Latem europejskie lotniska miały dużo pracy. Polska przodowała we wzroście

W najpopularniejszym miesiącu podróży letnich ruch pasażerski na europejskich lotniskach zwiększył się o 5,6 procent, porównując rok do roku. W rezultacie liczba pasażerów przekroczyła wynik sprzed pandemii o 2,3 procent. Liderem wzrostu była Polska.

Publikacja: 08.10.2024 07:49

Latem europejskie lotniska miały dużo pracy. Polska przodowała we wzroście

Foto: AFP, Pascal Pochard-Casabianca

Sierpień jest tradycyjnie tym miesiącem, w którym przez lotniska w Europie przewija się najwięcej pasażerów. Nie inaczej było w tym roku – jak wynika z danych ACI Europe, organizacji zrzeszającej porty lotnicze, ósmy miesiąc okazał się rekordowy. Lotniska odprawiły 251,5 miliona pasażerów, czyli o 5,6 procent więcej niż przed rokiem i o 2,3 procent niż przed pandemią.

ACI Europe podkreśla, że to nie lada wyczyn, biorąc pod uwagę liczne przeciwności, z którymi zmaga się branża, od rosnących napięć geopolitycznych, przez znacznie wyższe ceny biletów lotniczych i inne problemy z podażą, po chroniczne problemy z przepustowością systemu zarządzania ruchem lotniczym. Dobre wyniki udało się osiągnąć głównie dzięki rozwojowi ruchu międzynarodowego, który wzrósł o 7,1 procent rok do roku. Przy krajowym pojawiły się niewielkie spadki na poziomie -0,2 procent.

- Podróże lotnicze są nieodłączną częścią naszego europejskiego stylu życia – mówi Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe, cytowany w komunikacie prasowym. - To z kolei wymaga lepszych polityk i regulacji na szczeblu UE, aby skutecznie wspierać i umożliwiać dekarbonizację lotnictwa, ale także na szczeblu krajowym, pomyślmy tylko o wciąż nierozwiązanym limicie pasażerów na lotnisku w Dublinie lub nierozsądnych planach Francji z tego tygodnia, aby zdusić ruch lotniczy większymi podatkami – dodaje.

Czytaj więcej

Ranking największych linii lotniczych. Jedna dominuje w Europie i w Polsce

Polska liderem wzrostu w UE

Wiele rynków krajowych – głównie na osi południowo-wschodniej – osiągnęło dwucyfrowy wzrost w porównaniu z poziomami sprzed pandemii. Na pierwszym miejscu znalazła się Polska (+25,5 procent), a dalej Luksemburg (25,4 procent), Islandia (+21,1 procent), Malta (+19,4 procent), Grecja (+18,7 procent), Portugalia (+14,3 procent), Włochy (+14,2 procent), Chorwacja (+13,1 procent) i Cypr (+11 procent).

Z drugiej strony skutki wojny pomiędzy Rosją a Ukrainą, a także strukturalne zmiany na rynku i czynniki polityczne nadal utrudniały odbudowę ruchu na innych rynkach, w szczególności w Finlandii (-27,4 procent), Słowenii (-21,5 procent), Szwecji (-21,2 procent), Bułgarii (-20,1 procent), Niemczech (-13,4 procent) i na Łotwie (-11,1 procent). Lotniska w Wielkiej Brytanii (-0,4 procent) i Francji (-0,9 procent) zbliżyły się mocno do odrobienia przedpandemicznych wyników.

W sierpniu lotniska na rynku spoza UE+ 2 odnotowały spadek ruchu pasażerskiego o -1,5 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku – był to pierwszy negatywny wynik miesięczny od początku ożywienia po pandemii. Wpływ na to miał znaczny spadek krajowego ruchu pasażerskiego (-6,2 procent), a także dwa konflikty zbrojne bezpośrednio dotykające region – lotniska na Ukrainie utraciły cały ruch pasażerski na 30 miesięcy, a lotniska w Rosji (-12,9 procent) i Izraelu (-43,5 procent) znajdowały się znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii.

Czytaj więcej

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Konieczna wymiana floty i paliw na ekologiczne

Albania i Uzbekistan z trzycyfrowymi wzrostami

Ale rynek poza UE+ 2 odnotował jeszcze większe różnice w wynikach, przy czym lotniska w Albanii (+192,9 procent), Uzbekistanie (+174 procent), Armenii (+66,8 procent), Kazachstanie (+54 procent), Gruzji (+49,8 procent), Kosowie (+48,2 procent) i Mołdawii (+38 procent) znacznie przekroczyły swoje poziomy sprzed pandemii. Te imponujące wyniki odzwierciedlały zarówno wewnętrzną dynamikę rynków krajowych, jak i gwałtownie rosnącą gotowość do odbywania podróży lotniczych. Znaczenie miało również przesunięcie się popyt z i do Rosji z rynku UE+.

Jeśliby spojrzeć na wyniki poszczególnych lotnisk z grupy tych największych (ponad 40 milionów pasażerów rocznie) to najbardziej imponujące wzrosty uzyskały Rzym-Fiumicino (+20,6 procent), Londyn Heathrow (+5,5 procent), Stambuł (+1,7 procent), Paryż Charles de Gaulle (+5,3 procent), Amsterdam Schiphol (+6 procent) i Frankfurt (+3,7 procent)

Wśród lotnisk z przepustowością 10-40 milionów pasażerów największe zmiany na plus w sierpniu w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku odnotowano w Katanii (+21,1 procent), Budapeszcie (+20,8 procent), Alicante (+15,4 procent), Teneryfie (+14,4 procent), Kopenhadze (+14,3 procent), Warszawie (+12,9 procent), Pradze (+12,4 procent), Monachium (+11,8 procent) i Atenach (+10,4 procent). W trzeciej grupie (do 10 milionów pasażerów rocznie) spośród polskich portów zaznaczył się Poznań ze wzrostami na poziomie 29 procent.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Linie Lotnicze
Ryanair: Na 20-lecie w Polsce mamy z Wrocławia trzy nowe trasy i dwa miliony miejsc
Linie Lotnicze
Więcej boeingów 777 z odnowionymi wnętrzami na trasach Emirates
Linie Lotnicze
Wizz Air chce być największy w łączeniu Polski z Węgrami. Dwie nowe trasy
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Linie Lotnicze
Przewoźnik kolejowy przystępuje do sojuszu lotniczego Star Alliance
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście