Komisja Europejska karci Polskę za 180 dni

Komisja Europejska zarzuca dziesięciu krajom członkowskim Unii Europejskiej, w tym Polsce, łamanie praw konsumenckich i wszczyna przeciwko nim postępowanie. Unijnym urzędnikom nie podoba się wprowadzona w ramach tarczy antykryzysowej zasada 180 dni, które biura podróży mają na zwrócenie klientom pieniędzy za odwołane wyjazdy.

Publikacja: 03.07.2020 15:18

Komisja Europejska karci Polskę za 180 dni

Foto: Fot. AFP

Zdaniem Brukseli obowiązujące obecnie w Polsce zasady rozliczeń między biurami podróży a klientami są niezgodne z unijnym prawem. Wątpliwości wzbudził art. 15 k tarczy antykryzysowej, który pozwala zaoferować klientowi voucher lub zwrócić pieniądze za odwołany wyjazd w ciągu 14 dni po upływie 180 dni od rozwiązania umowy. Wedle unijnej dyrektywy w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych organizatorzy mają na to 14 dni. Jednak pandemia zmusiła touroperatorów do odwoływania wyjazdów na niespotykaną wcześniej skalę, a masowe zwroty groziły utratą płynności finansowej.

CZYTAJ TEŻ: Prezydent podpisał „180 dni” i vouchery dla klientów biur podróży

Jak podkreśliła minister rozwoju Jadwiga Emilewicz w rozmowie z PAP-em, uchwalony przez polskiego ustawodawcę przepis wynika „z bezprecedensowego kryzysu, w jakim branża znalazła się w związku z pandemią covidu-19”. Podobne regulacje wprowadziło dziewięć innych państw unijnych: Czechy, Cypr, Grecja, Francja, Włochy, Chorwacja, Litwa, Portugalia i Słowacja.

KE uważa jednak, że prawa konsumentów zachowują ważność nawet w nadzwyczajnych okolicznościach, a krajowe przepisy wspierające przedsiębiorców nie mogą być sprzeczne z unijnymi regulacjami. Urzędnicy argumentują, że klientów, którzy starają się o zwrot pieniędzy, kryzys też mógł uderzyć po kieszeni i nie mogą oni kredytować działalności firm.

– Podzielamy zdanie komisji, że najważniejsze jest prawo konsumentów do zwrotu pieniędzy za wyjazd odwołany z powodu pandemii. Dlatego dla polskich konsumentów korzystanie z voucherów jest całkowicie dobrowolne – mogą, ale nie muszą oni przyjąć voucher zamiast gotówki. Przyjęta przez nas regulacja odwołuje się do wartości solidarności społecznej i ma pomóc operatorom w przetrwaniu okresu pandemii – wyjaśnia minister Emilewicz.

ZOBACZ TAKŻE: 180 dni i co dalej w turystyce?

Polska ma dwa miesiące na odniesienie się do zarzutów KE i zmianę przepisów. Termin odpowiedzi zbiegnie się z wypłatą pierwszych zwrotów za imprezy odwołane w kwietniu.

Zdaniem Brukseli obowiązujące obecnie w Polsce zasady rozliczeń między biurami podróży a klientami są niezgodne z unijnym prawem. Wątpliwości wzbudził art. 15 k tarczy antykryzysowej, który pozwala zaoferować klientowi voucher lub zwrócić pieniądze za odwołany wyjazd w ciągu 14 dni po upływie 180 dni od rozwiązania umowy. Wedle unijnej dyrektywy w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych organizatorzy mają na to 14 dni. Jednak pandemia zmusiła touroperatorów do odwoływania wyjazdów na niespotykaną wcześniej skalę, a masowe zwroty groziły utratą płynności finansowej.

Biura Podróży
Rewolucyjna decyzja Bookinga - rezygnuje z klauzuli najniższej ceny
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Biura Podróży
UOKiK: Travelist poprawi informację dla klientów i przyzna im po 50 złotych
Biura Podróży
Coral Travel szkolił i bawił agentów turystycznych podczas Summer Fest 2024
Biura Podróży
Upadłe biuro podróży odwołuje wszystkie wyjazdy. 175 tys. poszkodowanych klientów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Biura Podróży
Polacy coraz chętniej dzielą wakacje na odcinki. Dokąd wyjadą i ile zapłacą?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży