W Niemczech zniknąć może jedna czwarta agentów turystycznych

2,5 tysiąca z 10 tysięcy działających obecnie biur agencyjnych w Niemczech może przestać istnieć w najbliższych kilku latach – uważa ekspert. Powodem nie są wcale tylko problemy wynikające z pandemii, ale też zmiana pokoleniowa.

Publikacja: 24.05.2021 06:16

W Niemczech zniknąć może jedna czwarta agentów turystycznych

Foto: Fot. AFP

Prezes Selective Partners Frank Aepfelbach uważa, że na rynku agencji turystycznych w Niemczech już dawno powinno było dojść do konsolidacji. Aepfelbach jest ekspertem w zakresie sprzedaży, wyceny firm, sukcesji, ekspansji i wchodzenia na nowe rynki w turystyce w krajach niemieckojęzycznych. W rozmowie z niemieckim magazynem branżowym „Touristik Aktuell” mówi, że w perspektywie średnioterminowej z rynku może zniknąć nawet 2,5 tysiąca biur agencyjnych. To jedna czwarta wszystkich obecnie działających. Podobny scenariusz może być udziałem touroperatorów.

CZYTAJ TEŻ: Niemieccy agenci przechodzą z pracy stacjonarnej na mobilną

W tej chwili biura utrzymują się dzięki pomocy rządowej, z której korzysta wiele małych i średnich przedsiębiorstw. Jednak problemy wynikające z pandemii koronawirusa nie są jedynym powodem, dla którego więcej agentów będzie sprzedawać swoje firmy. Zdaniem eksperta w 2020 roku liczba takich transakcji była tylko minimalnie większa niż rok wcześniej, ale już od stycznia tego roku wzrosła o dobre 20 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku.

W tym czasie Selective Partners doradzał 40 agentom, ale tylko 10 procent właścicieli decydowało się na zmiany z powodu kryzysu. Największym problemem jest brak następców. – Z analizy statystyk i prognoz, które przeprowadziliśmy z jedną z największych sieci franczyzowych, wynika, że problem zmiany pokoleniowej będzie najbardziej zauważalny od 2023 do 2027 roku – mówi ekspert, który wcześniej związany był z kooperatywą Best-Reisen, kierował też działem sprzedaży i marketingu w FTI. W tym czasie około 35 procent właścicieli firm i samozatrudnionych wycofa się z biznesu. Pandemia może ten proces jednak przyspieszyć.

ZOBACZ TAKŻE: Niemiecki TUI zawiesza call center dla agentów

Aepfelbach przyznaje jednak, że kiedy zamyka się biuro agencyjne, zwalnia się też miejsce w atrakcyjnej lokalizacji. Wiedzą o tym eksperci, szczególnie ci odpowiedzialni za rozwój sieci sprzedaży i już nad tym pracują. Prezes Selectiv Partners mówi, że w związku z tym spadek liczby biur agencyjnych może być nieco skompensowany przez nowe otwarcia.

Prezes Selective Partners Frank Aepfelbach uważa, że na rynku agencji turystycznych w Niemczech już dawno powinno było dojść do konsolidacji. Aepfelbach jest ekspertem w zakresie sprzedaży, wyceny firm, sukcesji, ekspansji i wchodzenia na nowe rynki w turystyce w krajach niemieckojęzycznych. W rozmowie z niemieckim magazynem branżowym „Touristik Aktuell” mówi, że w perspektywie średnioterminowej z rynku może zniknąć nawet 2,5 tysiąca biur agencyjnych. To jedna czwarta wszystkich obecnie działających. Podobny scenariusz może być udziałem touroperatorów.

Biura Podróży
Anex Tour lata już z Katowic do Turcji szerokokadłubowym boeingiem 777-300ER
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Biura Podróży
Majówka - kierunek zagranica. „To przez mocną złotówkę i złą pogodę w Polsce”
Biura Podróży
Zuzanna Sprycha na czele Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Wakacje z biurem podróży. Grecja i Hiszpania tańsze niż Bułgaria i Turcja