Traveldata: Biura podróży nie panikują

Ceny wakacji w biurach podróży, mimo kryzysu i wstrzymywania się przez turystów z zakupami, nie wykazują tendencji do przeceny. W ostatnim tygodniu średnio zmalały jedynie o 14 złotych – wynika z analizy Traveldaty.

Publikacja: 17.03.2020 09:51

Traveldata: Biura podróży nie panikują

Foto: Fot. Aleksander Kramarz

Ostatnia doba nie przyniosła większych zmian w proporcjach śmiertelnych przypadków koronawirusa w głównych rejonach jego występowania – podsumowuje sytuację prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej otwierając cotygodniowy raport z badania cen w biurach podróży. Nadal stosunkowo niewielkim liczbom zgonów w USA, gdzie zanotowano ich 14, i w Azji Południowo-Wschodniej, w której zgonów było 17, towarzyszyła niewspółmiernie wysoka ich liczba w Europie – 464. Jest to wprawdzie nieco mniej niż w niedzielę, gdy odnotowano 529 przypadków, ale nie oznacza to absolutnie zmiany trendu. Trend jest wznoszący i najprawdopodobniej potrwa jeszcze jakiś czas liczony w tygodniach lub nawet, jak twierdzi wielu specjalistów, w miesiącach.

Poszczególne kraje w ramach walki z rozpowszechnianiem się wirusa stosują silne ograniczenia ruchu granicznego i lotniczego, ograniczenia w handlu, gastronomii, zgromadzeniach i imprezach rozrywkowych. Skuteczność takich działań zależy nie tyle od decyzji i stopnia determinacji władz, ile od samodyscypliny obywateli i stopnia ich dostosowania do ograniczeń, a także od przestrzegania zasad kwarantanny, gdy taka zostanie zastosowana – podkreśla ekspert.

Tyle samo wirusa dla wszystkich

Jego zdaniem w dramatycznym rozpowszechnieniu się wirusa w Europie sporą rolę odegrała bierność i brak zdecydowania Unii Europejskiej wobec nowego problemu. Całkowicie zlekceważono rozwój epidemii w Chinach, jakby nie zdając sobie sprawy, że jest to problem globalny, a nie azjatycki.

Teraz okazuje się, że Komisja Europejska w ramach spóźnionej mocno reakcji chce koordynować w Europie walkę z wirusem i ujednolicić zasady zamykania granic.

Problem jednak w tym, że tak jak przedstawiała to Traveldata w dwóch ostatnich materiałach przy pomocy mapek i tabel, Europa jest w kwestii częstości występowania i siły oddziaływania wirusa bardzo mocno i wyraźnie podzielona. W naszej części kontynentu liczba zachorowań odnoszona do liczby mieszkańców jest kilkanaście lub kilkadziesiąt razy mniejsza, zaś liczba zgonów nawet kilkaset razy – gdy brać również pod uwagę Włochy – wskazuje Betlej.

Według jego opinii proponowanie rozwiązania typu „tyle samo wirusa dla wszystkich” jest szkodliwe. Może bowiem zaburzyć cyfrowe modele przewidujące rozwój wirusa, które uwzględniają również sposoby jego zwalczania, jak np. siłę przestrzegania ograniczeń kontaktów międzyludzkich, przestrzegania przepisów kwarantanny, czy skuteczność i zaawansowanie i wyposażenia opieki medycznej.

Taki kierunek propozycji nie pomoże w zwalczaniu wirusa w krajach mocno zawirusowanych, a ewidentnie zaszkodzi lub nawet zdewastuje sytuację tam gdzie jest on jeszcze jako tako utrzymywany w ryzach – podkreśla.

14 złotych w dół

Po tym wstępie autor przechodzi do omówienia cotygodniowego badania cen.
W ostatnim tygodniu średnia cena wyciek biura podróży z wylotami między 3 i 9 sierpnia, spadła o 14 złotych. Tydzień wcześniej wzrosła ona o 34 złote, a w jeszcze wcześniejszych sześć razy z rzędu malała, w sumie o 63 złote.

Największa zniżka wystąpiła w minionym tygodniu w cenach wyjazdów na Lanzarote – o 243 złote, na Rodos – o 104 i Teneryfę – 71 złotych, czyli akurat na tych kierunków (dwa pierwsze), które przed tygodniem w największym stopniu taniały.

Najistotniejszy wzrost ceny Traveldata zauważyła w ostatnim tygodniu w odniesieniu do Półwyspu Chalcydyckiego (Chalkidiki) – o 60 złotych, a niewiele mniejsze na Gran Canarii i Majorce – o 52 i 40 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu Traveldata ilustruje mapą, a ich przebieg w tym sezonie na wykresie zamieszczonym poniżej.

""

Foto: turystyka.rp.pl

""

Foto: turystyka.rp.pl

Pierwszy tydzień marca przyniósł na wszystkich najważniejszych kierunkach dla wylotów 3-9 sierpnia spadki cen wycieczek. Tym razem wyraźnie największe z nich miały miejsce na Wyspach kanaryjskich gdzie spadły o 62 złote do najniższego poziomu od pierwszego tygodnia listopada. Nieco łagodniejsze były spadki cen na kierunkach greckich (o 38 złotych), przy czym w ich przypadku średni poziom cen stał się najniższy w tym sezonie. Jeszcze mniejsze były spadki średnich cen w Turcji i w Bułgarii – o 25 i 21 złotych, a najmniejsze na kierunkach egipskich – o średnio tylko 8 złotych – opisuje autor opracowania.

Umiarkowane spadki cen wycieczek na większości kierunków, zwłaszcza po dość istotnym ich wzroście w poprzednim tygodniu (o 34 złote) mogą świadczyć o sporych nadziejach organizatorów, że w szczycie sezonu obawy turystów spowodowane koronawirusem będą już w istotnym stopniu zażegnane, a jego negatywny wpływ na ceny nie będzie już duży. Jak na razie podejście takie wydaje się racjonalne koresponduje w tym względzie ze zmianami cen w tanich liniach lotniczych (LCC), zwłaszcza w liniach Ryanair.

20 złotych w górę

Traveldata porównała też ceny z tego roku z cenami z poprzedniego sezonu i oceniła, że tegoroczna średnia była wyższa od zeszłorocznej o 20 złotych. Była to jednak obok wzrostu ubiegłotygodniowego (o 19 złotych) najniższa roczna zwyżka cen od początku sprzedaży lata, a największa miała miejsce przed 13 tygodniami i wyniosła 224 złote.

W minionym tygodniu rok do roku najbardziej wzrosła cena wakacji na półwyspie Chalcydyckim – średnio o 347 złotych. Zwyżkę w nieco mniejszej skali odnotowano też w odniesieniu do podróży na Fuerteventurę – o 331 złotych, a w jeszcze mniejszej do Hurghady – o 183 złote.

Kierunkiem, na którym odnotowano największe spadki cen wycieczek była ósmy raz z rzędu Malta, gdzie spadły one w ujęciu rocznym o 602 złote. Znacząco mniejszą zniżkę średniej ceny odnotowano też na Korfu (piąty raz z rzędu) i ponownie na Teneryfie – o 239 i 155 złotych.

Traveldata porównała też ceny paliwa lotniczego – różnica rok do roku wyniosła minus 19,2 procent. Jednocześnie złoty był w minionym tygodniu w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych słabszy o ponad 1,6 procent. Wpływ obu czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek był wyraźnie pozytywny dla organizatorów wycieczek i zawarł się w przybliżeniu w przedziale od minus 35 do minus 45 złotych – konkluduje Betlej.

„Perspektywy w tym względzie nadal są relatywnie korzystne do czego przyczynia się negatywny wpływ epidemii tzw. koronawirusa w Chinach na globalną gospodarkę i nadal mocno kulejąca koniunktura gospodarcza w strefie euro. Ostatnio znaczny wpływ na znaczne spadki cen surowca wywarły znaczne różnice zdań między państwami OPEC i Rosją, która nie chciała zaakceptować ograniczeń wydobycia proponowanych przez kartel” – dodaje autor raportu.

""

Foto: turystyka.rp.pl

""

Foto: turystyka.rp.pl

Jeśli chodzi o roczne zmiany cen, to wśród dwóch wiodących kierunków przez wiele miesięcy utrzymywały się w tym i w poprzednim sezonie wysokie zwyżki średnich cen wycieczek, czyli w Egipcie i Turcji, sytuacja począwszy od początku lutego zmieniła się diametralnie i w czołówce pozostał już tylko ten pierwszy. W minionym tygodniu średni roczny wzrost cen wyniósł tam 131 złotych, a na kierunkach tureckich po poprzednim jednotygodniowym rekordowym rocznym spadku cen o 50 złotych uległ on zmniejszeniu do jedynie 5 złotych – wyjaśnia prezes Traveldaty.

Od drugiej części poprzedniego sezonu letniego pod względem wzrostów średnich cen wycieczek z wymienionymi kierunkami stale konkurowała Grecja, która najczęściej plasowała się między odnotowanymi na obu wcześniej wymienionych kierunkach. Tym razem było jednak inaczej i Grecja ze średnim spadkiem cen wycieczek o 58 złotych stała się najbardziej taniejącym kierunkiem wśród najważniejszych dla polskich turystów.

Drugi najbardziej znaczący (większy był tylko w Egipcie) wzrost cen wycieczek wobec poprzedniego sezonu kolejny raz notują Wyspy Kanaryjskie, na których wyniósł on 86 złotych (poprzednio było to 53 złote). Kierunek ten wykazywał wcześniej przez 12 tygodni z rzędu najwyższe zwyżki cen wśród pięciu wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej, ale przed pięcioma tygodniami wyprzedził go Egipt.

W minionym tygodniu wśród taniejących kierunków znalazła się też Bułgaria z niewielkim rocznym spadkiem o 10 złotych, w której nadal bardzo atrakcyjne ceny oferują TUI Poland, Exim Tours i Coral Travel. Jest to podobna sytuacja do tej sprzed roku i jest ona dodatkowo wzmacniana bardzo słabym popytem na wypoczynkowe wyjazdy do tego kraju turystów niemieckich – komentuje Betlej.

Z mniej masowych kierunków najbardziej w ujęciu rocznym podrożała Tunezji – o 133 złote. W mniejszej skali wrosły ceny wyjazdów na Majorkę i do Portugalii – o 74 i 62 złote, niewiele zaś do Maroka i na Cypr – o 17 i 3 złote. W wypadku pozostałych kierunków wystąpiły spadki – umiarkowane w Albanii – o 65 złotych, a bardzo duże na Malcie – o 602 złote.

Best Reisen ściga się z TUI Poland

W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów, w największym stopniu obniżyły się ceny w biurach Best Reisen i TUI Poland, w których roczne spadki wyniosły po około 90 złotych. Atrakcyjniejsze niż przed rokiem ceny oferowało też biuro Grecos – o około 75 złotych oraz biura Coral Travel, Exim Tours i Prima Holiday – wszystkie po około 60 złotych. Inni organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż przed rokiem w granicach od około 55 do 325 złotych.

W liczbie najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli, na pierwszym miejscu znajdowało się biuro TUI Poland z liczbą 43 ofert, przed Coralem Travel z liczbą 24 ofert i Itaką z liczbą 22 ofert.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert wyjazdów do Egiptu miały Coral Travel i TUI Poland (po 6), do Grecji Itaka (9), Grecos i TUI Poland (po 7), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (10) i Itaka (6), do Turcji Coral Travel (5), Itaka (4) i TUI Poland (3), do Tunezji Coral Travel (5) i Exim Tours (3), a do Bułgarii TUI Poland (3).

W porównaniu z tego samego okresu sprzed roku TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Egipcie, Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Itaka w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji, a Coral Travel w Grecji i Tunezji kontynentalnej – opisuje autor.

W kolejnej części materiału przedstawia z kolei tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne.

W minionym tygodniu skład pierwszej siódemki dla sezonu letniego 2020 pozostał bez większych zmian. Exim Tours wysunął się przed Grecosa na trzecie miejsce. Przyczyną była dość duża obniżka średniej ceny w tym pierwszym przy jednoczesnej jej stabilizacji w drugim biurze. Inna zmiana dotyczy pozycji ostatniej, gdyż zajmujący ją Prima Holiday przesunął się na pozycję ósmą (poza obręb zestawienia), a na jego miejsce też z pozycji ósmej wszedł Sun & Fun.

""

Foto: turystyka.rp.pl

Na koniec Traveldata publikuje wykresy pokazujące zmiany cen biletów w tanich liniach lotniczych na wyjazdy do miejsc ściśle turystycznych.

""

Foto: turystyka.rp.pl

""

Foto: turystyka.rp.pl

Ostatnia doba nie przyniosła większych zmian w proporcjach śmiertelnych przypadków koronawirusa w głównych rejonach jego występowania – podsumowuje sytuację prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej otwierając cotygodniowy raport z badania cen w biurach podróży. Nadal stosunkowo niewielkim liczbom zgonów w USA, gdzie zanotowano ich 14, i w Azji Południowo-Wschodniej, w której zgonów było 17, towarzyszyła niewspółmiernie wysoka ich liczba w Europie – 464. Jest to wprawdzie nieco mniej niż w niedzielę, gdy odnotowano 529 przypadków, ale nie oznacza to absolutnie zmiany trendu. Trend jest wznoszący i najprawdopodobniej potrwa jeszcze jakiś czas liczony w tygodniach lub nawet, jak twierdzi wielu specjalistów, w miesiącach.

Pozostało 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"