Niemiecka izba turystyczna ma pomysły, jak ratować branżę

Niemiecka branża turystyczna bije na alarm – z ankiety przeprowadzonej przez DRV, odpowiednik Polskiej Izby Turystyki, wynika że obroty firm spadły nawet o 75 procent.

Publikacja: 13.03.2020 02:11

Niemiecka izba turystyczna ma pomysły, jak ratować branżę

Foto: Fot. AFP

Deutscher ReiseVerband (DRV) przeprowadził ekspresową ankietę wśród swoich członków na temat ekonomicznych skutków rozprzestrzeniania się koronawirusa. Z wypowiedzi prawie 700 firm (agenci i touroperatorzy) wynika, że obroty spadły do 75 procent, a 15 procent pytanych wskazuje, że zmniejszyły się nawet o więcej niż 75 procent. Taka sytuacja utrzymuje się od połowy lutego. Ponad 50 procent ankietowanych przewiduje, że problemy finansowe zakończą się najwcześniej w drugiej połowie roku.

Jednocześnie do agentów stacjonarnych przychodzi coraz więcej klientów, którzy pytają o niebezpieczeństwo związane z podróżowaniem. Z kolei biura obsługujące firmy muszą nie tylko doradzać, ale też zajmować się kasowaniem rezerwacji. Większość zamówionych wyjazdów firmowych została odwołana. W trudnej sytuacji znaleźli się też armatorzy statków wycieczkowych. Ostrzeżenia przed wyjazdami i kolejne ograniczenia w portach sprawiają, że organizatorzy stają przed wieloma dodatkowymi problemami organizacyjnymi.

– Kryzys zagraża utrzymaniu miejsc pracy i może doprowadzić do utraty płynności finansowej przedsiębiorców – mówi prezes DRV Norbert Fiebig. Stan branży pogorszy się jeszcze bardziej, jeśli sytuacja utrzyma się w okresie świąt wielkanocnych. DRV przygotował pakiet propozycji, które wesprą sektor w tych trudnych czasach. Fiebig przedstawił je pełnomocnikowi rządu do spraw turystyki Thomasowi Bareissowi.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus – Bruksela rozważa pomoc dla gospodarki

Katalog obejmuje dziewięć punktów:

1. Ułatwioną procedurę pozyskiwania kredytów z przeznaczeniem na odbudowę firm, które będą udzielane krótko- i średnioterminowo. To pozwoli utrzymać płynność finansową agentom, biurom zajmującym się podróżami służbowymi, touroperatorom i armatorom rejsów wycieczkowych.

2. Dopłaty do pensji pracowników, których czas pracy zostanie zredukowany. Rząd powinien wprowadzić warunki specjalne udzielania tej formy pomocy, znosząc dotychczasowe ograniczenia dotyczące zapisów w umowie o pracę i zwiększyć do 100 procent dopłaty do składek na ubezpieczenia społeczne, a także wydłużyć okres, w którym firma może korzystać ze współfinansowania pensji.

3. Bardziej elastyczne przepisy prawa pracy. Dziś pracownik może wziąć maksymalnie 28 dni urlopu bezpłatnego, jeśli chce uniknąć obowiązku samodzielnego płacenia na ubezpieczenie społeczne. DRV proponuje wydłużenie tego okresu do trzech miesięcy. Dzięki temu więcej osób byłoby skłonnych skorzystać z takiej opcji.

ZOBACZ TAKŻE: Hiszpania szykuje pakiet pomocowy dla turystyki

4. Szybkie zmiany w przepisach podatkowych. DRV postuluje wprowadzenie nieoprocentowanego odroczenia płatności podatków. Na dalszym etapie kwestie przedpłaty podatków powinny być dopasowane, na wniosek przedsiębiorcy, do bieżącej sytuacji biznesowej i tym samym obniżone. Dotyczy to przede wszystkim średnich firmy.

5. Zwrot kosztów poniesionych przez agentów i touroperatorów w związku z anulowaniem imprez turystycznych. Z powodu rozprzestrzeniania się koronawirusa wiele osób rezygnuje z wcześniej zamówionych wyjazdów. Rząd powinien przygotować specjalny program, w ramach którego agenci otrzymywaliby zwrot utraconej prowizji, a touroperatorzy – poniesionych kosztów.

6. Szybki zwrot nadpłaconych podatków – to, zdaniem DRV, poprawiłoby płynność finansową touroperatorów.

7. Wprowadzenie nowych zasad zabezpieczeń dla organizatorów na wypadek ogłoszenia niewypłacalności. Rząd powinien wziąć pod uwagę sytuację finansową biur, zmieniając regulacje (po upadku Thomasa Cooka w Niemczech okazało się, że system zabezpieczeń turystów jest niewystarczający. Część kosztów powstałych w wyniku tego bankructwa musiał pokryć rząd. Teraz prowadzi prace nad podniesieniem zabezpieczeń – aut.). W dalszej perspektywie rząd powinien wziąć na siebie gwarancje i poręczenia.

CZYTAJ TEŻ: PIT do premiera: Trzeba uspokoić rynek i chronić branżę turystyczną

8. Pomoc przy odbudowaniu popytu. W najbliższych tygodniach branża przedstawi konkretne pomysły, jakie można wdrożyć po opanowaniu kryzysu. Chodzi o działania, które pomogą przyspieszyć powrót do normalności agentom, organizatorom, turystycznym liniom lotniczym i innym usługodawcom aktywnym w branży.

9. Przyspieszenie zmian dotyczących slotów dla linii lotniczych. DRV przychyla się do wniosku organizacji lotniczych, które żądają zniesienia zasady 80/20. Chodzi o przepisy mówiące, że aby przewoźnik mógł utrzymać slot na danej trasie, musi zrealizować co najmniej 80 procent zaplanowanych operacji.

Prezes DRV podkreśla, że w czasie spotkania z pełnomocnikiem rządu przedstawił pierwsze pomysły. Jeśli sytuacja będzie się utrzymywać, trzeba będzie wdrożyć inne instrumenty.

Deutscher ReiseVerband (DRV) przeprowadził ekspresową ankietę wśród swoich członków na temat ekonomicznych skutków rozprzestrzeniania się koronawirusa. Z wypowiedzi prawie 700 firm (agenci i touroperatorzy) wynika, że obroty spadły do 75 procent, a 15 procent pytanych wskazuje, że zmniejszyły się nawet o więcej niż 75 procent. Taka sytuacja utrzymuje się od połowy lutego. Ponad 50 procent ankietowanych przewiduje, że problemy finansowe zakończą się najwcześniej w drugiej połowie roku.

Jednocześnie do agentów stacjonarnych przychodzi coraz więcej klientów, którzy pytają o niebezpieczeństwo związane z podróżowaniem. Z kolei biura obsługujące firmy muszą nie tylko doradzać, ale też zajmować się kasowaniem rezerwacji. Większość zamówionych wyjazdów firmowych została odwołana. W trudnej sytuacji znaleźli się też armatorzy statków wycieczkowych. Ostrzeżenia przed wyjazdami i kolejne ograniczenia w portach sprawiają, że organizatorzy stają przed wieloma dodatkowymi problemami organizacyjnymi.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"