Lotnisko we Wrocławiu będzie większe. Cel militarny, ale korzyść też dla cywilów

W tym roku ruszy rozbudowa wrocławskiego lotniska. Rozpoczną się prace przy nowej płycie postojowej, potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Połowę z 350 milionów złotych dopłaci Unia Europejska.

Publikacja: 23.08.2023 23:31

Lotnisko we Wrocławiu będzie większe. Cel militarny, ale korzyść też dla cywilów

Foto: Port Lotniczy Wrocław

W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w ramach konkursu dla sektora transportu – informuje w komunikacie lotnisko. Celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska na potrzeby operacji wojskowych. W praktyce oznacza to jednak rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać także lotnictwu cywilnemu.

Foto: Port Lotniczy Wrocław

- To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji zwiększymy przepustowość lotniska i przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych – mówi cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Wrocław Cezary Pacamaj.

Skróci się m.in. czas wykonywania operacji lotniczych i będzie więcej miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.

Kalendarium rozbudowy

Pod koniec tego roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła lustrzane odbicie obecnej, przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się na niej 12 miejsc dla samolotów kodu C, takich jak airbus 320 czy boeing 737.

W II kwartale 2024 roku ruszy budowa drogi szybkiego zjazdu, umożliwiającej sprawniejsze opuszczenie przez samoloty drogi startowej. W tym samym czasie rozpoczną się także prace przy równoległej drodze kołowania, dzięki której wykonywanie manewrów przez samoloty wojskowe będzie możliwe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich.

Czytaj więcej

Kapsuły do spania na Lotnisku Chopina. 60 złotych za godzinę drzemki

Rok później, czyli w II kwartale 2025 roku, przebudowana zostanie obecna droga kołowania, a także rozpocznie się realizacja nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. Dzięki tej inwestycji będzie można odladzać cztery maszyny naraz,

a samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem – relacjonują autorzy komunikatu.

Terminal na 10 milionów pasażerów

Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala.

- Liczba pasażerów na naszym lotnisku cały czas rośnie. W tym roku obsłużymy rekordową liczbę 3,9 miliona pasażerów. Liczymy, że w kolejnych latach będziemy ich więcej. Konieczna jest więc rozbudowa terminala – wyjaśnia wiceprezes Przemysław Myszakowski.

Nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 milionów pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).

W pierwszym etapie, w którym powierzchnia terminala zwiększy się o prawie 60 procent, co umożliwi budowę dodatkowych trzech mostów z rękawami od strony płyty lotniska, zwiększenie liczby stanowisk check-in, powiększenie hali odbioru bagażu, wzrost liczby gatów w strefie Schengen i non-Schengen. Planowana jest także budowa wieży kontroli ruchu na płytach postojowych.

Czytaj więcej

Paczkomat na lotnisku. Można odesłać rzeczy, których nie wpuszczono do samolotu

W drugim etapie projekt przewiduje m.in. rozbudowę terminala o pirs o długości 165 metrów w formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami z czterema rękawami i strefą trzech bus gatów, zwiększenie liczby gatów i powierzchni komercyjnej.

Dodatkowo planowany jest pięciopoziomowy parking na prawie 600 samochodów, który zrekompensuje zlikwidowanie miejsc na parkingu naziemnym.

W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w ramach konkursu dla sektora transportu – informuje w komunikacie lotnisko. Celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska na potrzeby operacji wojskowych. W praktyce oznacza to jednak rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać także lotnictwu cywilnemu.

- To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji zwiększymy przepustowość lotniska i przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych – mówi cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Wrocław Cezary Pacamaj.

Pozostało 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość