Rainbow ma nową gwarancję - największą w historii

Nowe zabezpieczenie w postaci gwarancji ubezpieczeniowej biura podróży Rainbow wynosi 250 milionów złotych i jest największym w historii tego touroperatora.

Publikacja: 01.09.2023 01:36

Z wyjazdów Rainbowa skorzystało w zeszłym roku 545 tysięcy klientów

Z wyjazdów Rainbowa skorzystało w zeszłym roku 545 tysięcy klientów

Foto: Rainbow

Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Rainbow Tours, właściciel biura podróży Rainbow, poinformowała, że uzyskała gwarancję na kolejne dwanaście miesięcy działalności - od 17 września 2023 roku do 16 września 2024 roku. Wystawiło ją Towarzystwo Ubezpieczeń Europa, z którym touroperator współpracuje na tym polu od lat.

Czytaj więcej

Rainbow sprzedaje już lato 2024 roku. Wyloty z 12 miast, więcej hoteli rodzinnych

Gwarancja zabezpiecza klientów na wypadek niewypłacalności biura podróży. Obowiązek jej przedstawienia co roku marszałkowi województwa, w którym jest zarejestrowany organizator turystyki (w tym wypadku województwa łódzkiego), wynika z ustawy o imprezach turystycznych. A jej wysokość zależy od przewidywanych w najbliższym roku przychodów.

Najnowsza gwarancja Rainbowa opiewa na 250 milionów złotych, co jest równowartością około 53,44 miliona euro. Jest najwyższą w historii tego biura. Co ciekawe, w mijającym sezonie turystycznym 2022-2023 Rainbow dysponował podobną gwarancją, ale po dwukrotnym podwyższeniu pierwotnie wystawionej gwarancji na 150 milionów złotych. - Wiosną i latem podwyższaliśmy naszą gwarancję w związku z dużym wzrostem sprzedaży wycieczek, wynikającym z wyjątkowego popytu - wyjaśnia prezes biura podróży Maciej Szczechura. - Wzrost sprzedaży wycieczek sięgnął, licząc rok do roku, 20 procent, a przychodów jeszcze więcej. Najchętniej nasi klienci wyjeżdżali do Grecji, Turcji i Hiszpanii, a najdynamiczniej rosło ich zainteresowanie Tunezją, Albanią i właśnie Turcją.

- W ten sposób nasza gwarancja urosła ze 150 do 250 milionów złotych. Ktoś mógłby zapytać, dlaczego od razu nie wystąpiliśmy o gwarancję w maksymalnej wysokości. Trudno przewidzieć precyzyjnie wzrost sprzedaży, a w wypadku zbyt optymistycznego zaplanowania sezonu może okazać się, że gwarancja będzie większa niż nasze potrzeby. Ponieważ jej uzyskanie jest niezwykle kosztowne i obciąża touroperatora, wolimy ostrożne planowanie. Nie chodzi tylko o samą opłatę, ale i zabezpieczenia, jakie trzeba zapewnić ubezpieczycielowi, żeby podjął się wystawienia gwarancji. Wymaga to od nas zamrażania na kontach ogromnych sum w gotówce. Rosnące, bardzo wysokie gwarancje to problem dla całej branży turystycznej i ubezpieczeniowej, dlatego od lat apelujemy do władz o ustalenie ich wartości na niższym poziomie - wyjaśnia Szczechura.

Poprzednia największa gwarancja wykupiona była w 2019 roku i obejmowała sumę 190 milionów złotych.

Z komunikatu spółki wynika, że uzyskanie gwarancji kosztowało 5,5 miliona złotych.

Rainbow zalicza się do trzech największych firm turystycznych w kraju pod względem przychodów (2,39 mld zł w 2022 roku), po Itace (Itaka Holdings, 3,81 mld zł) i TUI Poland (3,09 mld zł), a do czterech, jeśli mierzyć wielkość liczbą klientów (545 tys. w 2022 roku), po TUI, Itace i Coralu Travel.

Biura Podróży
Zmarła Alina Dybaś-Grabowska, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biura Podróży
Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów
Biura Podróży
TUI szuka ludzi do pracy. Ma tysiąc wakatów i propozycję pracy zdalnej
Biura Podróży
Anex: Kończymy z ofertami dedykowanymi. Każdy agent turystyczny tak samo ważny
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biura Podróży
Prezes Wakacje.pl: Naszym drogowskazem potrzeby klientów i zdrowy rynek