosły o 17,4 procent. Przy czym te ze sprzedaży imprez turystycznych wzrosły o 22,2 procent (213,4 mln złotych), ale jednocześnie zmniejszyły się kolejny raz przychody z pośrednictwa (o 6,3 mln złotych, czyli o 48,8 procent), co „wynikało z celowej polityki zmierzającej do ograniczenia w sprzedaży bloków dla innych (z reguły mniejszych) touroperatorów”.

W całym okresie zimowym 2016/2017 w imprezach organizowanych przez tę firmę wzięło udział niemal 75 tysięcy klientów, co oznaczało wzrost o 29,9 procent. Tytuł najważniejszego kierunku utrzymały w tym okresie Wyspy Kanaryjskie (Gran Canaria, Teneryfa, Lanzarote i Fuerteventura). Liczba sprzedanych wycieczek wzrosła na tym kierunku o 70 procent.

Na drugim miejscu plasowały się dalekie kierunki, w tym najchętniej kupowane: Kuba, Tajlandia i Meksyk. Duże zainteresowanie wzbudzały też nowości – pisze w raporcie giełdowym biuro podróży – do których należały: Mauritius, Madagaskar, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Bali.

Jak wyjaśnia spółka, okazuje się, że wzrost liczby podróży na Wyspy Kanaryjskie, tańszych niż wyjazdy egzotyczne, spowodował spadek średniej ceny imprezy. W sezonie zimowym wyniosła ona 4,8 tys. złotych, podczas gdy w poprzednim sezonie przekroczyła 5 tys. złotych.

Zysk brutto ze sprzedaży, określany jako marża operacyjna, w I kwartale 2017 roku wyniósł 4,3 mln złotych, podczas gdy w tym samym okresie 2016 roku było to 3,2 mln złotych. Dynamika wzrostu wyniosła więc 37 procent, a rentowność 14,2 procent (dla porównania rok temu – 13,3 procent). Zarazem rentowność netto, stanowiąca stosunek zysku netto do przychodów ze sprzedaży, w analizowanym okresie wyniosła 1,4 procent (rok wcześniej 1,3 procent).

Jak wyjaśnia zarząd spółki, prowizja agentów współpracujących z Rainbow, koszty marketingu i koszty utrzymania własnej sprzedaży (biura sprzedaży i call center) od stycznia do marca tego roku wyniosły łącznie 21,8 mln złotych i były większe o 4,1 mln złotych od kwoty z tego samego okresu 2016 roku. W tym prowizja agentów to 7,2 mln złotych, a więc o 840 tys. złotych więcej. Co ciekawe, dynamika wzrostu sprzedaży w biurach agencyjnych wyniosła 15,5 procent, a we własnych kanałach dystrybucji – o 30,6 procent. W efekcie udział agentów spadł z 52 procent (I kwartał 2016 r.) do 49,2 procent (I kwartał 2017 roku).

Przychody Rainbow w pierwszym kwartale 2017 wzrosły o 17,4 procent. Przy czym te ze sprzedaży imprez turystycznych wzrosły o 22,2 procent (213,4 mln złotych), ale jednocześnie zmniejszyły się kolejny raz przychody z pośrednictwa (o 6,3 mln złotych, czyli o 48,8 procent), co „wynikało z celowej polityki zmierzającej do ograniczenia w sprzedaży bloków dla innych (z reguły mniejszych) touroperatorów”.

W całym okresie zimowym 2016/2017 w imprezach organizowanych przez tę firmę wzięło udział niemal 75 tysięcy klientów, co oznaczało wzrost o 29,9 procent. Tytuł najważniejszego kierunku utrzymały w tym okresie Wyspy Kanaryjskie (Gran Canaria, Teneryfa, Lanzarote i Fuerteventura). Liczba sprzedanych wycieczek wzrosła na tym kierunku o 70 procent.

Biura Podróży
Rewolucyjna decyzja Bookinga - rezygnuje z klauzuli najniższej ceny
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Biura Podróży
UOKiK: Travelist poprawi informację dla klientów i przyzna im po 50 złotych
Biura Podróży
Coral Travel szkolił i bawił agentów turystycznych podczas Summer Fest 2024
Biura Podróży
Upadłe biuro podróży odwołuje wszystkie wyjazdy. 175 tys. poszkodowanych klientów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Biura Podróży
Polacy coraz chętniej dzielą wakacje na odcinki. Dokąd wyjadą i ile zapłacą?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży