Sztuczna inteligencja szturmuje turystykę. Ale "nie ma podróży bez wkładu człowieka"

97,8 procent menedżerów z turystyki spodziewa się, że sztuczna inteligencja wpłynie na ich biznes w najbliższym czasie. - ChatGPT zdobywa szturmem świat podróży - mówi ekspert z firmy analizującej dane z branży turystycznej Euromonitor International.

Publikacja: 17.07.2023 16:06

Sztuczna inteligencja szturmuje turystykę. Ale "nie ma podróży bez wkładu człowieka"

Foto: AdobeStock

Według Euromonitora liczba podróżnych korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, do planowania podróży, będzie szybko rosła. - Sztuczna inteligencja zapewnia wygodę i jest dostępna całą dobę - wskazuje dyrektor badań nad podróżami w Euromonitorze International Caroline Bremner. - Podróżni mogą korzystać z AI poprzez różne urządzenia, w tym smartfony i komputery, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, w którym mają internet - dodaje.

Czytaj więcej

Nowa strona internetowa Itaki - sztuczna inteligencja i styl Matissa w służbie klienta

Aż 97,8 menedżerów z branży turystycznej w ankiecie "Voice of the Industry: Travel Survey" (ang. głos branży turystycznej) przeprowadzonej przez Euromonitor International stwierdziło, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na ich biznes w ciągu najbliższych pięciu lat - opisuje wyniki badania w komunikacie Euromonitor.

Planowanie podróży już działa

Jest pewne niebezpieczeństwo - sztuczna inteligencja może zakłócić procesy rezerwacji podróży, które są już teraz mocno scyfryzowane. - W sytuacji kiedy w 2023 roku 66 procent wszystkich rezerwacji odbywa się online, a urządzenia mobilne były tymi, których użyto w 35 procent wszystkich rezerwacji, zakłócenia spowodowane generatywną sztuczną inteligencją są już powszechne - mówi Bremner.

Rewolucja jednak już trwa. Expedia ogłosiła w kwietniu współpracę z OpenAI w oferowaniu planowania podróży przez aplikację obsługiwaną przez ChatGPT. Zapewnia dzięki temu spersonalizowane rekomendacje, działając jak wirtualny asystent podróży, dostarczając wyników wyszukiwania hoteli i planowania, co podróżny może robić w miejscu, które odwiedza.

Kayak i OpenTable, firmy należące do Booking Holding, również wykorzystują ChatGPT. Inne marki turystyczne, jak TripAdvisor, GetYourGuide i Klook, poszły w ich ślady. Trip.com zintegrował ChatGPT z TripGen, nowo wydanym chatbotem AI, który zapewnia pomoc w czasie rzeczywistym, planowanie trasy i wskazówki dotyczące rezerwowania noclegów przed podróżą. Hotele i linie lotnicze zaprzęgają z kolei sztuczną inteligencję do obsługiwania zapytań i rozwiązywania problemów zgłaszanych przez klientów, jednocześnie automatyzując podrzędne zadania.

Nieuchronnie nastąpi większa integracja, dzięki czemu ostatecznie etapy planowania podróży i rezerwowania środków transportu i noclegów będą płynnie się łączyć, w zależności od dostępu do odpowiednich funkcji w czasie rzeczywistym. "AI jest dopiero na początku swojej podróży, dając konsumentom coś, co Airbnb nazwał najlepszym konsjerżem" - czytamy w komunikacie.

Dostęp sztucznej inteligencji może zmienić reguły gry

- Droga prowadząca do przyjęcia sztucznej inteligencji nie będzie całkowicie gładka, ponieważ istnieją poważne obawy dotyczące prywatności konsumentów. Na przykład we Włoszech z tego powodu tymczasowo zakazano używania ChatGPT - mówi Bremner. - Istnieją również obawy, że duże modele językowe są uzależnione od nieaktualnej wiedzy internetowej, sprzed co najmniej dwóch lat, w wypadku ChatGPT, bez dostępu do bieżących wydarzeń lub informacji w czasie rzeczywistym.

Jednak dostęp do danych w czasie rzeczywistym umożliwiono już dzięki nowej wtyczce Microsoft Bing.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja daje przewagę. Ale niewiele firm turystycznych z niej korzysta

Bremner przypomina, że kiedy upowszechnił się internet masowo znikały tradycyjne salony sprzedaży z wycieczkami, a wraz z nimi miejsca pracy. - Teraz branża jest gotowa na kolejne przełomy, ponieważ generatywna sztuczna inteligencja przyspiesza automatyzację zadań na każdym etapie podróży klienta, przed, w trakcie i po podróży. Ponieważ firma Microsoft planuje zintegrować sztuczną inteligencję z oprogramowaniem Microsoft 365 Copilot, stanie się ona powszechna w codziennym życiu konsumentów i pracy, czy nam się to podoba, czy nie - ciągnie Brmner.

- I tak, jak poprzednio, firmy turystyczne podejmą działania, aby przejść przez tę nową fazę transformacji cyfrowej, stosując metodę testowania i uczenia się. Ale rozwijać się będą tylko ci, którzy nie zapomną, że podróże to przede wszystkim kontakty ludzi i gościnność - kończy Caroline Bremner.

Według Euromonitora liczba podróżnych korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, do planowania podróży, będzie szybko rosła. - Sztuczna inteligencja zapewnia wygodę i jest dostępna całą dobę - wskazuje dyrektor badań nad podróżami w Euromonitorze International Caroline Bremner. - Podróżni mogą korzystać z AI poprzez różne urządzenia, w tym smartfony i komputery, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, w którym mają internet - dodaje.

Pozostało 90% artykułu
Nowe Trendy
Brytyjska branża turystyczna: Brakuje pracowników i zrównoważonej gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”