Koronawirus – Bruksela rozważa pomoc dla gospodarki

Thierry Breton, Francuz uznawany za „superkomisarza” odpowiedzialnego za rynek wewnętrzny ujawnił, że w Brukseli rozważa się pomoc dla sektorów najbardziej osłabionych przez epidemię koronawirusa, w tym firm turystycznych.

Publikacja: 02.03.2020 08:27

Koronawirus – Bruksela rozważa pomoc dla gospodarki

Foto: Fot. Bloomberg

– Ale będziemy jeszcze potrzebowali trochę czasu, żeby ocenić straty. Jest ważne, aby już teraz skoordynować działania, które mogą zostać wdrożone – mówi Thierry Breton. Jako najbardziej narażone na straty wymienił turystykę i transport lotniczy, przemysł samochodowy, elektronikę, opiekę zdrowotną i produkcję zabawek. Zdaniem Thierry’ego Bretona dyskusja na temat ewentualnego wsparcia zostanie podjęta w ciągu najbliższego miesiąca. O możliwości udzielenia wsparcia liniom lotniczym informował wcześniej rząd chiński, ale też czeka do momentu, kiedy będzie można oszacować straty.

CZYTAJ TEŻ: Specjalista od Chin zgłasza wniosek o niewypłacalność

Dla przewoźników bolesny jest zwłaszcza spadek przewozów biznesowych, bo większość firm europejskich zakazała swoim pracownikom podróży służbowych. Według wyliczeń Global Business Travel Association koszty podróży korporacyjnych będą w tym roku mniejsze o 560 miliardów dolarów, z czego 400 miliardów to koszty podróży do Chin. Na podróże europejskie firmy mają w tym roku wydać o 109 miliardów dolarów mniej, a ucierpią przede wszystkim Francja, Włochy i Niemcy. To wszystko przy założeniach, że epidemia zelżeje do końca marca 2020.

Na razie wiadomo, że europejskie linie lotnicze odnotują spadek przychodów w wysokości ponad 2 miliardów dolarów – wynika z ostatniej prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Ale rzeczywiście ostateczne straty nie są jeszcze znane, ponieważ po tym, jak przewoźnicy europejscy zawiesili rejsy do Chin i to przynajmniej do końca marca 2020, w mijającym tygodniu drastycznie spadł popyt na podróże do Włoch. Niektóre połączenia do tego kraju, w tym także z Polski, zawiesił już WizzAir. Znacznie ograniczyły włoską siatkę British Airways i EasyJet. British Airways odwołały także połączenia do Singapuru i Korei Południowej i zapowiedziały, że będą kolejne cięcia w siatce. Wiadomo też, że w pierwszej połowie przyszłego tygodnia samoloty LOT z Warszawy do Genewy będą znacznie mniej wypełnione z powodu odwołanego Salonu Samochodowego w Genewie, najważniejszej światowej wystawy motoryzacyjnej.

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze szukają oszczędności, bo tracą przez koronawirusa

Jednocześnie przewoźnicy przyznają, że nie są w stanie przewidzieć w tej chwili swojego budżetu, wiadomo jedynie, że będzie on mniejszy, niż prognozowano. LOT ma w tej chwili prowizorium budżetowe, które obowiązuje do końca pierwszego kwartału. Epidemia koronawirusa połączyła się w tej chwili z uziemieniem boeingów B737 MAX, o których także nie wiadomo, kiedy będą mogły wrócić do latania z pasażerami. W tej sytuacji przewoźnicy nie mają innego wyjścia, jak cięcie kosztów. O programach oszczędnościowych informowały już British Airways, Lufthansa, SAS, EasyJet, Norwegian, Singapore Airlines i Cathay Pacific. Malaysia Airlines zdecydowały się przesunąć termin odbioru samolotów.

Ale pojawiają się również pierwsze sygnały, świadczące o tym, że lotnicza zapaść może nie potrwać długo. W Chinach z tygodnia na tydzień rośnie liczba szukających rejsów na loty na początku kwietnia. W porównaniu z ubiegłym tygodniem wzrosła o 134 procent liczba rezerwacji rejsów podczas święta Qing Ming. A rezerwacje na wyloty na weekend majowy (1-5 maja) zwiększyły się o 84 procent. Powoli wypełniają się samoloty na wewnętrznych chińskich trasach oraz w rejsach do Hongkongu.

CZYTAJ TEŻ: Pustki w samolotach Singapore Airlines. Przez koronawirusa

– Ale będziemy jeszcze potrzebowali trochę czasu, żeby ocenić straty. Jest ważne, aby już teraz skoordynować działania, które mogą zostać wdrożone – mówi Thierry Breton. Jako najbardziej narażone na straty wymienił turystykę i transport lotniczy, przemysł samochodowy, elektronikę, opiekę zdrowotną i produkcję zabawek. Zdaniem Thierry’ego Bretona dyskusja na temat ewentualnego wsparcia zostanie podjęta w ciągu najbliższego miesiąca. O możliwości udzielenia wsparcia liniom lotniczym informował wcześniej rząd chiński, ale też czeka do momentu, kiedy będzie można oszacować straty.

Pozostało 84% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty