Unia Europejska chce zadbać o prawa pasażerów innych niż samoloty środków transportu.
- Nie możemy pozwolić na dalsze nieprzestrzeganie praw naszych obywateli podróżujących po Europie – mówi węgierski minister transportu Bálint Nagy. – Musimy stworzyć jasne i łatwe do wdrożenia regulacje, które zagwarantują im prawa, a zarazem nie nałożą nadmiernych obciążeń na przewoźników i organy krajowe. Przyjęte przez Radę Unii Europejskiej stanowiska z pewnością przyczynią się do osiągnięcia tych celów – zapewnia.
Chodzi o znalezienie równowagi między ochroną klientów a obowiązkami przewoźników i zarządcami infrastruktury transportowej. W wypadku zakupu biletów lotniczych przez pośrednika będą nakazywać zwrot pełnego kosztu, gdy lot nie przebiega zgodnie z planem.
Rada utrzymuje ogólne zamierzenia Komisji, ale wprowadza do jej propozycji kilka zmian - główne obejmują dodanie definicji „certyfikowanego psa przewodnika” - pojęcie, które na razie nie jest określone w prawodawstwie unijnym. Powinno to zwiększyć prawa pasażerów, zwłaszcza znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji – osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się.
W swoim stanowisku Rada wyjaśnia i upraszcza procedurę ubiegania się o zwrot kosztów i odszkodowanie. Chodzi na przykład o wymogi dotyczące języków, w których należy składać wnioski w tych sprawach, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne przewoźników i pośredników, a z drugiej strony, ułatwić pasażerom skorzystanie z tej procedury.