Jak informuje IGHP w najnowszym podsumowaniu comiesięcznego badania przeprowadzonego wśród hotelarzy*, w lutym, po kilku miesiącach spadków, nastąpiła wyraźna poprawa w stosunku do stycznia. Zmalała grupa hoteli z frekwencją mniejszą niż 30 procent i jednocześnie istotnie zwiększyła się z obłożeniem powyżej 50 procent. Nie było także, jak w ubiegłych miesiącach, dużych dysproporcji w wynikach obiektów wypoczynkowych (pozamiejskich) w stosunku do hoteli biznesowych (miejskich) – w tych kategoriach odnotowano zbliżone wyniki, do czego przyczynił się pełen miesiąc ferii zimowych.
W całej grupie hoteli uczestniczących w ankiecie 24 procent (o 10 pp. mniej niż w styczniu) nie przekroczyło frekwencji 30 procent obłożenia, a satysfakcjonujący poziom powyżej 50 procent uzyskała ponad połowa hoteli (51 proc. – odpowiednio o 19 pp. więcej niż w styczniu), w tym 17 procent obiektów - powyżej 70 procent.
Wśród hoteli miejskich 57 procent (19 pp. więcej niż w styczniu) uzyskało frekwencję powyżej 50 procent, ale z kolei 19 procent hoteli nie przekroczyło obłożenia 30-procentowego. W grupie hoteli pozamiejskich 40 procent obiektów (aż o 22 pp. więcej niż w styczniu) zanotowało frekwencję powyżej 50 procent, a dokładnie jedną trzecią (14 pp. mniej niż w styczniu) stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 procent.
Zbliżone relacje zanotowały obiekty w podziale na obsługujące gości z segmentów biznesowego i wypoczynkowego. Niemal połowa hoteli biznesowych (48 proc.) uzyskała obłożenie powyżej 50 procent. Z kolei frekwencji 30 procent nie osiągnęło 21 procent hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych ponad połowa (52 procent, o 25 pp. więcej niż w styczniu) odnotowała frekwencję większą niż 50-procentowa, a 23 proc. (o 21 pp. mniej niż w styczniu), uzyskało obłożenie mniejsze niż 30-procentowe.
Rosną koszty, rosną ceny
Odpowiedzi dotyczące średniej ceny wskazują, że wzrost w stosunku do lutego 2022 roku odnotowała zdecydowana większość hoteli, bo aż 82 procent. Dwie najliczniejsze grupy wskazały na wzrost do 10 procent (25 procent) i w przedziale 11-20 procent (37 procent). Kolejne dwie grupy z przedziałami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiły odpowiednio 11 procent i 9 procent.