Małopolska turystyka z wynikiem gorszym niż w pierwszym roku pandemii

Ponad 13,31 miliona turystów odwiedziło Małopolskę w 2021 roku. To o 13 procent mniej niż rok wcześniej i 24 procent mniej niż w roku 2019 – wynika z badań Małopolskiej Organizacji Turystycznej przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego.

Publikacja: 11.02.2022 12:04

90,3 procent turystów odwiedzających Małopolskę stanowili goście krajowi, zagraniczni pozostałe 9,7

90,3 procent turystów odwiedzających Małopolskę stanowili goście krajowi, zagraniczni pozostałe 9,7 procent.

Foto: Filip Frydrykiewicz

Z tej liczby 12,03 miliona (90,3) to byli turyści krajowi, a 1,29 miliona (9,7 procent) – zagraniczni. Spadek w tej pierwszej grupie był większy niż w drugiej. O ile turystów krajowych przyjechało o 14 procent mniej, o tyle zagranicznych ubyło tylko 10 procent.

Czytaj więcej

Dolny Śląsk podpowiada, skąd najlepiej widać gwiazdy. Liczy na astroturystów

Chociaż ruch turystów był mniejszy, przychody z ich wizyt okazały się większe niż rok wcześniej. MOT szacuje, że  2021 r. wyniosły 10,81 mld złotych, o 9,8 procent więcej, niż w 2020 roku.

Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Wielkiej Brytanii (19,1 proc.), Niemiec (14,9 proc.) i Francji (12,1 proc.).

- 2021 rok był bardzo trudny dla branży turystycznej, która wciąż zmaga się z skutkami ograniczeń związanych z pandemią - mówi Iwona Gibas członek zarządu województwa małopolskiego, cytowana w komunikacie. - Podobnie jak w roku poprzednim, przedsiębiorcy z tego sektora kilkukrotnie musieli zmieniać sposób funkcjonowania, by dostosować się do zasad reżimu sanitarnego. To przełożyło się na zmniejszenie liczby turystów odwiedzających nasz region.

W grupie polskich turystów największą grupę stanowili mieszkańcy Śląska (26,7 proc.), Małopolski (24,4 proc.), Mazowsza (10,8 proc.) i Podkarpacia (5,9 proc.). Turyści najczęściej deklarowali, że przyjechali do Małopolski, żeby wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.

Na liście najczęściej odwiedzanych miejsc w Małopolsce znalazły się: Kraków, Niedzica, Pustynia Błędowska, Ojcowski Park Narodowy i park rozrywki Energylandia w Zatorze.

Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi wskazywanymi przez odwiedzających region w 2021 r. były: górskie szlaki turystyczne i baseny geotermalne.

- W dobie pandemii uświadomiliśmy sobie, jak ważna jest możliwość przebywania na łonie przyrody i niespieszne podróżowanie w ciszy i spokoju,. Jednym z głównych atutów naszego regionu jest bliskość natury. Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści najbardziej docenili gościnność, życzliwość, atmosferę i bogatą ofertę turystyczną regionu. Chęć ponownego przyjazdu do Małopolski wyraziło ponad 81 procent badanych - podkreśla Gibas.

„By wesprzeć borykającą się z niepewnością ekonomiczną gospodarkę turystyczną, samorząd województwa małopolskiego podjął szereg inicjatyw pomocowych dla tego sektora. Co ważne, wsparcie oferowane przedsiębiorcom z branży turystycznej nie ograniczyło się do bezpośredniej pomocy finansowej” - czytamy w komunikacie.

Województwo małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i władzami Krakowa przygotowało projekt „Małopolska – cel podróży”, na który składały się kampania promocyjna na wybranych rynkach zagranicznych, organizacja misji gospodarczych, ambientów i udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej.

- Kampania jest ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego i koncentruje się na promocji turystyki aktywnej, w tym rowerowej i górskiej. W roku 2022 będziemy prezentować także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki kulturowe, wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej – wyjaśnia Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Ponadto w „Programie Regionalnym Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 Małopolska Przyszłości” zaplanowane jest wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu.

- Propozycje dotyczą m.in. budowy, rozbudowy i promowania szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski - wymienia Gibas.

Zaplanowano także wsparcie rozwoju stref rekreacyjnych oraz stref aktywności, tj. np. tężni, punktów widokowych, pól noclegowych, kąpielisk, basenów korzystających ze źródeł geotermalnych, wód leczniczych i mineralnych, jak również rozwój infrastruktury turystycznej wokół zbiorników wodnych.

Czytaj więcej

POT ma 10 milionów złotych więcej na promowanie turystyki. Zainwestuje w sąsiadów

Bardzo istotnym projektem w przeciwdziałaniu skutkom pandemii jest również przygotowanie „Strategii rozwoju turystyki dla województwa małopolskiego do 2030 roku”. Założenia zawarte w programie umożliwią planowanie spójnych działań samorządów i całej branży turystycznej, tak by maksymalnie wykorzystać szansę regionu w tym zakresie oraz wykreować atrakcyjną i dobrze kojarzoną markę regionu.

„Opracowano już diagnozę rynku turystycznego dla Małopolski w konsultacji ze środowiskiem turystycznym, a także przeprowadzono nabór zadań do Banku Projektów Turystycznych. Przyjęcie Strategii zaplanowano pod koniec maja 2022 roku”.

Z tej liczby 12,03 miliona (90,3) to byli turyści krajowi, a 1,29 miliona (9,7 procent) – zagraniczni. Spadek w tej pierwszej grupie był większy niż w drugiej. O ile turystów krajowych przyjechało o 14 procent mniej, o tyle zagranicznych ubyło tylko 10 procent.

Chociaż ruch turystów był mniejszy, przychody z ich wizyt okazały się większe niż rok wcześniej. MOT szacuje, że  2021 r. wyniosły 10,81 mld złotych, o 9,8 procent więcej, niż w 2020 roku.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Baleary nałożą wyższe opłaty na turystów. Mniej gości, ale więcej spokoju
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki. Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Popularne Trendy
Taste Poland. Polska kuchnia (i nie tylko) na targach turystycznych w Berlinie
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Popularne Trendy
36 milionów turystów odwiedziło Grecję. Grecy zarobili 22 miliardy euro
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń