Latem europejskie lotniska miały dużo pracy. Polska przodowała we wzroście

W najpopularniejszym miesiącu podróży letnich ruch pasażerski na europejskich lotniskach zwiększył się o 5,6 procent, porównując rok do roku. W rezultacie liczba pasażerów przekroczyła wynik sprzed pandemii o 2,3 procent. Liderem wzrostu była Polska.

Publikacja: 08.10.2024 07:49

Latem europejskie lotniska miały dużo pracy. Polska przodowała we wzroście

Foto: AFP, Pascal Pochard-Casabianca

Sierpień jest tradycyjnie tym miesiącem, w którym przez lotniska w Europie przewija się najwięcej pasażerów. Nie inaczej było w tym roku – jak wynika z danych ACI Europe, organizacji zrzeszającej porty lotnicze, ósmy miesiąc okazał się rekordowy. Lotniska odprawiły 251,5 miliona pasażerów, czyli o 5,6 procent więcej niż przed rokiem i o 2,3 procent niż przed pandemią.

ACI Europe podkreśla, że to nie lada wyczyn, biorąc pod uwagę liczne przeciwności, z którymi zmaga się branża, od rosnących napięć geopolitycznych, przez znacznie wyższe ceny biletów lotniczych i inne problemy z podażą, po chroniczne problemy z przepustowością systemu zarządzania ruchem lotniczym. Dobre wyniki udało się osiągnąć głównie dzięki rozwojowi ruchu międzynarodowego, który wzrósł o 7,1 procent rok do roku. Przy krajowym pojawiły się niewielkie spadki na poziomie -0,2 procent.

- Podróże lotnicze są nieodłączną częścią naszego europejskiego stylu życia – mówi Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe, cytowany w komunikacie prasowym. - To z kolei wymaga lepszych polityk i regulacji na szczeblu UE, aby skutecznie wspierać i umożliwiać dekarbonizację lotnictwa, ale także na szczeblu krajowym, pomyślmy tylko o wciąż nierozwiązanym limicie pasażerów na lotnisku w Dublinie lub nierozsądnych planach Francji z tego tygodnia, aby zdusić ruch lotniczy większymi podatkami – dodaje.

Czytaj więcej

Ranking największych linii lotniczych. Jedna dominuje w Europie i w Polsce

Polska liderem wzrostu w UE

Wiele rynków krajowych – głównie na osi południowo-wschodniej – osiągnęło dwucyfrowy wzrost w porównaniu z poziomami sprzed pandemii. Na pierwszym miejscu znalazła się Polska (+25,5 procent), a dalej Luksemburg (25,4 procent), Islandia (+21,1 procent), Malta (+19,4 procent), Grecja (+18,7 procent), Portugalia (+14,3 procent), Włochy (+14,2 procent), Chorwacja (+13,1 procent) i Cypr (+11 procent).

Z drugiej strony skutki wojny pomiędzy Rosją a Ukrainą, a także strukturalne zmiany na rynku i czynniki polityczne nadal utrudniały odbudowę ruchu na innych rynkach, w szczególności w Finlandii (-27,4 procent), Słowenii (-21,5 procent), Szwecji (-21,2 procent), Bułgarii (-20,1 procent), Niemczech (-13,4 procent) i na Łotwie (-11,1 procent). Lotniska w Wielkiej Brytanii (-0,4 procent) i Francji (-0,9 procent) zbliżyły się mocno do odrobienia przedpandemicznych wyników.

W sierpniu lotniska na rynku spoza UE+ 2 odnotowały spadek ruchu pasażerskiego o -1,5 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku – był to pierwszy negatywny wynik miesięczny od początku ożywienia po pandemii. Wpływ na to miał znaczny spadek krajowego ruchu pasażerskiego (-6,2 procent), a także dwa konflikty zbrojne bezpośrednio dotykające region – lotniska na Ukrainie utraciły cały ruch pasażerski na 30 miesięcy, a lotniska w Rosji (-12,9 procent) i Izraelu (-43,5 procent) znajdowały się znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii.

Czytaj więcej

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Konieczna wymiana floty i paliw na ekologiczne

Albania i Uzbekistan z trzycyfrowymi wzrostami

Ale rynek poza UE+ 2 odnotował jeszcze większe różnice w wynikach, przy czym lotniska w Albanii (+192,9 procent), Uzbekistanie (+174 procent), Armenii (+66,8 procent), Kazachstanie (+54 procent), Gruzji (+49,8 procent), Kosowie (+48,2 procent) i Mołdawii (+38 procent) znacznie przekroczyły swoje poziomy sprzed pandemii. Te imponujące wyniki odzwierciedlały zarówno wewnętrzną dynamikę rynków krajowych, jak i gwałtownie rosnącą gotowość do odbywania podróży lotniczych. Znaczenie miało również przesunięcie się popyt z i do Rosji z rynku UE+.

Jeśliby spojrzeć na wyniki poszczególnych lotnisk z grupy tych największych (ponad 40 milionów pasażerów rocznie) to najbardziej imponujące wzrosty uzyskały Rzym-Fiumicino (+20,6 procent), Londyn Heathrow (+5,5 procent), Stambuł (+1,7 procent), Paryż Charles de Gaulle (+5,3 procent), Amsterdam Schiphol (+6 procent) i Frankfurt (+3,7 procent)

Wśród lotnisk z przepustowością 10-40 milionów pasażerów największe zmiany na plus w sierpniu w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku odnotowano w Katanii (+21,1 procent), Budapeszcie (+20,8 procent), Alicante (+15,4 procent), Teneryfie (+14,4 procent), Kopenhadze (+14,3 procent), Warszawie (+12,9 procent), Pradze (+12,4 procent), Monachium (+11,8 procent) i Atenach (+10,4 procent). W trzeciej grupie (do 10 milionów pasażerów rocznie) spośród polskich portów zaznaczył się Poznań ze wzrostami na poziomie 29 procent.

Czytaj więcej

Nowelizacja ustawy o danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie kar

Sierpień jest tradycyjnie tym miesiącem, w którym przez lotniska w Europie przewija się najwięcej pasażerów. Nie inaczej było w tym roku – jak wynika z danych ACI Europe, organizacji zrzeszającej porty lotnicze, ósmy miesiąc okazał się rekordowy. Lotniska odprawiły 251,5 miliona pasażerów, czyli o 5,6 procent więcej niż przed rokiem i o 2,3 procent niż przed pandemią.

ACI Europe podkreśla, że to nie lada wyczyn, biorąc pod uwagę liczne przeciwności, z którymi zmaga się branża, od rosnących napięć geopolitycznych, przez znacznie wyższe ceny biletów lotniczych i inne problemy z podażą, po chroniczne problemy z przepustowością systemu zarządzania ruchem lotniczym. Dobre wyniki udało się osiągnąć głównie dzięki rozwojowi ruchu międzynarodowego, który wzrósł o 7,1 procent rok do roku. Przy krajowym pojawiły się niewielkie spadki na poziomie -0,2 procent.

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Duże zmiany dla turystów w Egipcie. Nowe rozwiązanie już funkcjonuje