TUI Group: W pierwszym kwartale milion klientów więcej niż przed rokiem

Grupa TUI podsumowała pierwszy kwartał roku rozliczeniowego 2022/23. W tym czasie z firmą wyjechało 3,3 miliona gości, czyli o milion więcej niż przed rokiem. Poprawiły się też obrót i zysk operacyjny, a zarząd potwierdza, że ten rok zakończy się na plusie.

Publikacja: 18.02.2023 10:17

TUI Group: W pierwszym kwartale milion klientów więcej niż przed rokiem

Foto: Bloomberg

W pierwszym kwartale roku rozliczeniowego 2022/23, który rozpoczął się 1 października 2022 roku i zakończy 30 września 2023 roku Grupa TUI zdołała poprawić główne wyniki finansowe. Jak podaje w komunikacie, w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego sprzedaż wzrosła z 2,4 miliarda euro do 3,8 miliarda euro. Strata to minus 153 miliony euro, choć przed rokiem było minus 274 miliony euro.

W segmencie hoteli przychody wyniosły 71,9 miliona euro (61,1 miliona euro rok wcześniej), co oznacza, że to już trzeci kwartał z rzędu, kiedy udaje się wypracować wynik na poziomie wyższym niż przed pandemią. Średnie obłożenie obiektów wzrosło o 11 punktów procentowych do 75 procent, a średnia cena była wyższa o 20 procent, licząc rok do roku i wyniosła 86 euro. Dobrze działo się też w segmencie rejsów wycieczkowych – tu zysk operacyjny poprawił się z minus 32 milionów euro do 0,2 miliona euro. Liczba pasażerodni wzrosła o prawie jedną trzecią do 2,4 miliona.

Czytaj więcej

TUI chętnie widziałby u siebie strategicznego inwestora. Za rosyjskiego oligarchę

Skorygowany wynik operacyjny spółki TUI Musement (sprzedaż wycieczek fakultatywnych i biletów do atrakcji) ukształtował się na poziomie minus 13 milionów euro i był podobny do zeszłorocznego w związku ze zwiększonymi inwestycjami.

TUI podaje też, że w raportowanym okresie wyjechało z nim 3,3 miliona gości, czyli o milion więcej niż przed rokiem. Skorygowane zyski w kategorii markets & airlines wyniosły minus 193,9 miliona euro (minus 259 miliona euro przed rokiem). Rozwój napędzały wyższe ceny i większy popyt.

Region krajów północnych i centralnych, wśród których mieści się też Polska, zdołał znacząco poprawić wyniki w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym pierwszym strata operacyjna wyniosła minus 122 miliona euro (rok poprzedni: minus 171,7 miliona euro), a w tym drugim minus 28,3 miliona euro (rok poprzedni: minus 55 miliona euro). Spadek zanotował region zachodni – tam strata operacyjna wyniosła minus 43,7 miliona euro (minus 32,4 miliona euro przed rokiem), co firma tłumaczy negatywnym wpływem chaosu na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

Firma podaje, że na bieżący sezon zimowy i nadchodzący letni sprzedaż idzie bardzo dobrze, a wyniki rezerwacji za ostatniej cztery tygodnie przewyższają już te sprzed kryzysu. Dotąd na oba te sezony TUI pozyskał 8,7 miliona klientów. Średnie ceny na zimę 2022/23 są o 8 procent wyższe niż w roku poprzednim, a w porównaniu z zimą przed pandemią o 29 procent. Rezerwacje na nadchodzące lato 2023 są jeszcze na wczesnym etapie. Tu klienci wydają przeciętnie o 2 procent więcej, licząc rok do roku, ale w porównaniu z okresem przed koronawirusem wzrost wynosi 24 procent.

Czytaj więcej

Koncern TUI wraca po kryzysie do walki o rynek. Nowy prezes zapowiada ekspansję

- Nasza strategia jest jasna: jakość, dyscyplina kosztowa i udziały w rynku – przypomina cytowany w komunikacie firmy jej prezes Sebastian Ebel. Jak dodaje, podstawą wzrostu sprzedaży mają być nowe produkty, nowi klienci, a co za tym idzie, większy udział w rynku. Ebel uważa, że zysk brutto powinien wzrosnąć w całym 2023 roku, a Grupa TUI potwierdza też swoją prognozę, zgodnie z którą skorygowany zysk operacyjny za rok obrotowy 2023 będzie znacznie wyższy.

Tymczasem też walne zgromadzenie podjęło decyzję o konsolidacji akcji, co ma być podstawą do podwyższenia kapitału.

W pierwszym kwartale roku rozliczeniowego 2022/23, który rozpoczął się 1 października 2022 roku i zakończy 30 września 2023 roku Grupa TUI zdołała poprawić główne wyniki finansowe. Jak podaje w komunikacie, w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego sprzedaż wzrosła z 2,4 miliarda euro do 3,8 miliarda euro. Strata to minus 153 miliony euro, choć przed rokiem było minus 274 miliony euro.

W segmencie hoteli przychody wyniosły 71,9 miliona euro (61,1 miliona euro rok wcześniej), co oznacza, że to już trzeci kwartał z rzędu, kiedy udaje się wypracować wynik na poziomie wyższym niż przed pandemią. Średnie obłożenie obiektów wzrosło o 11 punktów procentowych do 75 procent, a średnia cena była wyższa o 20 procent, licząc rok do roku i wyniosła 86 euro. Dobrze działo się też w segmencie rejsów wycieczkowych – tu zysk operacyjny poprawił się z minus 32 milionów euro do 0,2 miliona euro. Liczba pasażerodni wzrosła o prawie jedną trzecią do 2,4 miliona.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej