Zbankrutowała linia lotnicza, jej klienci stracili miliony. „To się musi skończyć”

Unia Europejska musi wprowadzić pilnie ochronę pasażerów na wypadek ogłoszenia niewypłacalności przez linie lotnicze - apeluje Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży (ECTAA). Podaje przykład upadłości Air Belgium, przez którą klienci stracili miliony euro.

Publikacja: 20.05.2025 10:49

Zbankrutowała linia lotnicza, jej klienci stracili miliony. „To się musi skończyć”

Foto: Adobe Stock

Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży (ECTAA) – organizacja zrzeszająca ponad 70 tysięcy firm turystycznych z Europy i spoza niej – ponawia swój apel o pilne wprowadzenie obowiązkowej ochrony na wypadek niewypłacalności linii lotniczych w Europie. ECTAA odnosi się do upadłości Air Belgium, do której doszło formalnie 30 kwietnia tego roku, ale już 18 września 2023 roku linia ogłosiła zaprzestanie realizacji regularnych połączeń pasażerskich i skoncentrowanie się na działalności cargo i leasingowaniu samolotów. Wkrótce potem rozpoczęła postępowanie naprawcze, ale nie była w stanie już się podźwignąć.

Czytaj więcej

Pasażerowie: Linie lotnicze nie mogą zostawiać klientów bez pieniędzy

Upadła linia lotnicza, tysiące klientów zostało bez pieniędzy

W wyniku tego bankructwa tysiące pasażerów najprawdopodobniej nie odzyskają środków za odwołane loty, a pozostałe roszczenia zostaną włączone do postępowania upadłościowego.

ECTAA podaje w swoim komunikacie, że linia zostawiła po sobie niemal 8 milionów euro niezrealizowanych roszczeń o zwrot kosztów biletów pasażerskich – z czego ponad 5 milionów euro dotyczyło biletów sprzedanych za pośrednictwem agentów turystycznych i touroperatorów.

Skala strat pokazuje kluczową rolę agentów turystycznych na rynku przewozów lotniczych, ale jednocześnie boleśnie uwidacznia ich podatność na skutki upadłości przewoźników. Gdy pośrednik sprzedaje bilet lotniczy w ramach imprezy turystycznej, a linia lotnicza ogłosi upadłość, organizator jest prawnie zobowiązany do zapewnienia klientowi biletu zastępczego – często bez jakiejkolwiek perspektywy odzyskania pierwotnych środków od niewypłacalnej linii. Oznacza to niesprawiedliwe obciążenie finansowe dla biur, które zmuszone są pokrywać straty wynikające z upadłości linii lotniczych. Warto przypomnieć, że 98 procent tych pierwszych to małe i bardzo małe firmy.

Ponieważ bilety lotnicze zazwyczaj muszą być opłacane z góry – często z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem – biura, klienci oraz podatnicy są narażeni na istotne ryzyko. Upadłości linii lotniczych są zjawiskiem powszechnym – w ciągu ostatnich 25 lat doszło do około 1200 przypadków bankructw pasażerskich linii lotniczych.

- Upadłość Air Belgium to kolejny bolesny dowód, że obecny system pozostawia zarówno konsumentów, jak i pośredników turystycznych bez jakiejkolwiek ochrony. Linie lotnicze powinny być zobowiązane do zapewnienia sobie gwarancji finansowych, które pokryją ich zobowiązania w wypadku niewypłacalności – podkreślił prezes ECTAA Frank Oostdam, cytowany w komunikacie.

ECTAA: zabezpieczyć interesy klientów linii lotniczych

ECTAA przypomina, że jest teraz wyjątkowa okazja, by rozwiązać ten problem. Rada Unii Europejskiej prowadzi prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych. Wzywa więc decydentów politycznych do wprowadzenia jednoznacznego przepisu nakładającego na linie lotnicze obowiązek wdrożenia mechanizmów gwarantujących zwrot kosztów biletów w wypadku odwołania lotów z powodu zaprzestania działalności lub bankructwa.

Czytaj więcej

Agenci i touroperatorzy: Klienci linii lotniczych nie mogą dłużej być narażeni na straty

Wprowadzenie takiego rozwiązania byłoby proste do realizacji i wreszcie zapewniłoby niezbędną ochronę konsumentom i pośrednikom turystycznym.

ECTAA od dawna apeluje o stworzenie obowiązkowego mechanizmu ochrony przed upadłością linii lotniczych, wzorowanego na duńskim funduszu gwarancyjnym, który chroni konsumentów i agentów przed stratami w przypadku bankructwa przewoźnika. Biorąc pod uwagę, że w ostatnich latach upadłości przewoźników dotknęły miliony pasażerów, potrzeba solidnych zabezpieczeń nigdy nie była bardziej paląca.

- Pośrednicy turystyczni stanowią fundament systemu podróży, zapewniając konsumentom wybór i wysoką jakość usług. Jednak bez odpowiedniej ochrony muszą ponosić konsekwencje finansowe niegospodarności przewoźników. Teraz jest czas na działanie – dodaje Oostdam.

Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży (ECTAA) – organizacja zrzeszająca ponad 70 tysięcy firm turystycznych z Europy i spoza niej – ponawia swój apel o pilne wprowadzenie obowiązkowej ochrony na wypadek niewypłacalności linii lotniczych w Europie. ECTAA odnosi się do upadłości Air Belgium, do której doszło formalnie 30 kwietnia tego roku, ale już 18 września 2023 roku linia ogłosiła zaprzestanie realizacji regularnych połączeń pasażerskich i skoncentrowanie się na działalności cargo i leasingowaniu samolotów. Wkrótce potem rozpoczęła postępowanie naprawcze, ale nie była w stanie już się podźwignąć.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Pasażer Ryanaira skazany za burdę na pokładzie. Linia lotnicza: Zero tolerancji
Linie Lotnicze
Nowy chiński kierunek w siatce Emirates - dla turystyki i biznesu
Linie Lotnicze
Polityka Donalda Trumpa najmocniej uderza w tanie linie lotnicze
Linie Lotnicze
Pasażerowie samolotów boją się turbulencji, ale jest coś, czego nie lubią jeszcze bardziej