W Niemczech zniknąć może jedna czwarta agentów turystycznych

2,5 tysiąca z 10 tysięcy działających obecnie biur agencyjnych w Niemczech może przestać istnieć w najbliższych kilku latach – uważa ekspert. Powodem nie są wcale tylko problemy wynikające z pandemii, ale też zmiana pokoleniowa.

Publikacja: 24.05.2021 06:16

W Niemczech zniknąć może jedna czwarta agentów turystycznych

Foto: Fot. AFP

Prezes Selective Partners Frank Aepfelbach uważa, że na rynku agencji turystycznych w Niemczech już dawno powinno było dojść do konsolidacji. Aepfelbach jest ekspertem w zakresie sprzedaży, wyceny firm, sukcesji, ekspansji i wchodzenia na nowe rynki w turystyce w krajach niemieckojęzycznych. W rozmowie z niemieckim magazynem branżowym „Touristik Aktuell” mówi, że w perspektywie średnioterminowej z rynku może zniknąć nawet 2,5 tysiąca biur agencyjnych. To jedna czwarta wszystkich obecnie działających. Podobny scenariusz może być udziałem touroperatorów.

CZYTAJ TEŻ: Niemieccy agenci przechodzą z pracy stacjonarnej na mobilną

W tej chwili biura utrzymują się dzięki pomocy rządowej, z której korzysta wiele małych i średnich przedsiębiorstw. Jednak problemy wynikające z pandemii koronawirusa nie są jedynym powodem, dla którego więcej agentów będzie sprzedawać swoje firmy. Zdaniem eksperta w 2020 roku liczba takich transakcji była tylko minimalnie większa niż rok wcześniej, ale już od stycznia tego roku wzrosła o dobre 20 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku.

W tym czasie Selective Partners doradzał 40 agentom, ale tylko 10 procent właścicieli decydowało się na zmiany z powodu kryzysu. Największym problemem jest brak następców. – Z analizy statystyk i prognoz, które przeprowadziliśmy z jedną z największych sieci franczyzowych, wynika, że problem zmiany pokoleniowej będzie najbardziej zauważalny od 2023 do 2027 roku – mówi ekspert, który wcześniej związany był z kooperatywą Best-Reisen, kierował też działem sprzedaży i marketingu w FTI. W tym czasie około 35 procent właścicieli firm i samozatrudnionych wycofa się z biznesu. Pandemia może ten proces jednak przyspieszyć.

ZOBACZ TAKŻE: Niemiecki TUI zawiesza call center dla agentów

Aepfelbach przyznaje jednak, że kiedy zamyka się biuro agencyjne, zwalnia się też miejsce w atrakcyjnej lokalizacji. Wiedzą o tym eksperci, szczególnie ci odpowiedzialni za rozwój sieci sprzedaży i już nad tym pracują. Prezes Selectiv Partners mówi, że w związku z tym spadek liczby biur agencyjnych może być nieco skompensowany przez nowe otwarcia.

Prezes Selective Partners Frank Aepfelbach uważa, że na rynku agencji turystycznych w Niemczech już dawno powinno było dojść do konsolidacji. Aepfelbach jest ekspertem w zakresie sprzedaży, wyceny firm, sukcesji, ekspansji i wchodzenia na nowe rynki w turystyce w krajach niemieckojęzycznych. W rozmowie z niemieckim magazynem branżowym „Touristik Aktuell” mówi, że w perspektywie średnioterminowej z rynku może zniknąć nawet 2,5 tysiąca biur agencyjnych. To jedna czwarta wszystkich obecnie działających. Podobny scenariusz może być udziałem touroperatorów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Urząd marszałkowski uznał gwarancję biura podróży Join UP! Polska
Biura Podróży
TUI dodał pracownikom 400 osobistych asystentów
Biura Podróży
Join UP! Polska czeka na decyzję w sprawie uznania gwarancji. "Działamy legalnie"
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biura Podróży
Odwrót przecen w biurach podróży? Oto najnowsze dane Traveldaty
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska