Sprzedaż wycieczek w biurach podróży – krajowe nie mogą dogonić zagranicznych

Rośnie dynamicznie sprzedaż wyjazdów z biurami podróży. W marcu zawarły one z klientami 669 tysięcy umów - o 89 procent więcej niż rok wcześniej i tylko 2 procent mniej niż w marcu przed pandemią. Ale wzrost nie rozkłada się symetrycznie.

Publikacja: 10.05.2023 14:38

Sprzedaż pakietów turystycznych z lotem czarterem rosła najdynamiczniej w ostatnich miesiącach

Sprzedaż pakietów turystycznych z lotem czarterem rosła najdynamiczniej w ostatnich miesiącach

Foto: Filip Frydrykiewicz

Dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego potwierdzają dobrą sprzedaż imprez turystycznych w biurach podróży. Najnowsze dane pokazują, że w marcu tego roku organizatorzy zawarli z klientami 668,5 tysiąca umów, o 89 procent więcej niż w marcu 2022 roku, kiedy było ich 353,7 tysiąca i o 2 procent mniej niż w marcu 2019 roku, kiedy było ich 685,2 tysiąca.

Czytaj więcej

Polacy nie przestają kupować wakacji. W biurach podróży 40 procent więcej klientów

Z tego najwięcej sprzedano wyjazdów z wykorzystaniem samolotu czarterowego – 309,3 tysiąca (46,3 procent). Na drugim miejscu znalazły się wyjazdy krajowe (plus kraje sąsiednie) – 239,6 tysiąca (35,8 procent). Trzecią grupę stanowiły podróże zagraniczne, ale innym środkiem transportu niż czarter (autokar, linia lotnicza z regularnymi połączeniami) – 119,7 tysiąca (17,9 procent).

Jeśli zsumować imprezy zagraniczne, to widać, że stanowiły one 64,2 procent wszystkich sprzedanych przez biura podróży.

Najdynamiczniej wzrosła sprzedaż czarterów – o 124 procent wobec poprzedniego roku i o 37 procent wobec roku 2019. „Inne środki transportu” rosły o odpowiednio o 117 i 8 procent. Z kolei krajowe wyjazdy wprawdzie wzrosły rok do roku o 50 procent, ale było ich o 31 procent mniej niż przed pandemią.

W sumie w pierwszych trzech miesiącach tego roku biura podróży zawarły 1,89 miliona umów (+71 procent w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku i -2 procent w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku), a od października 2022 roku (umowny początek sprzedaży sezonu letniego 2023, chociaż w różnych biurach podróży sprzedaż rozpoczęto w różnych terminach, czasem wcześniej, czasem później) – 3,13 miliona (+52 procent w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku i +16 procent w porównaniu z tym samym okresem z lat 2019/2020).

Zliczone imprezy z wykorzystaniem transportu czarterowego w pierwszych trzech miesiącach roku 2023 stanowiły 53,3 procent, a licząc od października do końca marca, 49,4 procent wszystkich sprzedanych w biurach podróży.

Jak przebiegała sprzedaż miesiąc po miesiącu? Październik 2022 – 492 tysiące umów, listopad 2022 – 406 tysięcy, grudzień 2022 – 345 tysięcy, styczeń 2023 – 653 tysiące, luty 2023 – 515 tysięcy, marzec 2023 – 669 tysięcy.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży 2023: Itaka, TUI, Rainbow, Coral - dynamiczny powrót klientów

Jak podaje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w marcu wpłynęła od organizatorów wyjazdów rekordowa suma składek w wysokości 6,23 miliona złotych. Średnia na jednego podróżnego wyniosła 9,32 złotego. Dla porównania – w marcu zeszłego roku suma składek wyniosła 2,87 miliona, a średnia 8,12 złotego.

Na koncie Funduszu do końca marca zgromadzono 272,7 miliona złotych. Pieniądze służą zabezpieczeniu klientów biur podróży na wypadek, gdyby jakieś biuro zbankrutowało a do tego okazało się, że suma jego gwarancji ubezpieczeniowej jest zbyt mała, by pokryć koszty związane ze zwracaniem pieniędzy za niewykorzystane wyjazdy i ewentualnych kosztów powrotu klientów, którzy zdążyli wyjechać i właśnie wypoczywali za granicą.

Z danych TFG wynika też, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku marszałkowie województw wpisali do ewidencji 179 nowych biur podróży, z czego najwięcej, bo 80, w marcu. Na koniec tego miesiąca w rejestrze widniało więc 4562 organizatorów turystyki, o 62 więcej (niektóre biura zamykały działalność) niż na koniec roku 2022.

Dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego potwierdzają dobrą sprzedaż imprez turystycznych w biurach podróży. Najnowsze dane pokazują, że w marcu tego roku organizatorzy zawarli z klientami 668,5 tysiąca umów, o 89 procent więcej niż w marcu 2022 roku, kiedy było ich 353,7 tysiąca i o 2 procent mniej niż w marcu 2019 roku, kiedy było ich 685,2 tysiąca.

Z tego najwięcej sprzedano wyjazdów z wykorzystaniem samolotu czarterowego – 309,3 tysiąca (46,3 procent). Na drugim miejscu znalazły się wyjazdy krajowe (plus kraje sąsiednie) – 239,6 tysiąca (35,8 procent). Trzecią grupę stanowiły podróże zagraniczne, ale innym środkiem transportu niż czarter (autokar, linia lotnicza z regularnymi połączeniami) – 119,7 tysiąca (17,9 procent).

Pozostało 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"