Rainbow ma nową gwarancję - największą w historii

Nowe zabezpieczenie w postaci gwarancji ubezpieczeniowej biura podróży Rainbow wynosi 250 milionów złotych i jest największym w historii tego touroperatora.

Publikacja: 01.09.2023 01:36

Z wyjazdów Rainbowa skorzystało w zeszłym roku 545 tysięcy klientów

Z wyjazdów Rainbowa skorzystało w zeszłym roku 545 tysięcy klientów

Foto: Rainbow

Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Rainbow Tours, właściciel biura podróży Rainbow, poinformowała, że uzyskała gwarancję na kolejne dwanaście miesięcy działalności - od 17 września 2023 roku do 16 września 2024 roku. Wystawiło ją Towarzystwo Ubezpieczeń Europa, z którym touroperator współpracuje na tym polu od lat.

Czytaj więcej

Rainbow sprzedaje już lato 2024 roku. Wyloty z 12 miast, więcej hoteli rodzinnych

Gwarancja zabezpiecza klientów na wypadek niewypłacalności biura podróży. Obowiązek jej przedstawienia co roku marszałkowi województwa, w którym jest zarejestrowany organizator turystyki (w tym wypadku województwa łódzkiego), wynika z ustawy o imprezach turystycznych. A jej wysokość zależy od przewidywanych w najbliższym roku przychodów.

Najnowsza gwarancja Rainbowa opiewa na 250 milionów złotych, co jest równowartością około 53,44 miliona euro. Jest najwyższą w historii tego biura. Co ciekawe, w mijającym sezonie turystycznym 2022-2023 Rainbow dysponował podobną gwarancją, ale po dwukrotnym podwyższeniu pierwotnie wystawionej gwarancji na 150 milionów złotych. - Wiosną i latem podwyższaliśmy naszą gwarancję w związku z dużym wzrostem sprzedaży wycieczek, wynikającym z wyjątkowego popytu - wyjaśnia prezes biura podróży Maciej Szczechura. - Wzrost sprzedaży wycieczek sięgnął, licząc rok do roku, 20 procent, a przychodów jeszcze więcej. Najchętniej nasi klienci wyjeżdżali do Grecji, Turcji i Hiszpanii, a najdynamiczniej rosło ich zainteresowanie Tunezją, Albanią i właśnie Turcją.

- W ten sposób nasza gwarancja urosła ze 150 do 250 milionów złotych. Ktoś mógłby zapytać, dlaczego od razu nie wystąpiliśmy o gwarancję w maksymalnej wysokości. Trudno przewidzieć precyzyjnie wzrost sprzedaży, a w wypadku zbyt optymistycznego zaplanowania sezonu może okazać się, że gwarancja będzie większa niż nasze potrzeby. Ponieważ jej uzyskanie jest niezwykle kosztowne i obciąża touroperatora, wolimy ostrożne planowanie. Nie chodzi tylko o samą opłatę, ale i zabezpieczenia, jakie trzeba zapewnić ubezpieczycielowi, żeby podjął się wystawienia gwarancji. Wymaga to od nas zamrażania na kontach ogromnych sum w gotówce. Rosnące, bardzo wysokie gwarancje to problem dla całej branży turystycznej i ubezpieczeniowej, dlatego od lat apelujemy do władz o ustalenie ich wartości na niższym poziomie - wyjaśnia Szczechura.

Poprzednia największa gwarancja wykupiona była w 2019 roku i obejmowała sumę 190 milionów złotych.

Z komunikatu spółki wynika, że uzyskanie gwarancji kosztowało 5,5 miliona złotych.

Rainbow zalicza się do trzech największych firm turystycznych w kraju pod względem przychodów (2,39 mld zł w 2022 roku), po Itace (Itaka Holdings, 3,81 mld zł) i TUI Poland (3,09 mld zł), a do czterech, jeśli mierzyć wielkość liczbą klientów (545 tys. w 2022 roku), po TUI, Itace i Coralu Travel.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Biura Podróży
Coral Travel zagrzewał sprzedawców do kolejnego rekordu. „W Egipcie jesteśmy najwięksi"
Biura Podróży
Stowarzyszenie Polsko-Amerykańskich Agentów Turystycznych obchodzi 65-lecie
Biura Podróży
Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biura Podróży
Rainbow: Sprzedaż lata rośnie, ale już nie tak dynamicznie
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście