W Niemczech coraz mniej touroperatorów

80 touroperatorów rocznie znika z niemieckiego rynku. Powodem nie zawsze są problemy biznesowe

Publikacja: 08.10.2018 06:44

Największym biurem w Niemczech jest TUI

Największym biurem w Niemczech jest TUI

Foto: Bloomberg

Profesor Torsten Kirstges przeprowadził badanie niemieckiego rynku touroperatorskiego, z którego wynika, że w każdym roku działalność kończy tam 80 organizatorów, podaje portal Reisevor9. Kirstges szacuje, na podstawie informacji o 1500 biur, że „średnia długość życia” tych firm wynosi 24 lata. To oznacza, że rocznie z rynku znika około 5 procent z nich. Rynek kurczy się, ponieważ nowych biur podróży powstaje mniej niż ubywa istniejących.

Naukowiec uspokaja jednak – nie każde zamknięcie firmy spowodowane jest kłopotami biznesowymi. W wypadku części z nich problemem jest brak chętnych do przejęcia lub odkupienia firmy w momencie, kiedy właściciel idzie na emeryturę.

Obecnie w Niemczech istnieje 1650 touroperatorów (dla porównania: w Polsce zarejestrowanych jest prawie 4800 organizatorów), przy czym lwia część obrotu przypada na zaledwie siedmiu z nich. Mowa o TUI, Thomasie Cooku, DER Touristik, FTI, Aidzie, Alltoursie i Schauinsland. Ich łączne przychody roczne to około 20 miliardów euro, co odpowiada 63 procentom skumulowanego wyniku wszystkich organizatorów.

Do grupy „większych średnich biur” profesor zalicza 90 firm – według kryteriów badacza są to przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 50 osób, z obrotem nieprzekraczającym miliarda euro. Spośród znanych marek wymienić można tu Studiosus, Phoenix Reisen, czy SKR. Przychody tej grupy to około 6,5 miliarda euro.

Pozostałe 1550 biur to przedsiębiorstwa, które mają mniej niż 50 pracowników. Ich łączny obrót to także 6,5 miliarda euro.

Zdaniem profesora niemieckie biura stąpają po kruchym lodzie. Kapitał własny odpowiada średnio 22 procentom ich przychodów, co oznacza, że jest mniejszy od wskaźnika bezpieczeństwa, gwarantującego odporność na kryzys. 17 procent touroperatorów wykorzystało swój kapitał własny albo jest wręcz zadłużonych.

Przeciętna rentowność w segmencie organizacji wyjazdów wynosi w Niemczech 2,8 procent.

Profesor Torsten Kirstges przeprowadził badanie niemieckiego rynku touroperatorskiego, z którego wynika, że w każdym roku działalność kończy tam 80 organizatorów, podaje portal Reisevor9. Kirstges szacuje, na podstawie informacji o 1500 biur, że „średnia długość życia” tych firm wynosi 24 lata. To oznacza, że rocznie z rynku znika około 5 procent z nich. Rynek kurczy się, ponieważ nowych biur podróży powstaje mniej niż ubywa istniejących.

Naukowiec uspokaja jednak – nie każde zamknięcie firmy spowodowane jest kłopotami biznesowymi. W wypadku części z nich problemem jest brak chętnych do przejęcia lub odkupienia firmy w momencie, kiedy właściciel idzie na emeryturę.

Biura Podróży
Zbankrutowało niemieckie biuro podróży. Wtedy okazało się, że nie ma gwarancji
Biura Podróży
Prezes TUI w Hiszpanii: Przywieziemy 6 milionów turystów, przestańcie protestować
Biura Podróży
Ceny wakacji - Grecja w górę, Turcja w dół, a Wyspy Kanaryjskie z nowym rekordem
Biura Podróży
Turyści chcą latać z biurami podróży za granicę, ale rezygnują z ich usług w kraju
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biura Podróży
Klienci upadłego biura podróży dostaną pieniądze po wakacjach. Czeka 250 tysięcy ludzi