Zbankrutowała linia lotnicza, jej klienci stracili miliony. „To się musi skończyć”

Unia Europejska musi wprowadzić pilnie ochronę pasażerów na wypadek ogłoszenia niewypłacalności przez linie lotnicze - apeluje Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży (ECTAA). Podaje przykład upadłości Air Belgium, przez którą klienci stracili miliony euro.

Publikacja: 20.05.2025 10:49

Zbankrutowała linia lotnicza, jej klienci stracili miliony. „To się musi skończyć”

Foto: Adobe Stock

Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży (ECTAA) – organizacja zrzeszająca ponad 70 tysięcy firm turystycznych z Europy i spoza niej – ponawia swój apel o pilne wprowadzenie obowiązkowej ochrony na wypadek niewypłacalności linii lotniczych w Europie. ECTAA odnosi się do upadłości Air Belgium, do której doszło formalnie 30 kwietnia tego roku, ale już 18 września 2023 roku linia ogłosiła zaprzestanie realizacji regularnych połączeń pasażerskich i skoncentrowanie się na działalności cargo i leasingowaniu samolotów. Wkrótce potem rozpoczęła postępowanie naprawcze, ale nie była w stanie już się podźwignąć.

Czytaj więcej

Pasażerowie: Linie lotnicze nie mogą zostawiać klientów bez pieniędzy

Upadła linia lotnicza, tysiące klientów zostało bez pieniędzy

W wyniku tego bankructwa tysiące pasażerów najprawdopodobniej nie odzyskają środków za odwołane loty, a pozostałe roszczenia zostaną włączone do postępowania upadłościowego.

ECTAA podaje w swoim komunikacie, że linia zostawiła po sobie niemal 8 milionów euro niezrealizowanych roszczeń o zwrot kosztów biletów pasażerskich – z czego ponad 5 milionów euro dotyczyło biletów sprzedanych za pośrednictwem agentów turystycznych i touroperatorów.

Skala strat pokazuje kluczową rolę agentów turystycznych na rynku przewozów lotniczych, ale jednocześnie boleśnie uwidacznia ich podatność na skutki upadłości przewoźników. Gdy pośrednik sprzedaje bilet lotniczy w ramach imprezy turystycznej, a linia lotnicza ogłosi upadłość, organizator jest prawnie zobowiązany do zapewnienia klientowi biletu zastępczego – często bez jakiejkolwiek perspektywy odzyskania pierwotnych środków od niewypłacalnej linii. Oznacza to niesprawiedliwe obciążenie finansowe dla biur, które zmuszone są pokrywać straty wynikające z upadłości linii lotniczych. Warto przypomnieć, że 98 procent tych pierwszych to małe i bardzo małe firmy.

Ponieważ bilety lotnicze zazwyczaj muszą być opłacane z góry – często z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem – biura, klienci oraz podatnicy są narażeni na istotne ryzyko. Upadłości linii lotniczych są zjawiskiem powszechnym – w ciągu ostatnich 25 lat doszło do około 1200 przypadków bankructw pasażerskich linii lotniczych.

- Upadłość Air Belgium to kolejny bolesny dowód, że obecny system pozostawia zarówno konsumentów, jak i pośredników turystycznych bez jakiejkolwiek ochrony. Linie lotnicze powinny być zobowiązane do zapewnienia sobie gwarancji finansowych, które pokryją ich zobowiązania w wypadku niewypłacalności – podkreślił prezes ECTAA Frank Oostdam, cytowany w komunikacie.

ECTAA: zabezpieczyć interesy klientów linii lotniczych

ECTAA przypomina, że jest teraz wyjątkowa okazja, by rozwiązać ten problem. Rada Unii Europejskiej prowadzi prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych. Wzywa więc decydentów politycznych do wprowadzenia jednoznacznego przepisu nakładającego na linie lotnicze obowiązek wdrożenia mechanizmów gwarantujących zwrot kosztów biletów w wypadku odwołania lotów z powodu zaprzestania działalności lub bankructwa.

Czytaj więcej

Agenci i touroperatorzy: Klienci linii lotniczych nie mogą dłużej być narażeni na straty

Wprowadzenie takiego rozwiązania byłoby proste do realizacji i wreszcie zapewniłoby niezbędną ochronę konsumentom i pośrednikom turystycznym.

ECTAA od dawna apeluje o stworzenie obowiązkowego mechanizmu ochrony przed upadłością linii lotniczych, wzorowanego na duńskim funduszu gwarancyjnym, który chroni konsumentów i agentów przed stratami w przypadku bankructwa przewoźnika. Biorąc pod uwagę, że w ostatnich latach upadłości przewoźników dotknęły miliony pasażerów, potrzeba solidnych zabezpieczeń nigdy nie była bardziej paląca.

- Pośrednicy turystyczni stanowią fundament systemu podróży, zapewniając konsumentom wybór i wysoką jakość usług. Jednak bez odpowiedniej ochrony muszą ponosić konsekwencje finansowe niegospodarności przewoźników. Teraz jest czas na działanie – dodaje Oostdam.

Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Biur Podróży (ECTAA) – organizacja zrzeszająca ponad 70 tysięcy firm turystycznych z Europy i spoza niej – ponawia swój apel o pilne wprowadzenie obowiązkowej ochrony na wypadek niewypłacalności linii lotniczych w Europie. ECTAA odnosi się do upadłości Air Belgium, do której doszło formalnie 30 kwietnia tego roku, ale już 18 września 2023 roku linia ogłosiła zaprzestanie realizacji regularnych połączeń pasażerskich i skoncentrowanie się na działalności cargo i leasingowaniu samolotów. Wkrótce potem rozpoczęła postępowanie naprawcze, ale nie była w stanie już się podźwignąć.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Opłata za bagaż podręczny? Dziękuję, ale nie interesuje mnie to, nie polecę
Linie Lotnicze
Wizz Air dokłada Dortmund do swojej warszawskiej siatki
Linie Lotnicze
Niemiecka ministra: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Linie Lotnicze
Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?