Prawie połowa firm z polskiej branży HoReCa należących do jednej osoby jest w rękach kobiet

Polskie przedsiębiorczynie są właścicielkami 30 tysięcy firm z branży hotelarsko-gastronomicznej. Prawie 40 procent biznesów zarządzanych przez prezeski jest w bardzo dobrej lub dobrej kondycji finansowej - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie organizacji Sukces Pisany Szminką.

Publikacja: 22.02.2024 11:34

Prawie połowa firm z polskiej branży HoReCa należących do jednej osoby jest w rękach kobiet

Foto: Freepik

Organizacja wspierająca przedsiębiorczość kobiet Sukces Pisany Szminką zbadała sytuację polskich przedsiębiorczyń prowadzących firmy z szeroko rozumianej branży hotelarsko-gastronomicznej (hotele, motele, turystyczne obiekty noclegowe, miejsca krótkoterminowego zakwaterowania, restauracje, firmy cateringowe, bary, puby).

Z badania przeprowadzonego na jej zlecenie przez agencję badawczo-analityczną Dun & Bradstreet Poland wynika, że na początku 2024 roku w Polsce działało niemal 137 tysięcy firm związanych z wyżywieniem i noclegami, czyli o 3 procent więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich niespełna 133 tysiące.

Prawie 25 procent z nich to firmy kierowane przez kobiety - są one stuprocentowymi właścicielkami 30 tysięcy firm i prezeskami 3,6 tysiąca przedsiębiorstw.

40 procent firm zarządzanych przez kobiety jest w dobrej sytuacji finansowej

Obecnie w polskiej branży HoReCa działają ponad 62 tysiące firm, których właścicielem lub właścicielką jest jedna osoba, z czego 48 procent (30 tysięcy) należy do polskich przedsiębiorczyń.

W ocenie Dun & Bradstreet Poland w branży HoReCa jedynie niewielki odsetek firm jest w bardzo złej lub bardzo dobrej kondycji finansowej, prawie 95 procent przedsiębiorstw jest w raczej dobrej lub raczej słabej kondycji. W lepszej sytuacji są firmy z branży HoReCa zarządzane przez prezeski - 40 procent jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej (w wypadku firm kierowanych przez prezesów odsetek ten wynosi 36 procent).

Czytaj więcej

Małgorzata Wilk-Grzywna kandydatką na wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej

- Przede wszystkim cieszy i napawa optymizmem wzrost liczby firm działających w branży. To może być zapowiedź wychodzenia branży z kryzysu spowodowanego przez pandemię, a następnie spotęgowanego przez wojnę za wschodnią granicą oraz inflację i drastyczne podwyżki cen prądu i gazu - mówi wiceprezeska spółki organizującej Smakki Gastrotargi, partnera konkursu Bizneswoman Roku w kategorii liderka w branży HoReCa, Anna Wielgos, cytowana w komunikacie prasowym.

- Wyniki dotyczące kondycji, w jakiej znajdują się przedsiębiorstwa z branży, również napawają optymizmem. Na szczególną uwagę zasługuje, że w lepszej sytuacji są firmy zarządzane przez prezeski. Obserwujemy wyjątkowo duże zaangażowanie kobiet w rozwój sektora hotelarskiego. W moim przekonaniu równie ważna i mocna jest ich pozycja w obszarze zarządzania restauracjami i firmami cateringowymi - dodaje.

Najwięcej biznesów, których właścicielkami są kobiety, jest w województwie mazowieckim - 3749. Jednocześnie jednak jest to jedynie 44 procent wszystkich przedsiębiorstw z tego sektora w tym regionie, co stanowi najniższy odsetek w zestawieniu wszystkich regionów.

Z analizy wynika, że to w województwach zachodniopomorskim, świętokrzyskim i opolskim ponad połowa (po 51 procent) biznesów z szeroko rozumianej branży gastronomiczno-hotelarskiej jest w rękach kobiet.

Organizacja wspierająca przedsiębiorczość kobiet Sukces Pisany Szminką zbadała sytuację polskich przedsiębiorczyń prowadzących firmy z szeroko rozumianej branży hotelarsko-gastronomicznej (hotele, motele, turystyczne obiekty noclegowe, miejsca krótkoterminowego zakwaterowania, restauracje, firmy cateringowe, bary, puby).

Z badania przeprowadzonego na jej zlecenie przez agencję badawczo-analityczną Dun & Bradstreet Poland wynika, że na początku 2024 roku w Polsce działało niemal 137 tysięcy firm związanych z wyżywieniem i noclegami, czyli o 3 procent więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich niespełna 133 tysiące.

Pozostało 82% artykułu
Nowe Trendy
Greccy hotelarze z pomocą ewakuowanym w czasie pożarów. „Wiemy, gdzie przenocują”
Nowe Trendy
Wyspy Kanaryjskie: W trybie pilnym zrobimy porządek z mieszkaniami dla turystów
Nowe Trendy
„Airbnb to nie turystyka, to inwazja” - Malaga też ma dość turystów
Nowe Trendy
Greccy przedsiębiorcy bliżej turystyki zrównoważonej. Dzięki organizacji branżowej
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Nowe Trendy
Tajlandia odpuści turystom opłatę. „Są lepsze sposoby ożywienia gospodarki”
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą