Sztuczna inteligencja szturmuje turystykę. Ale "nie ma podróży bez wkładu człowieka"

97,8 procent menedżerów z turystyki spodziewa się, że sztuczna inteligencja wpłynie na ich biznes w najbliższym czasie. - ChatGPT zdobywa szturmem świat podróży - mówi ekspert z firmy analizującej dane z branży turystycznej Euromonitor International.

Publikacja: 17.07.2023 16:06

Sztuczna inteligencja szturmuje turystykę. Ale "nie ma podróży bez wkładu człowieka"

Foto: AdobeStock

Według Euromonitora liczba podróżnych korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, do planowania podróży, będzie szybko rosła. - Sztuczna inteligencja zapewnia wygodę i jest dostępna całą dobę - wskazuje dyrektor badań nad podróżami w Euromonitorze International Caroline Bremner. - Podróżni mogą korzystać z AI poprzez różne urządzenia, w tym smartfony i komputery, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, w którym mają internet - dodaje.

Czytaj więcej

Nowa strona internetowa Itaki - sztuczna inteligencja i styl Matissa w służbie klienta

Aż 97,8 menedżerów z branży turystycznej w ankiecie "Voice of the Industry: Travel Survey" (ang. głos branży turystycznej) przeprowadzonej przez Euromonitor International stwierdziło, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na ich biznes w ciągu najbliższych pięciu lat - opisuje wyniki badania w komunikacie Euromonitor.

Planowanie podróży już działa

Jest pewne niebezpieczeństwo - sztuczna inteligencja może zakłócić procesy rezerwacji podróży, które są już teraz mocno scyfryzowane. - W sytuacji kiedy w 2023 roku 66 procent wszystkich rezerwacji odbywa się online, a urządzenia mobilne były tymi, których użyto w 35 procent wszystkich rezerwacji, zakłócenia spowodowane generatywną sztuczną inteligencją są już powszechne - mówi Bremner.

Rewolucja jednak już trwa. Expedia ogłosiła w kwietniu współpracę z OpenAI w oferowaniu planowania podróży przez aplikację obsługiwaną przez ChatGPT. Zapewnia dzięki temu spersonalizowane rekomendacje, działając jak wirtualny asystent podróży, dostarczając wyników wyszukiwania hoteli i planowania, co podróżny może robić w miejscu, które odwiedza.

Kayak i OpenTable, firmy należące do Booking Holding, również wykorzystują ChatGPT. Inne marki turystyczne, jak TripAdvisor, GetYourGuide i Klook, poszły w ich ślady. Trip.com zintegrował ChatGPT z TripGen, nowo wydanym chatbotem AI, który zapewnia pomoc w czasie rzeczywistym, planowanie trasy i wskazówki dotyczące rezerwowania noclegów przed podróżą. Hotele i linie lotnicze zaprzęgają z kolei sztuczną inteligencję do obsługiwania zapytań i rozwiązywania problemów zgłaszanych przez klientów, jednocześnie automatyzując podrzędne zadania.

Nieuchronnie nastąpi większa integracja, dzięki czemu ostatecznie etapy planowania podróży i rezerwowania środków transportu i noclegów będą płynnie się łączyć, w zależności od dostępu do odpowiednich funkcji w czasie rzeczywistym. "AI jest dopiero na początku swojej podróży, dając konsumentom coś, co Airbnb nazwał najlepszym konsjerżem" - czytamy w komunikacie.

Dostęp sztucznej inteligencji może zmienić reguły gry

- Droga prowadząca do przyjęcia sztucznej inteligencji nie będzie całkowicie gładka, ponieważ istnieją poważne obawy dotyczące prywatności konsumentów. Na przykład we Włoszech z tego powodu tymczasowo zakazano używania ChatGPT - mówi Bremner. - Istnieją również obawy, że duże modele językowe są uzależnione od nieaktualnej wiedzy internetowej, sprzed co najmniej dwóch lat, w wypadku ChatGPT, bez dostępu do bieżących wydarzeń lub informacji w czasie rzeczywistym.

Jednak dostęp do danych w czasie rzeczywistym umożliwiono już dzięki nowej wtyczce Microsoft Bing.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja daje przewagę. Ale niewiele firm turystycznych z niej korzysta

Bremner przypomina, że kiedy upowszechnił się internet masowo znikały tradycyjne salony sprzedaży z wycieczkami, a wraz z nimi miejsca pracy. - Teraz branża jest gotowa na kolejne przełomy, ponieważ generatywna sztuczna inteligencja przyspiesza automatyzację zadań na każdym etapie podróży klienta, przed, w trakcie i po podróży. Ponieważ firma Microsoft planuje zintegrować sztuczną inteligencję z oprogramowaniem Microsoft 365 Copilot, stanie się ona powszechna w codziennym życiu konsumentów i pracy, czy nam się to podoba, czy nie - ciągnie Brmner.

- I tak, jak poprzednio, firmy turystyczne podejmą działania, aby przejść przez tę nową fazę transformacji cyfrowej, stosując metodę testowania i uczenia się. Ale rozwijać się będą tylko ci, którzy nie zapomną, że podróże to przede wszystkim kontakty ludzi i gościnność - kończy Caroline Bremner.

Według Euromonitora liczba podróżnych korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, do planowania podróży, będzie szybko rosła. - Sztuczna inteligencja zapewnia wygodę i jest dostępna całą dobę - wskazuje dyrektor badań nad podróżami w Euromonitorze International Caroline Bremner. - Podróżni mogą korzystać z AI poprzez różne urządzenia, w tym smartfony i komputery, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, w którym mają internet - dodaje.

Pozostało 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u