Akademia Liderów: Szczypta kontrowersji i era TikToka w marketingu

Turystyczne kampanie reklamowe wcale nie muszą poprzestawać na pokazywaniu pięknych widoków. Mogą też wzbudzać kontrowersje. A reklam na TikToku, nie należy się bać, tylko wykorzystać potencjał drzemiący w ogromnych zasięgach tego medium społecznościowego - to konkluzje z cyklu szkoleń przygotowanych przez Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych w ramach projektu Akademia Liderów.

Publikacja: 26.12.2022 14:25

Poszczególne szkolenia i debaty nadawane były na żywo ze studia "Rzeczpospolitej" w Warszawie

Poszczególne szkolenia i debaty nadawane były na żywo ze studia "Rzeczpospolitej" w Warszawie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Już drugi raz Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych (FROT), skupiające szesnaście organizacji odpowiedzialnych za reklamowanie walorów turystycznych swoich regionów, zrealizowało serię szkoleń i debat dla swoich członków. Tematem przewodnim były działania promocyjne w internecie. - Na zajęcia zapisało się 282 uczestników. Zapewniliśmy dość szerokie spektrum tematyczne. Mówiliśmy o kreacjach kampanii reklamowych, o reklamie internetowej, o skutecznej sprzedaży i zarządzaniu marką turystyczną w kryzysie - wyjaśnia projekt prezes FROT Małgorzata Wilk-Grzywna. Zajęcia prowadzone on line odbywały się w listopadzie i grudniu 2022 roku, a nadawane były ze studia redakcji "Rzeczpospolitej" w Warszawie. Przedsięwzięcie dofinansowało Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Czytaj więcej

Złoty Certyfikat 2022 dla Kopalni Guido i Sztolni Królowej Luizy w Zabrzu

Na pierwszym szkoleniu zatytułowanym „Skuteczne kampanie promocyjne w turystyce - dobre praktyki. Czy potrzebna nam odwaga w komunikacji marketingowej destynacji?” dr hab. Magdalena Florek z International Place Branding Association zaprezentowała przykłady budzących kontrowersje kampanii promocyjnych. Jak w wypadku Wilna, który odwoływał się w przekazie do… punktu G, czy Wiednia wprost zniechęcającego turystów do relacjonowania pobytu w tym mieście w mediach społecznościowych.

- Niestety, w Polsce marketing miejsc często jest finansowany przez samorządy, co powoduje, że jest mocno zachowawczy, nie budzący kontrowersji i mało kreatywny. Pokazałam, że można inaczej i jednocześnie skutecznie – mówiła Florek.

Drugie spotkanie dotyczyło „Efektywnej promocji w Internecie – nowych trendów w marketingu w wyszukiwarkach i wykorzystaniu nowych mediów społecznościowych w komunikacji marki”. Głównym prelegentem była Dagmara Plata-Alf, ekspertka od marketingu internetowego i mediów społecznościowych.

- Zmieniają się algorytmy Facebooka i Googla, rośnie w siłę TikTok. Jeśli chcemy, aby nasze strony pozycjonowały się wysoko, trzeba stale być na bieżąco. Wielu uczestników szkolenia już podczas spotkania audytowało swoje strony internetowe przy pomocy wskazanych przez panią ekspert narzędzi – komentuje prowadząca tego dnia panel szkoleniowy dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej i wiceprezes FROT Agnieszka Sikorska.

Kolejny warsztat dotyczył „Zarządzania marką turystyczną w kryzysie oraz komunikacji marki w kryzysie”. Prelegentem był dr hab. Dariusz Tworzydło, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, prezes zarządu spółki Exacto.

- Branża turystyczna jest jedną z najbardziej narażonych na różnego rodzaju kryzysy, a ostatnie lata uwypukliły konieczność zacieśnienia współpracy między podmiotami i poprawienia zarządzania kryzysowego i komunikacji - wyjaśnia prowadząca ten cykl dyrektor lubelskiej ROT i jednocześnie skarbnik FROT, Dorota Lachowska.

Ostanie spotkanie online dotyczyło sprzedaży ofert turystycznych i czerpania z najlepszych strategii sprzedażowych innych branż. Spotkanie poprowadził Jakub Feiga, dyrektor Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej, a prelegentem był Jarosław Roźmiarek z firmy Rozmiar Sukcesu, który zwrócił uwagę na konieczność rozróżnienia sposobów dotarcia do poszczególnych grup odbiorców. Wskazywał jakimi narzędziami marketingowymi można dotrzeć do ludzi określanych jako pokolenie baby boomers, a jakich użyć, żeby lepiej być zrozumianym przez pokolenia X, Y i Z, co dziś jest największym wyzwaniem pracowników odpowiedzialnych za marketing.

Już drugi raz Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych (FROT), skupiające szesnaście organizacji odpowiedzialnych za reklamowanie walorów turystycznych swoich regionów, zrealizowało serię szkoleń i debat dla swoich członków. Tematem przewodnim były działania promocyjne w internecie. - Na zajęcia zapisało się 282 uczestników. Zapewniliśmy dość szerokie spektrum tematyczne. Mówiliśmy o kreacjach kampanii reklamowych, o reklamie internetowej, o skutecznej sprzedaży i zarządzaniu marką turystyczną w kryzysie - wyjaśnia projekt prezes FROT Małgorzata Wilk-Grzywna. Zajęcia prowadzone on line odbywały się w listopadzie i grudniu 2022 roku, a nadawane były ze studia redakcji "Rzeczpospolitej" w Warszawie. Przedsięwzięcie dofinansowało Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Popularne Trendy
W Grecji najchętniej odpoczywają Niemcy, Brytyjczycy i Bułgarzy. Polacy też to lubią
Popularne Trendy
Hiszpańska wyspa broni się przed turystami – część hoteli ma zniknąć
Popularne Trendy
Oczami turystów: Kraków i Warszawa na liście najtańszych w Europie na city break
Popularne Trendy
Turcja bije kolejne rekordy w turystyce. „Najlepszy początek roku w historii”
Popularne Trendy
Spacery w samym bikini po mieście? Włosi mówią „basta” i nakładają mandaty