Rzeczniczka Ministerstwa Sportu i Turystyki Anna Ulman
Kontrolerzy NIK już w tytule materiału opublikowanego na stronie NIK podkreślają, że promocja turystyczna Polski funkcjonuje „dobrze”. W wystąpieniu w końcowych wnioskach nie ma także zarzutów, pojawiają się natomiast wnioski, które częściowo już wdrożyliśmy.
Najważniejszym miernikiem skuteczności i efektywności działań zarówno MSiT jak i POT i wszystkich podmiotów ruchu turystycznego, z którymi ściśle współpracujemy, są wskaźniki statystyczne, które na przestrzeni ostatnich lat znacząco wzrosły. Dla przykładu: w pierwszym półroczu 2019 r. liczba przyjazdów turystów zagranicznych wyniosła 9,675 miliona. To o ponad 24 procent więcej niż w pierwszym półroczu 2015 r. Narzędzia pozwalające na pomiar wpływu realizowanych działań na wybory destynacji przez turystów są możliwe do wdrożenia przy konkretnych projektach. W takich inicjatywach można rzetelnie i miarodajnie ocenić skuteczność danego przedsięwzięcia, co jest realizowane za pomocą badań prowadzonych przez POT.
Zgadzamy się z opinią NIK, że działania MSiT i POT są tylko jednym z elementów wpływających na „poprawę atrakcyjności turystycznej Polski, mierzonej liczbą przyjeżdżających turystów i ich wydatków”. Na wzrost liczby turystów i przychodów z turystyki, co oczywiste, wpływa bowiem cały szereg działań różnych podmiotów (w tym MSiT i POT) oraz ich synergia.
Zwracam uwagę, że niektóre stwierdzenia NIK zawarte przeczą sobie. Z jednej strony izba twierdzi, że „prowadzone działania promocyjne tylko częściowo wpłynęły na poprawę atrakcyjności turystycznej Polski, mierzonej liczbą przyjeżdżających turystów i ich wydatków”. Z drugiej dodaje: „Dodatkowo trudno jest określić wielkość tego wpływu”. W jaki zatem sposób, przy użyciu jakich narzędzi kontrolerzy NIK wysunęli wniosek, że działania MSiT i POT tylko częściowo wpływają na poprawę atrakcyjności turystycznej, skoro jednocześnie twierdzą, że trudno określić jest wielkość tego wpływu? W ocenie MSiT jest to wewnętrznie sprzeczne i nielogiczne.
MSiT corocznie sporządza „Informację o stanie realizacji „Programu rozwoju turystyki do 2020 roku”. Raport taki powstał za lata 2017 i 2018. Uwagi NIK dotyczyły formy raportu, który zdaniem izby, nie odnosił się w wystarczającym stopniu do stopnia realizacji przyjętych wskaźników, a także do samych wskaźników. Za rok 2019 powstała „Ewaluacja realizacji w roku 2018 Programu rozwoju turystyki do 2020 roku”, w której szczegółowo oceniono wartości osiągniętych wskaźników, zgodnie z zaleceniami NIK.
Natomiast odnośnie aktualizacji „Programu rozwoju turystyki do 2020 roku” materiał jest w trakcie przygotowywania. Do jego wykonania konieczne było podsumowanie roku poprzedniego. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami w Ministerstwie Sportu i Turystyki przygotowywana jest kompleksowa analiza i propozycja rozwiązań prawnych dotyczących promocji turystycznej. „Biała Księga regulacji systemu promocji turystycznej w Polsce” zawierająca konkretne projekty rozwiązań prawnych z zakresu promocji turystycznej, usług hotelarskich oraz usług pilockich i przewodnickich będzie udostępniona do konsultacji z całą branżą w drugiej połowie października bieżącego roku.
W odniesieniu natomiast do funkcjonowania szlaków turystycznych informujemy, że został powołany Zespół ds. opracowania regulacji prawnych dotyczących szlaków turystycznych w Polsce. Do jego zadań należy przede wszystkim: przygotowywanie propozycji regulacji prawnych w zakresie regulacji szlaków turystycznych, w szczególności propozycji stworzenia jednolitego systemu, który obejmie różne typy i rodzaje szlaków oraz będzie regulował również ich hierarchiczność, sposób oznakowania, sposób ewidencjonowania oraz odpowiedzialność za bezpieczeństwo na szlakach, uregulowanie odpowiedzialności za szkody, problematykę finansowania, wytyczania i konserwacji szlaków, prawną dostępność terenów, na których urządzane są szlaki turystyczne.
Rzecznik Polskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Cendrowski
Zgodnie z zaleceniami powołany przez prezesa POT zespół przygotował już aktualizację „Marketingowej strategii Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020″ i rozpoczął pracę nad strategią Polski w sektorze turystyki na lata 2021 – 2025. Uważamy, że dłuższa perspektywa nie jest wskazana, gdyż turystyka jest tak dynamiczną dziedziną gospodarki, że planowanie jest obciążone zbyt wieloma niewiadomymi. Pokazał to właśnie przykład obecnej strategii, na co zwrócił uwagę NIK.
Jeszcze w kwietniu prezes powołał też zespół ds. opracowania zasad nadzoru nad Zagranicznymi Ośrodkami Polskiej Organizacji Turystycznej (ZOPOT). Chodzi między innymi o opracowanie wytycznych do obiegu dokumentacji finansowo-księgowej, zasad ewidencjonowania wydatków, kontrolowania instytucjonalnej i funkcjonalnej ośrodków oraz sprawozdawczości finansowej i merytorycznej ZOPOT. Uszczegóławiamy również zasady monitoringu w zakresie planowania i realizacji mierników.
W odniesieniu do zalecenia dotyczącego zintensyfikowania działań na rzecz strategicznego planowania promocji turystycznej we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, warto wiedzieć, że praktycznie wszystkie działania Polskiej Organizacji Turystycznej są realizowane z tymi podmiotami. Zaczynając od współpracy przy polskim systemie informacji turystycznej, poprzez kampanie promocyjne, udział w targach czy konkurs na najlepsze produkty turystyczne (certyfikaty POT). Zacieśniamy tę współpracę, żeby osiągnąć lepszy efekt synergii, w tym na przykład przy nowych projektach, jak Turystyczne Mistrzostwa Blogerów.
Co do rozwijania promocji „za pomocą nowoczesnych form, w szczególności mediów internetowych i Narodowego Portalu Turystycznego” to praktycznie wszystkie akcje promocyjne POT opierają się przede wszystkim na działalności w internecie. W wypadku turystyki krajowej są to np. „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”, Turystyczne Mistrzostwa Blogerów, Na Wsi Najlepiej. W wypadku działalności za granicą – np. #VisitPoland i kampanie tematyczne, dotyczące polskich kulinariów i jarmarków bożonarodzeniowych. POT intensywnie korzysta więc z kampanii w internecie, mediów społecznościowych, influencer marketingu i Narodowego Portalu Turystycznego (NPT).
Zdajemy sobie sprawę, że konieczne jest rozbudowywanie funkcjonalności Narodowego Portalu Turystycznego, na co zwraca uwagę NIK. Warto wiedzieć, że na przełomie lat 2017 i 2018 r. przenieśliśmy wszystkie dane do nowoczesnego szablonu NPT. Wszystkie zalecenia NIK zostały już uwzględnione lub trwają prace nad ich wdrożeniem. Na przykład – jeszcze w czasie kontroli – wdrożyliśmy syntezator mowy. Turystyka zakupowa została wprowadzona w wersji dla turystów z Izraela. W przyszłym roku planujemy kampanię promującą ten rodzaj turystyki w innych wersjach językowych. Pracujemy też nad nowymi funkcjonalnościami, np. wprowadzeniem map Google’a i wyszukiwarki atrakcji turystycznych, która połączy funkcje planera wycieczek i wyszukiwania w bazie RIT, i która będzie prezentowała wyniki w układzie geograficznym.