Unia Europejska: Pasażer musi mieć takie same prawa w autobusie, pociągu i samolocie

Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowiska negocjacyjne w sprawie dwóch propozycji Komisji Europejskiej, wzmocnienia praw pasażerów korzystających w jednej podróży z różnych środków transportu. To część pakietu legislacyjnego dotyczącego mobilności.

Publikacja: 13.12.2024 01:16

Unia Europejska: Pasażer musi mieć takie same prawa w autobusie, pociągu i samolocie

Foto: Adobe Stock

Unia Europejska chce zadbać o prawa pasażerów innych niż samoloty środków transportu.

  • Nie możemy pozwolić na dalsze nieprzestrzeganie praw naszych obywateli podróżujących po Europie – mówi węgierski minister transportu Bálint Nagy. – Musimy stworzyć jasne i łatwe do wdrożenia regulacje, które zagwarantują im prawa, a zarazem nie nałożą nadmiernych obciążeń na przewoźników i organy krajowe. Przyjęte przez Radę Unii Europejskiej stanowiska z pewnością przyczynią się do osiągnięcia tych celów – zapewnia.

Chodzi o znalezienie równowagi między ochroną klientów a obowiązkami przewoźników i zarządcami infrastruktury transportowej. W wypadku zakupu biletów lotniczych przez pośrednika będą nakazywać zwrot pełnego kosztu, gdy lot nie przebiega zgodnie z planem.

Rada utrzymuje ogólne zamierzenia Komisji, ale wprowadza do jej propozycji kilka zmian - główne obejmują dodanie definicji „certyfikowanego psa przewodnika” - pojęcie, które na razie nie jest określone w prawodawstwie unijnym. Powinno to zwiększyć prawa pasażerów, zwłaszcza znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji – osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się.

W swoim stanowisku Rada wyjaśnia i upraszcza procedurę ubiegania się o zwrot kosztów i odszkodowanie. Chodzi na przykład o wymogi dotyczące języków, w których należy składać wnioski w tych sprawach, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne przewoźników i pośredników, a z drugiej strony, ułatwić pasażerom skorzystanie z tej procedury.

Aby nie nakładać nadmiernych regulacji na krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów i zachować ich niezależność, skreślono przepisy dotyczące monitorowania przestrzegania praw pasażerów i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją.

Aby zbliżyć się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności w odniesieniu do opłat za pośrednictwo, doprecyzowano koncepcję zwrotu pełnego kosztu biletu zarezerwowanego przez pośrednika.

Podróż multimodalna, czyli jeden bilet, ale kilka środków transportu

W rozporządzeniu o prawach pasażerów w kontekście podróży mieszanych mowa o uzupełnieniu istniejących przepisów unijnych w odrębnych sektorach, co ma zapewnić klientom podobną ochronę w razie zmiany rodzaju transportu w trakcie podróży. Tworzy on ramy prawne, które pozwolą określić obowiązki i odpowiedzialność różnych dostawców usług. Projekt rozporządzenia przewiduje zakaz dyskryminowania pasażerów, co do warunków transportu i dostarczania biletów, obowiązek udzielania pasażerom minimalnych i poprawnych informacji w formacie spełniającym wymogi dostępności i z odpowiednim wyprzedzeniem, ochronę praw pasażerów na wypadek zakłóceń podróży, a zwłaszcza utraty połączenia między różnymi rodzajami transportu podczas podróży multimodalnej, zakaz dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pomaganie takim osobom.

Co prawda ogólne wytyczne Komisji zostały zachowane, ale tu również pojawiło się kilka zmian.

BEZPŁATNY WEBINAR

Dowiedz się, jak łatwo i prawidłowo rozliczyć PIT za 2024 rok.

Zapisz się

Na nowo zdefiniowano zakres stosowania projektu rozporządzenia, aby zwiększyć jasność tekstu i aby przewoźnicy i pośrednicy mogli lepiej zrozumieć swoje obowiązki, a pasażerowie, swoje prawa.

Ponieważ wniosek nakłada znaczne obowiązki na operatorów zaangażowanych w podróże mieszane (różne śroki transportu, na przykład autobus i pociąg) odbywające się na podstawie jednego biletu, doprecyzowano jego definicję - przewoźnicy świadczący usługi transportowe składające się na taką podróż powinni zawrzeć między sobą umowę o oferowaniu tych usług transportowych w jej ramach. Pokazany został związek z innymi aktami prawnymi UE, w tym z unijnymi przepisami dotyczącymi praw pasażerów w różnych sektorach. Aby zbliżyć się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności w odniesieniu do opłat za pośrednictwo, doprecyzowano koncepcję zwrotu pełnego kosztu biletu zarezerwowanego przez pośrednika. Tekst wyjaśnia i upraszcza procedurę składania wniosków o zwrot kosztów i odszkodowanie, w tym w odniesieniu do języków.

W celu zapewnienia wysokiej jakości usług osobom z niepełnosprawnościami lub osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, na przewoźników i zarządców terminali nałożono obowiązek ustanowienia norm jakości i dostępu i monitorowania wyników ich stosowania.

Kolejna prezydencja będzie mogła rozpocząć rozmowy z Parlamentem Europejskim (rozmowy trójstronne), dążąc do osiągnięcia porozumienie w sprawie obu aktów w pierwszym czytaniu. Od 1 stycznia przewodnictwo w Unii Europejskiej przejmuje Polska.

Rozporządzenia mają uzupełnić braki w obecnych przepisach, jeśli chodzi o wdrażanie i egzekwowanie praw pasażerów, oraz wypełnić luki regulacyjne w zakresie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych dostawców usług turystycznych zaangażowanych w ten rodzaj podróży.

Branża turystyczna protestuje przeciwko jednostronnemu wzmacnianiu praw pasażerów

Z nowymi propozycjami Brukseli nie zgadza się branża. W jej imieniu wystąpiło już Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży, ECTAA, które wyraziło głębokie zaniepokojenie podejściem Komisji Europejskiej. Jej zdaniem prowadzi ono do nierównego traktowania osób korzystających z wyjazdów zorganizowanych i tych kupujących jedynie bilety na transport.

Organizacja pochwala zarazem wprowadzenie nowych praw dla pasażerów, dzięki czemu będą mogli z większym zaufaniem korzystać oni z transportu mieszanego, ale zdecydowanie sprzeciwia się decyzji podjętej w ostatniej chwili, która wyłącza z nich pojedyncze bilety mieszane sprzedawane jako część pakietu turystycznego. To wprowadza niebezpieczeństwo, że korzystający z usług biur podróży będą spotykać się z odmową respektowania ich podstawowych praw na lotniskach i dworcach kolejowych i autobusowych, jeśliby doszło do jakichś zakłóceń. Nie mieliby na przykład prawa uzyskać informacje od przewoźnika, co do dalszej realizacji wyjazdu, czy zmiany trasy lub opieki w postaci dostępu do posiłków lub zakwaterowania, jeśli kontynuacja podróży miałaby nastąpić dnia następnego. Trudno sobie wyobrazić, jak te praktyki miałyby wyglądać w rzeczywistości.

ECTAA stoi na stanowisku, że wszyscy pasażerowie powinni być traktowani w ten sam sposób, bez względu na to, czy kupili bilet mieszany od przewoźnika bezpośrednio, czy jako składową wycieczki zorganizowanej.

Przewoźnicy mają więcej możliwości zapewnienia opieki pasażerom w czasie zakłóceń podróży, ponieważ są obecni na lotniskach i dworcach. - To wykluczenie w ostatniej chwili osób podróżujących w ramach pakietów z kluczowych zabezpieczeń jest głęboko rozczarowujące – mówi prezes ECTAA Frank Oostdam. - W tej postaci tworzy się niesprawiedliwy dwupoziomowy system, w którym podróżujący w ramach pakietów w razie zakłóceń podróży pozostają bezbronni. Wzywamy Radę do ponownego rozważenia tego punktu na kolejnych etapach procesu decyzyjnego i zapewnienia sprawiedliwego i równego traktowania wszystkich pasażerów wyruszających w podróże różnymi środkami transportu - dodaje.

Unia Europejska chce zadbać o prawa pasażerów innych niż samoloty środków transportu.

  • Nie możemy pozwolić na dalsze nieprzestrzeganie praw naszych obywateli podróżujących po Europie – mówi węgierski minister transportu Bálint Nagy. – Musimy stworzyć jasne i łatwe do wdrożenia regulacje, które zagwarantują im prawa, a zarazem nie nałożą nadmiernych obciążeń na przewoźników i organy krajowe. Przyjęte przez Radę Unii Europejskiej stanowiska z pewnością przyczynią się do osiągnięcia tych celów – zapewnia.
Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Kolej
Koleje dużych prędkości połączą Europę? „Powinny wyprzeć samoloty na krótkich trasach”
Kolej
Nadjeżdżają pociągi dla seniorów - z karaoke, grą w madżonga i gabinetem lekarskim
Kolej
Pociągi pasażerskie połączą emiraty. „Szczyt wyrafinowania w stylu Orient Expressu”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Kolej
Turyści wybierają kolej zamiast samolotu. "Podróżują zgodnie z duchem czasów"