Niemcy – klienci biur podróży słabo chronieni

Wiele wskazuje, że nie wystarczy gwarancji ubezpieczeniowej Thomasa Cooka, żeby zwrócić pieniądze klientom bankruta. W Niemczech rozgorzała dyskusja na temat zabezpieczenia turystów kupujących wycieczki w biurach podróży.

Publikacja: 30.10.2019 01:20

Niemcy – klienci biur podróży słabo chronieni

Foto: AFP

Zgodnie z informacjami niemieckiego rządu, na które powołuje się portal branżowy FVW, wszyscy klienci Cooka, którzy w momencie ogłoszenia przez niego niewypłacalności przebywali za granicą, wrócili już do kraju. Operacja ich ściągnięcia kosztowała 80 milionów euro. Jeśli kwotę tę pokryje ubezpieczyciel z gwarancji wynoszącej 110 milionów euro, na zwrot wpłaconych pieniędzy na poczet przyszłych wyjazdów nie zostanie zbyt wiele. Na razie nie wiadomo, czy rozliczenie będzie przebiegać według tego schematu – na ten temat trwają dyskusje między politykami a ubezpieczycielem. Niemieckie Ministerstwo Sprawiedliwości twierdzi, że koszty sprowadzenia klientów powinny być traktowane oddzielnie, nie należy ich łączyć z innymi roszczeniami.

CZYTAJ TEŻ: 150 tysięcy klientów Thomasa Cooka już w domu

W dyskusji zabrał głos prezes największej organizacji branży turystycznej w Niemczech, DRV, (odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) Norbert Fiebig. W rozmowie z dziennikiem „Morgenpost mówi on, że w Niemczech turyści nie są odpowiednio chronieni na wypadek ogłoszenia niewypłacalności przez touroperatora. Jego zdaniem trzeba wprowadzić poprawki systemie, ale trzeba się liczyć, że to będzie oznaczać wzrost cen wycieczek. W Niemczech istnieje górna granica ochrony w ramach wykupionej gwarancji ubezpieczeniowej, która wynosi 110 milionów euro.

Prezes DRV wskazuje też, że branża stanęła teraz przed problemem odbudowania zaufania klientów do niej. By zrealizować ten cel, trzeba na przyszłość lepiej zabezpieczyć pieniądze turystów. W prace zaangażować muszą się zarówno politycy, przedstawiciele firm i organizacji turystycznych, jak i ubezpieczyciele.

Pytany o skutki upadłości Thomasa Cooka dla kierunków turystycznych mówi, że wielu niemieckich touroperatorów, a jest ich około 2,3 tysiąca, przebywa właśnie za granicą, kontraktując hotele na kolejny sezon. To dobra wiadomość, choć faktycznie hotelarze muszą sobie poradzić z konsekwencjami niezapłaconych rachunków za miniony sezon.

Zgodnie z informacjami niemieckiego rządu, na które powołuje się portal branżowy FVW, wszyscy klienci Cooka, którzy w momencie ogłoszenia przez niego niewypłacalności przebywali za granicą, wrócili już do kraju. Operacja ich ściągnięcia kosztowała 80 milionów euro. Jeśli kwotę tę pokryje ubezpieczyciel z gwarancji wynoszącej 110 milionów euro, na zwrot wpłaconych pieniędzy na poczet przyszłych wyjazdów nie zostanie zbyt wiele. Na razie nie wiadomo, czy rozliczenie będzie przebiegać według tego schematu – na ten temat trwają dyskusje między politykami a ubezpieczycielem. Niemieckie Ministerstwo Sprawiedliwości twierdzi, że koszty sprowadzenia klientów powinny być traktowane oddzielnie, nie należy ich łączyć z innymi roszczeniami.

Biura Podróży
Lato 2024 w biurach podróży - Turcja liderem przedsprzedaży, najwięcej wyjazdów w czerwcu
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Biura Podróży
Mapa cen wycieczek czerwona od podwyżek. A najbardziej Portugalia i Albania
Biura Podróży
Brytyjski rząd: Biura podróży zbyt skrępowane przepisami. To hamuje turystykę
Biura Podróży
DER Touristik: Turyści kupują wcześniej, wybierają luksusy, jadą na dłużej
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biura Podróży
Grupa TUI zadowolona z kończącego się lata. "Doganiamy wyniki sprzed pandemii"
Biura Podróży
Exim Tours rozpoczął sprzedaż lata 2024. Więcej połączeń do Egiptu i Tunezji