ABTA tłumaczy, skąd opóźnienia w zwrotach pieniędzy za odwołane wycieczki

Brytyjska organizacja branży turystycznej ABTA napisała otwarty list do klientów, w którym prosi ich o wsparcie i tłumaczy, z jakimi problemami borykają się jej członkowie.

Publikacja: 29.04.2020 08:09

ABTA tłumaczy, skąd opóźnienia w zwrotach pieniędzy za odwołane wycieczki

Foto: Fot. AFP

Dyrektor zarządzający ABTA, brytyjskiej organizacji zrzeszającej touroperatorów i agentów turystycznych, Mark Tanzer, pisze w otwartym liście do klientów opublikowanym w ogólnokrajowej prasie, że wstrzymanie ruchu turystycznego zagraża istnieniu tysięcy firm, na szali leży też wiele miejsc pracy. Żadne z normalnie działających przedsiębiorstw nie chce zbankrutować, ale jeśli doszłoby do tego na dużą skalę, system zabezpieczeń finansowych klientów (ATOL) zostałby przeciążony, a turyści musieliby czekać wiele miesięcy na odzyskanie wpłaconych pieniędzy.

CZYTAJ TEŻ: ABTA wspiera agentów przed szczytem rezerwacyjnym

W połowie kwietnia ABTA wyjaśniła na swojej stronie internetowej, z czego wynikają opóźnienia w zwrotach pieniędzy oraz jak działa system zabezpieczeń wpłat. „Wiele osób przesunęło termin wyjazdu, ale całkowicie rozumiem, dlaczego ci, którzy proszą o zwrot, odczuwają frustrację i niepokój. W normalnej sytuacji firmy mają na to 14 dni, teraz zastosowanie tej zasady nie jest możliwe” – tłumaczył dyrektor. Wynika to z tego, że linie lotnicze i hotele, które chwilowo nie pracują, nie zwróciły agentom i touroperatorom wpłaconych pieniędzy.

„Komisja Europejska, która jest odpowiedzialna za wprowadzanie stosownych regulacji, zaleciła krajom członkowskim znalezienie elastycznych rozwiązań w odpowiedzi na żądania klientów zwrotu pieniędzy za wycieczki odwołane z powodu pandemii. Wiele krajów europejskich, które stanęły przed takimi samymi wyzwaniami, przyjęło już programy wspierające przedsiębiorców i chroniące klientów” – czytamy w liście.

Ponieważ rząd Wielkiej Brytanii na razie nie wprowadził żadnych rozwiązań, organizacja przygotowała własny projekt zabezpieczający jej członków i turystów. Opiera się on na podstawowym prawie klienta do otrzymania pieniędzy, co gwarantują mu obowiązujące przepisy, i zakłada, że firmy należące do ABTA wypłacą je tak szybko, jak to będzie możliwe.

ZOBACZ TAKŻE: Brytyjski TUI: Najpierw voucher, potem gotówka

W wytycznych dla członków odnośnie zabezpieczenia zwrotów wpłat pojawiły się też zapisy o certyfikacie kredytowym (Refund Credit Notes – RCT), który można wystawiać klientom. ABTA wyjaśnia, że nie jest on tożsamy z voucherem, który nie jest objęty ochroną finansową. Certyfikat daje klientowi prawo do zwrotu pieniędzy wpłaconych na poczet imprezy zorganizowanej i gwarantuje bezpieczeństwo finansowe takie samo, jakim objęty był pierwotnie zamówiony pakiet. RCT pozwala zmienić termin wyjazdu lub otrzymać zwrot gotówki po wygaśnięciu jego ważności – tę wyznacza data, do jakiej firma ma wykupione zabezpieczenie od niewypłacalności.

„Ten kryzys minie i jestem przekonany, że tak jak ja chcecie, by po jego zakończeniu nadal istniały przedsiębiorstwa turystyczne, które będą mogły zaoferować szeroki wybór wakacyjnych ofert, na jakie zasługujecie” – konkluduje Tanzer.

Dyrektor zarządzający ABTA, brytyjskiej organizacji zrzeszającej touroperatorów i agentów turystycznych, Mark Tanzer, pisze w otwartym liście do klientów opublikowanym w ogólnokrajowej prasie, że wstrzymanie ruchu turystycznego zagraża istnieniu tysięcy firm, na szali leży też wiele miejsc pracy. Żadne z normalnie działających przedsiębiorstw nie chce zbankrutować, ale jeśli doszłoby do tego na dużą skalę, system zabezpieczeń finansowych klientów (ATOL) zostałby przeciążony, a turyści musieliby czekać wiele miesięcy na odzyskanie wpłaconych pieniędzy.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"
Biura Podróży
Ceny wakacji w Grecji, Turcji i Bułgarii wspięły się na nowe szczyty
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Nekera: Hiszpania to nasza specjalność