- Dostawaliśmy sygnały od touroperatorów z różnych zakątków Polski, że szukają ciekawych propozycji do programów swoich wycieczek po Małopolsce. Z drugiej strony mamy w regionie mnóstwo miejsc i firm, czekających dopiero na odkrycie. Kto wie na przykład, że można u nas degustować wino w ponad stu winnicach? - tak prezes oddziału małopolskiego Polskiej Izby Turystyki Piotr Laskowski opowiada o początkach pomysłu na platformę, dzięki której mogliby się spotkać w internecie ci, którzy szukają atrakcyjnych usług turystycznych w Małopolsce z tymi, którzy te usługi świadczą.

Samorząd wspiera Małopolskę Gościnną

- Na pomysł takiej platformy wpadliśmy w gronie przedsiębiorców skupionych w małopolskim oddziale Polskiej Izby Turystyki – opowiada Laskowski - jeszcze przed pandemią. Kiedy jednak wraz z różnymi ograniczeniami i obawami przed podróżowaniem zabrakło turystów zagranicznych skonkretyzowaliśmy nasze plany. Chodziło o to, żeby być lepiej przygotowanym na przyjmowanie grup klientów polskich na świeżym powietrzu, tam gdzie jest przestrzeń i mniej ludzi.

Oddział Małopolski PIT wystartował w konkursie Małopolska Gościnna, organizowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego na realizację projektów służących rozwojowi turystyki. Złożył projekt uruchomienia strony w internecie, która będzie oknem wystawowym i punktem kontaktowym dla małopolskiej branży turystycznej.

W maju 2021 roku OMPIT uzyskał dotację w wysokości 41 tysięcy złotych, pokrywająca większą część z 55 tysięcy złotych kosztu projektu. Pozostałą część OMPIT pokrył z własnego budżetu lub przeliczając pracę nad nim członków. - Na początku lipca 2021 roku podpisaliśmy umowę z firmą informatyczną na stworzenie strony, o jaką nam chodzi. Wcześniej oczywiście zaprojektowaliśmy jej strukturę i zorientowaliśmy się, jakie będą koszty – relacjonuje Laskowski.

Stronę przygotowała krakowska firma, która już miała doświadczenie z branżą turystyczną, bo robiła wcześniej między innymi stronę dla miłośników kamperów. Właśnie oficjalnie oddano ją użytkownikom.

Dobre, bo małopolskie

- Chcieliśmy zintegrować oferty różnych dostawców. Pomyśleliśmy, że najlepiej to zadanie spełni platforma, na której spotkają się touroperatorzy z całej Polski, a może i z innych krajów, z przedsiębiorcami świadczącymi usługi turystyczne w Małopolsce. Nie ukrywam, że zainspirowała nas idea rozpropagowania enoturystyki i w ogóle stylu podróżowania nazwanego slow tourism, a także agroturystyki, ale nie widzimy przeszkód, żeby przyłączali się wszyscy zainteresowani współpracą z touroperatorami. Wszyscy, którzy poszukują partnerów do współpracy w turystyce – wyjaśnia Laskowski.

Jest tu miejsce i dla producenta oscypków, i dla rzemieślnika robiącego tradycyjne drewniane zabawki, dla organizatora spływów, wieczorów góralskich, kuligów i przejażdżek bryczką. Warunek jest jeden – trzeba mieć nie tylko produkt, ale coś więcej, jakąś usługę angażującą turystów. Nie wystarczy więc, że się ma pokoje gościnne lub warsztat produkujący kierpce. Musi być jakaś wartość dodana – na przykład zajęcia dla gości z lepienia garnków, plecenie z wikliny, degustacja wina, pokaz dojenia owiec, wyciskania serów lub wieczór przy ognisku z kapelą góralską. Chodzi o takie usługi, które touroperator będzie mógł włączyć do programu wycieczki po Małopolsce.

Chcemy skupić się na łączeniu małopolskich przedsiębiorców turystycznych z organizatorami turystyki. Skrócić drogę touroperatora do usługodawcy.

Touroperator nie ma czasu przeszukiwać internetu w poszukiwaniu ofert, pomysłów i wykonawców. Dzięki jednemu, naszemu adresowi dobremalopolskie.pl, będzie miał wszystko, co najważniejsze w jednym miejscu. A przy tym dobremalopolskie.pl będzie dawać gwarancję, że oferty przeszły pierwsze sito. Nie bez znaczenia jest też, że stoi za tym Polska Izba Turystyki, organizacja działająca od prawie 30 lat, mająca rozpoznawalną markę.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Od razu wyjaśnię, że nie będziemy przyjmować ofert samych noclegów. W naszym województwie jest kilkaset hoteli, nocleg można znaleźć w specjalizujących się w tym portalach. Naszym celem jest wypromowanie usług. Chociaż oczywiście, jeśli to będzie jakiś specjalny obiekt, wpisujący się charakterem w trend slow tourismu, na przykład gospodarstwo agroturystyczne lub dworek, to będzie mógł ofertę swoją zostawić na dobremalopolskie.pl. Szczególnie, jeśli oferuje gościom więcej niż same noclegi, na przykład pokaz pieczenia chleba lub zbierania i wykorzystywania ziół.

Zależy nam, żeby pokazywać rzeczy nieoczywiste, nieznane szerzej, z którymi Małopolska chciałaby być kojarzona. Przykładem jest właśnie enoturystyka, turystyka aktywna, czy turystyka slow.

Jeden adres, setki kontaktów

Strona działa na zasadzie samoobsługowej – każdy przedsiębiorca może do niej dodać swoją ofertę, ogłoszenie albo wizytówkę z opisem działalności, adresem, kontaktami. Może zamieścić zdjęcia lub filmy. Wszystko bezpłatnie.

Pomoże mu w tym przygotowany formularz. Jeśli opis zostanie zaakceptowany przez administratora, ogłoszenie ukaże się na stronie.

Organizatorzy poszukujący usług mogą szukać pożądanej oferty, wpisując słowa klucze lub według położenia na mapie. Po nawiązaniu kontaktu i skorzystaniu z usługi danego przedsiębiorcy, touroperator będzie mógł ocenić współpracę z daną firmą, wpisując opinię o niej.

Inicjatorzy mają nadzieję, że projekt będzie się rozwijał, a oni będą go unowocześniać, dodając kolejne funkcje. - Na początek liczymy, że uda się wzbogacić portal artykułami lifestylowymi, na przykład dotyczącymi kultury picia wina, i opisami walorów turystycznych regionu, podpowiedziami, co warto zobaczyć, czy wręcz scenariuszami wycieczek, opisami szlaków, poradami praktycznymi (np. gdzie zaparkować autokar). Chętnie oddamy część miejsca Małopolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i innym organizacjom z naszego regionu.

W późniejszym może wdrożymy dynamiczne pakietowanie, rezerwowanie usług przez nasz portal, a może wręcz sprzedawanie usług? Jesteśmy otwarci na wszelkie podpowiedzi i uwagi co do treści i sposobu ich pokazywania i możliwości korzystania z platformy.

Firmy, dla których stworzyliśmy naszą stronę, to często nieduże przedsięwzięcia, których właściciele nie zawsze mają czas siedzieć przy komputerze i aktualizować na bieżąco dostępność miejsc, kierować rezerwacjami i ustalać ceny. Kiedy zdobędziemy doświadczenie i zorientujemy się, jakie są potrzeby rynku, będziemy szukać środków i rozwijać portal z myślą o ich korzyściach.

Potrzebujemy takiego miejsca w internecie – zapewnia Laskowski. Szczególnie mocno przekonałem się o tym, kiedy niedawno spotkaliśmy się w gronie branży turystycznej i ludzi zajmujących się promocją turystyczną w winnicy Wieliczka. Mimo że zebrały się tam same turystyczne wygi, które niejedno już widziały, byli zaskoczeni i zachwyceni tym miejscem. Od razu pomyśleli, że można tu przywieźć turystów a nawet zaczęli snuć plany, jak można rozwinąć jego potencjał. To, co dla jednych jest codziennością, dla innych staje się odkryciem. Mamy nadzieję, że dzięki naszej inicjatywie takich odkryć będzie dużo więcej.

Materiał powstał przy współpracy z Oddziałem Małopolskim Polskiej Izby Turystyki

Małopolski Oddział Polskiej Izby Turystyki

Portal dobremalopolskie.pl zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.